Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Hallo Allemaal,
Ik heb een paar vragen over de HH-accu's die in onze camper zitten.
Ik ben totaal a-technisch als het over stroom gaat.Er liggen twee zonnepanelen op het dak, geen idee welk vermogen. ik heb nog geen tijd en ladder gehad om daar eens goed naar te kijken. volgens mij functioneren deze verder prima maarrrr,,
Sinds de koop van onze camper zijn we bijna elk weekend op pad. het viel op dat s avonds de accu's snel terug lopen in vermogen. tenminste als ik de pieper van de solara moet geloven.
binnen de kortste keer (twee uur) staan de percentage lampjes op 25%-75% en dan nog een uur later op <25% en loopt het voltage volgens het schaudt dt220 paneel snel terug naar 12,8v en 90a
Twee van deze (foto) jongens zitten er Parallel geschakeld in volgen mij 180amp (toch ?)
en de laadregelaars
We gebruiken dus bijna geen stroom. alleen de kachel en de board computer. de verlichting komt van de kerstverlichting welke op batterijen werkt. de verlichting in de camper is led maar die brand bijna niet. de 12volt staat dan aan. als ik dus alles uitschakel geeft het schaudt dt220 panneel aan dat er 0,2a verbruikt wordt.
Verder is vreemd dat de accu's nooit verder opladen dan 112a tenminste als ik het schaudt dt220 paneel moet geloven. daarbij maakt het niet uit of de camper aan de stroompaal staat, rijdt of met de zonnepanelen laadt.
Als wij dan de camper na een week (buiten) stalling ophalen (12v uitgeschakeld) zijn de accu's niet terug gelopen en geeft Schaudt dt220 nog steeds 112a aan er is dan nagenoeg geen verlies.
Deze schakelaar zit er ook nog in heeft iemand enig idee waar deze voor dient ? Weet iemand van jullie techneuten wat er aan de hand kan zijn ?
zijn de accu's te oud of zijn ze door stilstand (van vorige eigenaar naar ons en ze waren helemaal leeg) slecht geworden of kan er sluiting zijn ?
Mochten ze slecht zijn en vervangen moeten worden wat raden jullie mij dan aan te doen ivm het aanschaffen van een nieuwe accu ?
1 nieuwe met een groter amperage of twee accus van vergelijkbaar amperage.
ik heb werkelijk geen idee wat er mogelijk is.
Alvast bedankt voor de antwoorden
Ik heb een paar vragen over de HH-accu's die in onze camper zitten.
Ik ben totaal a-technisch als het over stroom gaat.Er liggen twee zonnepanelen op het dak, geen idee welk vermogen. ik heb nog geen tijd en ladder gehad om daar eens goed naar te kijken. volgens mij functioneren deze verder prima maarrrr,,
Sinds de koop van onze camper zijn we bijna elk weekend op pad. het viel op dat s avonds de accu's snel terug lopen in vermogen. tenminste als ik de pieper van de solara moet geloven.
binnen de kortste keer (twee uur) staan de percentage lampjes op 25%-75% en dan nog een uur later op <25% en loopt het voltage volgens het schaudt dt220 paneel snel terug naar 12,8v en 90a
Twee van deze (foto) jongens zitten er Parallel geschakeld in volgen mij 180amp (toch ?)
en de laadregelaars
We gebruiken dus bijna geen stroom. alleen de kachel en de board computer. de verlichting komt van de kerstverlichting welke op batterijen werkt. de verlichting in de camper is led maar die brand bijna niet. de 12volt staat dan aan. als ik dus alles uitschakel geeft het schaudt dt220 panneel aan dat er 0,2a verbruikt wordt.
Verder is vreemd dat de accu's nooit verder opladen dan 112a tenminste als ik het schaudt dt220 paneel moet geloven. daarbij maakt het niet uit of de camper aan de stroompaal staat, rijdt of met de zonnepanelen laadt.
Als wij dan de camper na een week (buiten) stalling ophalen (12v uitgeschakeld) zijn de accu's niet terug gelopen en geeft Schaudt dt220 nog steeds 112a aan er is dan nagenoeg geen verlies.
Deze schakelaar zit er ook nog in heeft iemand enig idee waar deze voor dient ? Weet iemand van jullie techneuten wat er aan de hand kan zijn ?
zijn de accu's te oud of zijn ze door stilstand (van vorige eigenaar naar ons en ze waren helemaal leeg) slecht geworden of kan er sluiting zijn ?
Mochten ze slecht zijn en vervangen moeten worden wat raden jullie mij dan aan te doen ivm het aanschaffen van een nieuwe accu ?
1 nieuwe met een groter amperage of twee accus van vergelijkbaar amperage.
ik heb werkelijk geen idee wat er mogelijk is.
Alvast bedankt voor de antwoorden
tja
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Geen idee of je accu's samen 180Ah zijn.
Ik zie nog ergens 75ah op een accu staan en als dat 2 dezelfde zijn dan is het maar 150ah.
Als ik naar de bekabeling kijk dan is de boel volgens mij niet goed aangesloten.
De verbruikers en lader moeten op de pluspool van de ene en op de minpool van de andere accu aangesloten zijn.
En de plus en de min van beide accu's moeten met een paar flinke kabels met elkaar verbonden zijn.
Ik kan zo niet zien of dat inderdaad het geval is.
En laat de accu's eens doormeten bij een camperbedrijf dan weet je gelijk of ze nog goed zijn.
Niet bij een garage die alleen maar apparatuur heeft om startaccu's te meten.
Ik zie nog ergens 75ah op een accu staan en als dat 2 dezelfde zijn dan is het maar 150ah.
Als ik naar de bekabeling kijk dan is de boel volgens mij niet goed aangesloten.
De verbruikers en lader moeten op de pluspool van de ene en op de minpool van de andere accu aangesloten zijn.
En de plus en de min van beide accu's moeten met een paar flinke kabels met elkaar verbonden zijn.
Ik kan zo niet zien of dat inderdaad het geval is.
En laat de accu's eens doormeten bij een camperbedrijf dan weet je gelijk of ze nog goed zijn.
Niet bij een garage die alleen maar apparatuur heeft om startaccu's te meten.
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Zo te zien is de achterste accu kleiner als de voorste.
De klassieke fout gemaakt bij het aansluiten van de verbruikers en de laadkabels.
De kabels voor het paralelschakelen zijn te dun.
Je kunt de accu’s laten doormeten maar ik denk dat het twee nieuwen zal worden.
Dan wel van de zelfde capaciteit en op de juiste manier aansluiten.
De klassieke fout gemaakt bij het aansluiten van de verbruikers en de laadkabels.
De kabels voor het paralelschakelen zijn te dun.
Je kunt de accu’s laten doormeten maar ik denk dat het twee nieuwen zal worden.
Dan wel van de zelfde capaciteit en op de juiste manier aansluiten.
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Ik zie 2 regelaars,dat kan gewoon met een,en aansluiten,zoals Jaques aangeeft...zoals reeds vermeld,de accu kabels zijn inderdaad aan de dunne kant
Hans
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Bedankt tot dusver:
Beide accu's zijn exact gelijk in grote en capaciteit.
beide dyno semi tractie bloc met opschrift 12vc20-90ah, c5-75ah geen idee of het nu 90a of 75a accu's zijn ?
De tip van de dikkere kabels is een goede en ga ik zeker doen.
even naar een camper boer die de accus en het systeem kan doormeten.
Weet iemand waar die schakelaar voor is ?
Beide accu's zijn exact gelijk in grote en capaciteit.
beide dyno semi tractie bloc met opschrift 12vc20-90ah, c5-75ah geen idee of het nu 90a of 75a accu's zijn ?
De tip van de dikkere kabels is een goede en ga ik zeker doen.
even naar een camper boer die de accus en het systeem kan doormeten.
Weet iemand waar die schakelaar voor is ?
tja
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Een accu in rust met 12,8 Volt zit toch gewoon vol?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
En op die schakelaar staat motor en zonnepanelen.
Dus daar zal je de laadstroom wel mee kunnen omschakelen, alleen zie ik daar het nut niet van in.
Dus daar zal je de laadstroom wel mee kunnen omschakelen, alleen zie ik daar het nut niet van in.
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Bedankt voor de link de c termen had ik al opgezocht en snap ik ook.
Alleen ik weet niet of het nu een 90a of een 75a accu is.
tja
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Afgaande op bijgevoegde foto lijkt het alsof ieder zonnepaneel één accu laadt:
Staan deze accu's wel parallel geschakeld?
Geven beide Solara's dezelfde indicatie?
Zolang de spanning niet onder de 12V zakt (gemeten op de accupolen) is er geen probleem ook al geven andere indicatoren die indruk.
Staan deze accu's wel parallel geschakeld?
Geven beide Solara's dezelfde indicatie?
Zolang de spanning niet onder de 12V zakt (gemeten op de accupolen) is er geen probleem ook al geven andere indicatoren die indruk.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Op de foto met de accu's lijkt het erop dat ze parallel gekoppeld zijn. Op de accu op de voorgrond, zit maar één set kabels; één rood en één zwart.
Als dat zo is met 2 paneel regelaars gaat het laden totaal niet efficiënt. Beter is één regelaar te nemen waar je twee panalen op kan aansluiten bijvoorbeeld de NDS Sunctrol MPPT regelaar van de SCM300 serie. Of de twee panelen al voor één regelaar aan elkaar knopen, wel met diodes en de tweede regelaar demonteren.
Als dat zo is met 2 paneel regelaars gaat het laden totaal niet efficiënt. Beter is één regelaar te nemen waar je twee panalen op kan aansluiten bijvoorbeeld de NDS Sunctrol MPPT regelaar van de SCM300 serie. Of de twee panelen al voor één regelaar aan elkaar knopen, wel met diodes en de tweede regelaar demonteren.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
Sponsor van de Campersite.nl
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?
Alle vragen goed!!
Het is een 90- én 75Ah accu.
Lees nog maar eens:
90Ah als je m langzaam ontlaadt, en 75Ah als je het sneller doet!
En het blijft dezelfde accu.
In tegenstelling tot ontladen, kennen we bij LADEN die termen niet. Dat bepaalt de accu zelf.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/