Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door albertrietjens »

Tja, we zijn weer behoorlijk afgedwaald.

Maar uitgaande van je originele probleem zou ik eerst eens op pad gaan en zien wat deze combinatie in de praktijk doet! Ik heb namelijk het idee dat er niets mis is met je installatie, ondanks alle discussies, op basis van aannames, die hier gevoerd zijn :-B

Om je op grond hiervan in de kosten te steken lijkt mij vooralsnog niet nodig.

Overigens zul je in dit jaargetijde niet veel energie oogsten van de zon, dus aan de paal staan is nu altijd een goed idee.

Wanneer je toch besluit om je accu's te vervangen dan zou ik voor één accu gaan met de benodigde capaciteit.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door hathi »

Ja Albert,men denkt wel vaker,als ik veel geld uitgeef,is het wel oke,terwijl de vorige eigenaar mss zeer tevreden was,maar die zal,ook wel geen koelbox op de accus,gehad hebben? ........2 accus,zeker als ze niet 100% meer zijn?......en de zonnepanelen,met 2 regeaars ,kan men nu eenmaal niet verwachten,dat alles werkt zoals thuis
Hans
Gebruikersavatar
Rinussie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 13:23
Locatie: Spijkcity

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Rinussie »

hathi schreef:
di 18 dec 2018, 15:18
Ja Albert,men denkt wel vaker,als ik veel geld uitgeef,is het wel oke,terwijl de vorige eigenaar mss zeer tevreden was,maar die zal,ook wel geen koelbox op de accus,gehad hebben? ........2 accus,zeker als ze niet 100% meer zijn?......en de zonnepanelen,met 2 regeaars ,kan men nu eenmaal niet verwachten,dat alles werkt zoals thuis
Kijk daar kan ik wat mee........ :?: bedankt voor deze waardevolle bijdrage :lol3:
tja
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door hathi »

Toch Rinussie ,zit in dit antwoord jouw probleem,dus nog ff lezen,wat er nu staat :bang:
Hans
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door albertrietjens »

De koelkast opmerkingen, en de uitweiding daarover,waren off-topic en hebben niets met de installatie van TS te maken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door hathi »

Je hebt gelijk Albert,dat was van het BP draadje,wat er doorheen liep,...het is de Kachel,maar, maakt eigenlijk ,voor stroomverbruik niet zo veel verschil ? De boodschap is je kan uit 1/2 accus niet altijd zo veel uithalen,als je wel zou willen,zeker als er niet bij geladen ,en de buffer niet voldoende is
Hans
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door blizard »

Rinussie schreef:
di 18 dec 2018, 14:23
Lol Mag ik even,

nog een keer om advies vragen..

wij hebben toch besloten om buiten de zonnepanelen voor een nieuwe installatie te gaan.
Op het dak liggen 2 solara sm340s 85wp zonnepanelen op dak liggen.

Wij zijn voornemens om deze in serie te schakelen en aan te sluiten op een Victron Energy Smart Solar MPPT 75/15

voor de accu dan graag advies:

1 AGM deep-cycle / semi-tractie / solar accu, 12 Volt 220Ah
of
2 x Trojan T105 Semi Tractie 6V 225Ah Accu 264x181x276 mm in serie

Welke van de twee is de betere en kom ik daar mee weg ivm de cappaciteit van de zonnepanelen en laadstroomregelaar ?
Ik sla die ruis maar even over:
Beide opties zijn goed. Ga voor de goedkoopste, én of je ze qua grootte kan inpassen
Het ging mij er om dat als je 2 12v accu's parallel zet, je problemen kan krijgen.
Een 12v accu is inwendig ook in serie gezet, bij 2x 6 heb je 2 bakken.
Gebruikersavatar
Rinussie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 13:23
Locatie: Spijkcity

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Rinussie »

blizard schreef:
wo 19 dec 2018, 10:51
Beide opties zijn goed. Ga voor de goedkoopste, én of je ze qua grootte kan inpassen
Het ging mij er om dat als je 2 12v accu's parallel zet, je problemen kan krijgen.
Een 12v accu is inwendig ook in serie gezet, bij 2x 6 heb je 2 bakken.
:thumbup: dit is dan zeker een serieuze optie. Na de vakantie eens goed naar kijken.
tja
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Arie55 »

kijk eens of er een (installatie) datum op de accu's te vinden is. Als de accu ouder is dan 4 a 5 jaar, met het gegeven wat je omschreven hebt, kan je meer richting de accu capaciteit (wat er van over is) denken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Rinussie
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 aug 2016, 13:23
Locatie: Spijkcity

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door Rinussie »

Hallo Allemaal,

Het heeft even geduurd :-B maar ik wil jullie toch laten weten hoe het afgelopen is met de accu's.

En onderaan nog weer enkele vragen :crazy:

wij hebben de oude oude accu's nog wel een tijdje gebruikt maar we konden niet buiten een stroompaal.
Uiteindelijk in Barendrecht de boel laten doormeten en inderdaad waren de accu's kapot.
Hierop besloten om de zaak rigoreus aan te pakken.
na een beetje in de rondte gelezen te hebben besloten om de accu's en de beide laadregelaars te vervangen.

Een Victron Smart Solar MPPT 75/15 (12V/24V-15A) met daaraan een CX 230 AGM FIAMM POWERCUBE professional AGM semi-tractie / solar accu: CX 230 AGM, 12V 230Ah leek ons een goede combo.
De zonnepanelen in serie geschakeld aangesloten en het resultaat mag er zijn :-B als de accu 100% is kunnen we met gemak drie dagen vrij staan en als er af en toe een zonnetje doorheen komt wel vier dagen zonder een stroompaal te hoeven opzoeken. ik verwacht dat als de zomer aanbreekt wij met de zon erbij geen paal meer nodig hebben en volledig vrij kunnen gaan en staan waar we willen, maar dat moet nog blijken natuurlijk.

Aan de laadpaal is de accu binnen notime op 100% lading en met de zonnepanelen is de accu zonder verbruikers zelfs met dit weer binnen vier dagen weer op 100%. ik weet niet precies hoe lang want de camper staat door de weeks op (buiten) stalling en na vier dagen (donderdag) haal ik hem weer op voor het weekend.

Enige vreemde nu is nog dat de hh-accu bijna niet oplaad tijdens het rijden terwijl dat met de vorige hh-accu's volgens mij wel gebeurde.
De startaccu laad overigens wel gewoon op tijdens het rijden dus als het al een probleem is ligt het volgens mij is het niet de dynamo (deze is uiteraard ook doorgemeten).
Afgelopen weekend stond de accu bij vertrek uit Valkenburg op 62% en bij aankomst in Spijkenisse op 70% dat is dan drie uur rijden voor 8% lading
is dat niet een beetje weinig ?

Zou dit kunnen komen doordat de schaudt EBL 220 niet goed ingesteld staat ?
In de gebruiksaanwijzing kan ik niet echt duidelijk terug lezen wat nu de juiste instellingen zijn van de EBL is.
Er zijn twee schakelaars mbt de accu's; 1 schakelaar om 1 of twee accu's aan te geven en 1 schakelaar om lood of gel te kiezen.

Weet iemand wat de juiste setting moet zijn of zie ik iets anders over het hoofd ??

In ieder geval zijn we erg blij met deze combo.. :clap: :thumbup:
tja
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door javanes »

Zijn de massa van de HH accu en van de startaccu aan elkaar gekoppeld.
Als dat niet het geval is wordt de HH niet via het scheidingsrelais van de EBL geladen door de dynamo.

Je weet dat de dynamo en je EBL onvoldoende spanning leveren om de AGM accu volledig op te laden?
Je zonnepanelen zullen de accu wel volledig laden, maar misschien toch rekening mee houden en de HH accu af en toe met een geschikte drietrapslader, die ongeveer 14.8V levert, opladen.

Ik ben er van uit gegaan dat je geen Euro5 of 6 hebt met een intelligente dynamo.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door travelscout »

https://www.awaccu.nl/datasheets/1536320240.pdf

Nooit in de GEL-stand zetten!
Daardoor komt een AGM , te lang onder een te hoge spanning.
Vooral icm. zonnepanelen is dat een naar ik hoop, een inmiddels bekend risico.
Wat voor spanning meet je OP de accu polen tijdens een rit?
Paul.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door jepebe »

Moet je niet dat schakelaartje uit de foto omzetten? Van moteur naar die andere stand of juist andersom? Lijkt op laden via paneel (cellule) of via motor
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Twee 90Ah-accu's snel leeg en ze laden maar tot 112Ah?



Bericht door dedruivenplukker »

jepebe schreef:
vr 15 mar 2019, 19:26
laden via paneel (cellule) of via motor
"Excuse my French", maar cellule betekend niet zonnepaneel maar cel. In dit geval is die cel de opbouw van de camper.
Wellicht kan je met de schakelaar kiezen of je de hh accu of motor accu oplaad.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie