Criteria selecteren omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Criteria selecteren omvormer



Bericht door Marcus1972 »

Allen,

We willen in onze zelfbouwcamper een zuivere sinusomvormer 1000W plaatsen, bij voorkeur met ingebouwde acculader en omschakelautomaat. We verwachten deze functionaliteit zeker niet dagelijks te gebruiken. Ik heb onderzoek gedaan naar de beschikbare 1000W omvormers. Prijsverschillen zijn enorm (€272 tot €904). Verschil in gewicht is groot (3,5kg tot 16kg). Het rendement zal ongetwijfeld een prijsbepalende factor zijn. En de capaciteit van de acculader (10A tot 50A). Ik vind het lastig om de juiste keuze te maken, omdat ik behalve rendement, capaciteit acculader en gewicht niet veel verschil zie tussen deze omvormers, maar de prijs extreem verschilt. Heeft iemand een tip of ervaringen met een dergelijk omvormer en wat zijn jullie selectiecriteria?

Alvast dank voor jullie tips en hints.

Met groeten,
Marc
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door rijschoollucassen »

Is helemaal afhankelijk van je eigen eisen. Zuivere sinus is al genoemd, dus wil je ook laptops, elektrische tandenborstels ed kunnen laden. Als het daar bij blijft, heb je aan 300W al genoeg. Wat wil je verder nog? Senseo, waterkoker, TV op 230, fietsaccu's laden etc. Dan kom je snel op hogere waardes uit. Bekijk dus eerst je apparaten eens.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Janpinz »

Hoi, ambitieuze plannnen!
Die materie heb ik me ook verdiept, en voor mezelf besloten die onderdelen apart te kopen. Vaak kan je een combiapparaat weggooien, als er 1 deel niet meer werkt. Ook de ideale inbouwplek vond ik moeilijk, in een rijklare fabriekscamper. Kabellengtes, en zo...
Kun je nog kiezen, waar je eea plaatst? En zo’n combi is vast wel compacter.
Mss iets om rekening mee te houden: komen er ooit ook nog zonnepanelen bij op?
Let op, dat heel veel omvormers verkocht worden als sinus...van alles! Ga zeker voor een exemplaar met een zuivere sinus. En ja, die zijn wat duurder.
Over capaciteit en kwaliteit...laat ik even over aan de experts op dit forum. Kennis genoeg aanwezig!

jan
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Marcus1972 »

rijschoollucassen schreef:
wo 12 dec 2018, 9:22
Is helemaal afhankelijk van je eigen eisen. Zuivere sinus is al genoemd, dus wil je ook laptops, elektrische tandenborstels ed kunnen laden. Als het daar bij blijft, heb je aan 300W al genoeg. Wat wil je verder nog? Senseo, waterkoker, TV op 230, fietsaccu's laden etc. Dan kom je snel op hogere waardes uit. Bekijk dus eerst je apparaten eens.
Ha Jaap,

Daar heb ik idd al uitgebreid over nagedacht. Zie dit topic voor het draadje over het Elektro ontwerp van onze camper. Koelkast komt erop, plus laptop en fototoestel opladen. En we twijfelen nog of we überhaupt een TV-scherm zouden willen hebben en zo ja of deze 12V of 220V zou moeten worden.

Kortom... gebruikers zijn bekend. 1000W zou voldoende moeten zijn.

Groeten,
Marc
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Marcus1972 »

Ha Jan,
Janpinz schreef:
wo 12 dec 2018, 9:36
Die materie heb ik me ook verdiept, en voor mezelf besloten die onderdelen apart te kopen. Vaak kan je een combiapparaat weggooien, als er 1 deel niet meer werkt.
Dat is precies de twijfel die ik heb. Wij hebben de ambitie om vooral veel vrij te staan en amper (zo min mogelijk) aan de paal. Dus de acculader en omschakelfunctionaliteit zullen we niet vaak gebruiken. Sommigen op het forum zweren bij een Victron Multiplus (zuivere sinusomvormer, acculader en omschakelautomaat in één). Een dure oplossing met hetzelfde minpunt (als één functionaliteit kapot gaat kan je een nieuwe kopen). Echter als je een 3-in-1 oplossing van een ander merk voorstelt, is men toch eerder voorstander van aparte apparaten. Dat is vast een kwaliteitsgedachte, echter ik probeer er achter te komen wat de overweging dan is.
Janpinz schreef:
wo 12 dec 2018, 9:36
Ook de ideale inbouwplek vond ik moeilijk, in een rijklare fabriekscamper. Kabellengtes, en zo...
Kun je nog kiezen, waar je eea plaatst? En zo’n combi is vast wel compacter.
Inderdaad compacter. Wij hebben een duidelijke plaats in ons zelfbouwontwerp. Alle elektronica komt zoveel mogelijk op één locatie en we zitten niet (echt) met ruimtegebrek. Dus omvang is voor mijn geen criterium. Gewicht wel. Ik zoek dus naar de kwalitatieve afweging wat de beste keus is voor een 3-in-1 apparaat.
Janpinz schreef:
wo 12 dec 2018, 9:36
Mss iets om rekening mee te houden: komen er ooit ook nog zonnepanelen bij op?
Dat komen er zeker. Er komt 300W zonnepaneel op het dak en er komt ongeveer 300 Ah aan accu-capaciteit te staan. Dat wordt onze belangrijkste stroomvoorziening, aangezien we zoveel mogelijk zelfvoorzienend en niet aan de paal willen staan.

Dank voor je reactie!

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door B12M_Ferry »

Buiten de prijsverschil zit er ook een verschil in kwaliteit en mogelijkheden.
De goedkopere 1000 watt omvormers kunnen geen 1100 watt leveren, of nog erger kunnen geen 1000watt continue leveren.
Starten van ijskast of wat dan ook heeft een hoge piekstroom bij opstarten. De goedkopere kunnen dat niet of moeilijk opbrengen.
Omvormers uit de duurdere regionen kunnen de vermogen continue leveren, en kunnen kortstondig vaak het dubbele leveren zonder gelijk knok-out te gaan.
Vergelijk de specs met je wensen.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Cee Pee »

Een koelkast en koffieapparaat heeft geen zuivere sinus omvormer nodig, een Senseo wel.
Dus voor die grotere verbruikers kun je prima een blok omvormer gebruiken.
En al die andere dingen; laptop, fototoestel, smartphone enz worden bij mij allemaal middels usb opgeladen.
Misschien heb jij die mogelijkheid ook wel en heb je helemaal geen dure sinus omvormer nodig.
Of voor oplaadspul een lichte zuivere sinus omvormer, die zijn relatief goedkoop.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Kroppie »

bij sommige 230 volt compressor koelkasten duurt bij een niet sinus omvormer het opstarten te lang waardoor de clixon IN de koelkast uitspringt voor de compressor goed gestart is, dus wil je geen risico neem dan een sinus omvormer .

over het algemeen is het , verwarmen (koffie zetter, broodrooster, oventje, e.d) gaat prima met niet sinus, voor de rest :sinus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door B12M_Ferry »

Paar jaartjes geleden (1995) had ik een 700 watt computer UPS+extra accu's welke ik gebruikte als omvormer. (Toen een hele luxe)
Als de ijskast opstarte, resette de computer. Kon het gewoon niet aan.
Bij de goedkope omvormers: kijk goed naar de specs.
je hebt verschillende gegevens, waar schrijven ze over? Piek, RMS, continu, bij welke temperatuur kunnen ze wat leveren?
Informeer eens naar de P30 vermogen.
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Criteria selecteren omvormer



Bericht door Becosemsaida »

MIjn mening? Meer dan 1000W (2-3KW zou leuk zijn) want vandaag is "alleen" een pc'tje of ander speelgoed maar morgen komt de expresso erbij, fohn etc. etc. Dan kan je dus een ander kopen en dei van 1000W op marktplaats zetten!!! Zuivere sinus is een must!!!! Het enige probleem id hoe laad je het op? Zonnepaneel? Paal ( heb je geen omvormer nodig :bang: :bang: )?

Reken een beetje op 100A van je accu voor iedere 1000W die je gebruikt. Daarna moet je dus weer 100A in de accu krijgen en dat is vaak het probleem. Ik sta 99% vrij en haal het goed uit met 300W zonnepanelen en een 3KW zuivere sinus. Verbruik is bijna allemaal op 12V behalve de laptop en de expresso machine.

Zit ook een beetje meer in het zuiden :lol3: :lol3:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Plaats reactie