Druppellader of tijdschakelaar?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door AdCoertjens »

Hallo manne en vrouwe. Ik heb weer iets wat ik mij af vraag, komt i , nu onze camper in de winterstalling staat en voor een langere tijd stilstaat, wil ik er de accu's , zowel van de auto als de huishoudaccu er in laten en om te voorkomen dat de accu's stroom verliezen, langzaam leeg lopen, kan ik een aantal dingen doen, de accu los koppelen en mee naar huis nemen, of twee druppelladers aansluiten, ( die ik dan nog moet aanschaffen A € 70,- per stu ) voor iedere accu een. Nu kwam ik op het idee om er een tijdklok tussen te zetten, dan heb ik ook maar een kabel nodig, en er hoeft niets open te blijven voor eventueel de aansluitdraden van de druppelladers naar binnen te voeren, dus gewoon een tijdschakelaar in het stopcontact, de verlengkabel er in en aansluiten op de camper stroom aansluiting, om te voorkomen dat de accu's kontinu op geladen worden kan ik de tijdschakelaar 30 minuten per dag aan laten gaan en dan gewoon via de camper lader de twee accu's op laden, is dit een goed plan of zegt iemand dat het niet goed is voor de accu's, of een of andere rede niet goed is.
Heeft iemand hier een idee over, of ervaring mee, ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet. Ad Coertjens
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Druppellader of tijdschakelaar



Bericht door Kroppie »

accu,s volladen, van elke accu 1 pool los, en dan om de 3 a 4 maanden de accu polen even vast maken en 24 uur de camper aan de stroom, daarna de polen vd accu weer vast en na 3 a 4 maande weer 24 uur , dat is meer dan genoeg om de accu,s in goede conditie te houden, als van de accu 1 pool losgemaakt is.

een accu waar een pool van los is heeft geen last van sluipverbruikers en kent enkel de z.g. zelfontlading, dat bedraagd +-3 - 6% per maand.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8478
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Druppellader of tijdschakelaar



Bericht door EasyBee »

Bam. Het antwoord staat er al binnen 10 minuten. :lol3:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door AdCoertjens »

Ja, dat is ook een goede manier , dank je voor de tip, maar is de manier zoals ik hem beschrijf slecht voor de accu, met deze rede, het komt voor dat de camper in de stalling verreden moet worden omdat er iemand anders er uit moet, dan zou je iedere keer de accu weer moeten aan sluiten, dat is de insteek waarom ik het met een tijdschakelaar wil doen, dus de vraag, is dit slecht of niet slecht voor de accu ?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door Vertrokken2 »

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op za 08 dec 2018, 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door Vertrokken2 »

Dan zou ik de HH accu loskoppelen en de startaccu op de druppelaar.
Ik hang ze zelf trouwens altijd gewoon aan de druppelaar zonder enig probleem.
Vroeger deed ik het met een interval vam een maand (24 uur), maar toe vergat ik dat een jaar en dat was wel zo gemakkelijk.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door kampo »

Een kwaliteitslader van de laatste generatie heeft alles om juist te onderhoudsladen.
Met zo een lader mag je permanent aan de stroom hangen.
Je kan ook een accupool losmaken, zoals hierboven geschreven.
Echter in vele gevallen kan je daar niet zomaar aan. Als de accu's diep ingebouwd zijn, of onder een zetel is het uren werk.
Zeer onaangenaam om dit een paar keer per jaar te gaan doen.
Ook als je alarm, tracking of monitoring systemen hebt is het loskoppelen van de accupool geen goed idee.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door Kroppie »

overdrijven is ook een vak, uren werk om een accupool los te nemen, is er eerst de accu neer gezet en er toen een camper omheen gebouwd.?
pleit niet voor de verstandelijke vermogens van de bouwer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door kampo »

Overdrijven ? Ik ga echt niet iedere keer de accupool zitten losmaken.
Dat is mij te veel werk. Ik draai gewoon de hoofdschakelaar om of zet hem op de lader.
Als de zetel er uit moet om aan de accupool te kunnen ben je best met 2 man vanwege het gewicht en de mogelijke schade.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Druppellader of tijdschakelaar?



Bericht door Camperic »

AdCoertjens schreef:
vr 07 dec 2018, 19:54
Nu kwam ik op het idee om er een tijdklok tussen te zetten, dan heb ik ook maar een kabel nodig, en er hoeft niets open te blijven voor eventueel de aansluitdraden van de druppelladers naar binnen te voeren, dus gewoon een tijdschakelaar in het stopcontact, de verlengkabel er in en aansluiten op de camper stroom aansluiting, om te voorkomen dat de accu's kontinu op geladen worden kan ik de tijdschakelaar 30 minuten per dag aan laten gaan en dan gewoon via de camper lader de twee accu's op laden, is dit een goed plan of zegt iemand dat het niet goed is voor de accu's, of een of andere rede niet goed is.
Heeft iemand hier een idee over, of ervaring mee, ik hoor het graag.
Nee, dat is niet goed aangezien dan iedere keer een laadcyclus wordt opgestart maar niet wordt afgerond.
Om die reden heb ik de camper in de stalling op 230V aangesloten via tijdschakelaar met programmering 1x in de 3-4 weken gedurende 12 uur. Dat is even uitzoeken hoe te realiseren, maar gelukt m.b.v. 2 schakelklokken waarvan (minstens) 1 analoog.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie