Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Rinussie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 13:23
Locatie: Spijkcity

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Rinussie »

Ik wilde de accu's laten doormeten helaas geen geen camper of caravan garage/winkel op zaterdag open in de buurt van Spijkenisse, dus maar aan de gang gegaan met het anders aansluiten van van de accu's.

De twee accu's voor de time being aangesloten zoals hier op het forum aangegeven dus parallel geschakeld met 35 kwadraat kabel en de verbruikers en zonnepanelen aangesloten op de plus van de ene en de min van de andere.
Het Schaudt dt220 paneel geeft nu 144amp? (met vraagteken) aan, ik heb in diverse topics gelezen dat de het paneel zichzelf reset na pas 24 uur aan de stroom. Zolang heeft de camper niet aan de stroom gestaan.
na vier uur de kachel en de hoofdverlichting aangehad te hebben gaf het paneel 12,7volt en 128A

We gaan volgende week twee weken met de camper op (kerst x:D ) vakantie waarbij we nu voor camperplaatsen met een stroompaal kiezen zodat we iig niet zonder prik komen te zitten en dat de camper minimaal 24uur aan de paal kan om het paneel te resetten.
Het eventueel kopen van een nieuwe accu (s) zal nu moeten wachten tot na de kerstvakantie.

Iedereen bedankt voor de adviezen en discussie tot zover :P
Na de vakantie ga ik (we) verder :-B
tja
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door myway »

Voor het doormeten van de accu’s kun je toch gewoon naar een accuboer en een beetje automaterialen zaak kan het ook.
Let er dan wel op dat de accu’s los van elkaar gemeten worden.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door myway »

Het kan zijn dat er op de accu geen EN waarde wordt opgegeven maar voor een 90 Ah accu zou ik, als ik zo’n accu moest meten, 500 invoeren.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door BP 2 »

Als de accu's door de vorige eigenaar enkele keren te diep zijn ontladen dan kan je deze als versleten beschouwen. Zet er gewoon nieuwe en eventueel ook een batterijmonitor die veel beter info geeft in % wat veel beter is dan de spanning (Volt).

Ik ben zelf dit probleem tegen gekomen met een AGM batterij van 230 Ah die ik enkele keren, door nonchalance, te diep heb ontladen. Ik heb deze accu vervangen door een nieuwe AGM en deze werkt nu zeer goed ook met 2 zonnepanelen van 230 Wp en een accumonitor waar ik beter info kan aflezen.

Ik wil ook nog waarschuwen dat een dergelijke uitrusting niet uitsluit dat er problemen kunnen komen welke ik ben tegen gekomen in Denemarken. Op een ochtend zijn we aan een rit begonnen met zeer slecht en donker regenweer waarbij de zonnepanelen natuurlijk niets opbrengen maar we wel een verbruik hadden met de dimlichten, compressor koelkast en compressor koelbox. Na de daarop volgende nacht was de batterij ook te ver ontladen en zijn we vertrokken zonder de verplichte dimlichten aan te steken zodat de alternator toch voldoende kon laden. De oplossing was dan om dan te overnachten op een camping en aan de paal te hangen.

BP 2
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door blizard »

Eerst even laten meten, denk ik.
Je kan ook ipv parallel 2 6v accu's in serie zetten. Je hebt het probleem dan niet wat je met parallel gekoppelde accu's wel hebt.
Zoek op hoogwerker accu of tractie accu
https://www.advitek.nl/merken/trojan/tr ... eyEALw_wcB

Je bak is hoog genoeg zo te zien, en hebt nog wat ritselkist ruimte over...
En een goede monitor verdient zich snel terug
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door jansloos »

BP 2 schreef:
ma 17 dec 2018, 12:02

maar we wel een verbruik hadden met de dimlichten, compressor koelkast en compressor koelbox. Na de daarop volgende nacht was de batterij ook te ver ontladen en zijn we vertrokken zonder de verplichte dimlichten aan te steken zodat de alternator toch voldoende kon laden. De oplossing was dan om dan te overnachten op een camping en aan de paal te hangen.

BP 2
Dat roept vraagtekens op, richting Dynamo/alternator;

Verbruikt u met lichten aan, koelkast,en -box, zoveel stroom dat de accu niet meer bijgeladen wordt?
Is dan de capaciteit van de dynamo wel voldoende? of is er iets anders mis met de stroomvoorziening?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door BP 2 »

jansloos,
Ik heb het over dat probleem gehad met mensen die daar meer over weten en het schijnt niet echt abnormaal te zijn: een avond en een nacht met verbruik voor een compressorkoelkast (MDC90) en een CoolFreeze box (19L)De volgends dag de hele dag dezelfde verbruikers en zonnepanelen die niets geven en daarna nog een volledige nacht met nogmaals die verbruikers. Tijdens de dag een vijftal uur gereden met dimlichten en dan is het logisch dat de alternator van mijn Ducato 3L op die tijd niet voldoende stroom heeft kunnen leveren om alles in die omstandigheden bij te houden.
Ik ken niet genoeg over die techniek maar kijk maar eens naar de technische gegevens van die toestellen + enkele ledlampjes en waterpomp en dan zal het begrijpelijk zijn wat ik ben tegen gekomen. Let wel op dat de batterij niet volledig plat was maar toch niet meer voldoende om de koelkast verder te laten koelen.
Die koelkast schakelt automatisch, uitvoorzorg, op tijd uit.
BP 2
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Peter LMC »

De dynamo, van je Ducato, moet meer dan voldoende stroom kunnen leveren
om je accu bij te laden. Zo niet dan klopt er iets niet.
Maar dat je compressor koelkast vroegtijdig uitschakelt kan ook op een storing in de
bedrading naar je koelkast duiden.
Bv een te dun bemeten bekabeling kan een te grote spanningsval geven bij je koelkast.
Deze koelkast heeft een onderspanningsbeveiliging en deze kan dan door een te lage spanning ( aan de koelkast)
vroegtijdig uitschakelen.
Het beste is de spanning te meten, aan de koelkast, op het moment dat dit gebeurd.
Ik heb dit al een aantal keren meegemaakt in de praktijk.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door myway »

Als het volgens onderstaande tabel is aangesloten geeft het geen probleem.
Er wordt vaak gekeken naar het draadje dat af fabriek er op zit en dat is al heel snel te dun. Afbeelding
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door jansloos »

Mooie tabel, maar waar staat de stroomsterkte?

Of geldt het alleen voor een bepaalt type apparaat?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Peter LMC »

BP 2 schreef:
ma 17 dec 2018, 21:05
een avond en een nacht met verbruik voor een compressorkoelkast (MDC90) en een CoolFreeze box (19L)
BP 2
Je vermeld geen type nr van deze CoolFreeze box.
Maar is dit ook niet een compressor box.
Heb je dan eigenlijk niet 2 compressor koelkasten/vriezer in de camper staan. :?:
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door myway »

jansloos schreef:Mooie tabel, maar waar staat de stroomsterkte?

Of geldt het alleen voor een bepaalt type apparaat?
Dit is een tabel uit de handleiding van Dometic, die is voor elke 12/24 volt compressor van toepassing.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door myway »

Peter LMC schreef:
BP 2 schreef:
ma 17 dec 2018, 21:05
een avond en een nacht met verbruik voor een compressorkoelkast (MDC90) en een CoolFreeze box (19L)
BP 2
Je vermeld geen type nr van deze CoolFreeze box.
Maar is dit ook niet een compressor box.
Heb je dan eigenlijk niet 2 compressor koelkasten/vriezer in de camper staan. :?:
Een 19 liter, dan zal het zoiets zijn
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... ox/?sqr=Cf&
Gebruikersavatar
Rinussie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 13:23
Locatie: Spijkcity

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Rinussie »

Lol Mag ik even,

nog een keer om advies vragen..

wij hebben toch besloten om buiten de zonnepanelen voor een nieuwe installatie te gaan.
Op het dak liggen 2 solara sm340s 85wp zonnepanelen op dak liggen.

Wij zijn voornemens om deze in serie te schakelen en aan te sluiten op een Victron Energy Smart Solar MPPT 75/15

voor de accu dan graag advies:

1 AGM deep-cycle / semi-tractie / solar accu, 12 Volt 220Ah
of
2 x Trojan T105 Semi Tractie 6V 225Ah Accu 264x181x276 mm in serie

Welke van de twee is de betere en kom ik daar mee weg ivm de cappaciteit van de zonnepanelen en laadstroomregelaar ?
Laatst gewijzigd door Rinussie op di 18 dec 2018, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
tja
Plaats reactie