Scheidingsrelais nut/functie?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Camperic eerder in een ander topic schreef:
za 09 jun 2018, 13:15
De omvormer is aangesloten op een volle 100ah huishoudaccu mbv 10mm2 kabels (< 1m) en het scheidingsrelais (Schrack) waar ook de kabel van de buitenaansluiting op is aangesloten. Vanaf het scheidingsrelais gaat een kabel naar de zekeringskast en vandaar naar 2 verdeeldozen voor 230v en 12V systeem. Op deze manier voorziet de omvormer de gehele camper van 230V wanneer we niet aan een paal staan (en de omvormer aanzetten uiteraard).

Ik begrijp dat je hierdoor het risico loopt om de omvormer te zwaar te belasten als ik bijv. de koelkast in die situatie op 230V zou zetten. Daar houd ik rekening mee.
Het is door een vorige eigenaar niet aangesloten zoals zou moeten :roll: , maar als ik de koelkast niet op 230V zet en de zekering van de interne lader uit de EBL99 haal bij gebruik van de omvormer dan werkt het.

Nu heb ik echter een storing in het Schrack scheidingsrelais, dat niet altijd goed contact maakt waardoor ik dan geen 230V heb in de camper. Voordat ik daar iets aan doe zou ik graag willen weten wat het nut / de functie van het scheidingsrelais in deze opstelling is.

Bij voorbaat dank!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Kroppie »

zo te lezen is het schrackrelais er om te zorgen dat de 230 volt van de omvormer afgekoppeld word van het 230 volt net als de paal word aangesloten, word.
als omvormer niet afgekoppeld en komt gelijktijdig het 230 volt net van de omvormer met de 230 volt van de paal in contact dan is het boem, pets, einde omvormer.

als er nu al problemen zijn met dat relais zou ik zeggen , niet meer gebruiken, en de 230 volt van de omvormer eerst afkoppelen, VOOR je de paal aankoppeld, en EERST de 230 volt van de paal afkoppelen VOOR je de 230volt van de omvormer weer aankoppeld, en bij de 1e goede gelegenheid een goede omschakelautomaat (laten) plaatsen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Dank je :thumbup:

De functie is dus om ervoor te zorgen dat er geen 230V van paal op 230V uitgang van omvormer kan komen te staan, terwijl de omvormer aan staat?

In dat geval is het risico dat het mis gaat klein. De omvormer staat namelijk altijd uit en wordt handmatig via Victron app ingeschakeld als ik niet aan de paal sta. Ondanks het kleine risico ga ik het relais wel vervangen zoals ik al van plan was. Welk relais (merk/type) zou ik het beste kunnen plaatsen ter vervanging?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door travelscout »

Ja.

Als je alle risico wilt uit sluiten (foolproof maken), dan zijn er heel mooie oplossingen beschikbaar.
Maar bedenk wel dat het ook allemaal weer; geld kost, kwetsbaarder wordt voor storingen én met 230VAC: meer kans op ongelukken.

Zelf staan we maar zelden aan de paal. Mede om die reden staat ook altijd de aardlekautomaat standaard uit.
Voor gebruik icm de omvormer is dit immers ook onzin.
Op die manier kan er nooit op 230VAC-paal aangesloten worden.

Maar ja, foolproof?
1x vergeten deze aardlek na gebruik uit te zetten en => exit omvormert bij een volgende keer gebruiken van omvormer en paal tegelijk!.


P.s. we hebben een poosje een eenvoudig 2x wissel relais gebruikt met een 12VDC spoel besturing.
Die 12VDC was aangesloten op de bediening van de omvormer.
Omvormer uit => dan paalaansluiting mogelijk.
Zoiets: https://www.conrad.nl/p/finder-56328230 ... uks-506082
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door kampo »

Volgens mij bedoel je niet scheidingsrelais maar wel 230V omschakelrelais.
Wijzig de titel even ...
Die bestaan van het merken Finder, Schrack, Victron, ivt, ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door blizard »

We hebben het niet over een scheidingsrelais maar een omschakelrelais, toch?
https://www.conrad.nl/p/ivt-us-12n-sinu ... ter-513123
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door myway »

TS heeft het toch echt over een scheidingsrelais.
Hij geeft een bepaald merk maar niet welk type.
Tja wat zit er dan in??
Er wordt wel weer gelijk los gegaan hoe het allemaal zou moeten, dat dan weer wel
Gebruikersavatar
henka
Berichten: 199
Lid geworden op: di 18 sep 2012, 0:12
Locatie: gelderland
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door henka »

wij hebben gekozen voor dit relais:
Afbeelding
Als voorkeur stel je bijv. paal-stroom in. (kan ook andersom)

Zodra je de omvormer aanzet, EN er is GEEN paalstroom schakelt ie na ca 2 seconden over op de omvormer.
als paalstroom is ingeschakeld EN je zet de omvormer toch aan, dan wordt de voorkeurinstelling gevolgd: bijv. paalstroom.
De bus zal nooit met beide tegelijk te maken krijgen.
hebbern het ding nu 7 jaar, en voldoet.


(aanvulling: zie nu dat blizard hetzelfde ding bedoelde.)
groet

Henk
Afbeelding
Nissan Interstar, 4.99m zelfbouw, 100Pk, 2006
http://www.mijnbuscamper.nl
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door FredV »

Deze gebruik ik al 8 jaren en heb altijd 220V waar ik maar hebben wil. Schakelt direct als bij een no-break installatie.
Knibbel
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Cee Pee »

Volgens mij is er maar één mogelijkheid die helemaal hufterproof is en daar komen geen relais aan te pas.
De binnenkomende walstroom gaat via de aardlekschakelaar/zekering naar de EBL, eventueel de koelkast en één stopcontact.
Hiernaast zit nog een stopcontact welke door de omvormer gevoed wordt.
Middels een stekker welke je in een van die twee stopcontacten steekt wordt de rest van de camper van stroom voorzien.
Dit kan nooit fout gaan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door blizard »

2e mogelijkheid is een Victron Multi, je hoeft dan helemaal nergens naar te kijken, want de omschakeling gebeurt automatisch, zonder stroomonderbreking.
We dwalen nu een beetje af, laat TS eerst maar aangeven wat precies de opstelling nu is, Schrack heb ik nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
di 04 dec 2018, 8:48
Volgens mij bedoel je niet scheidingsrelais maar wel 230V omschakelrelais.
Wijzig de titel even ...
Die bestaan van het merken Finder, Schrack, Victron, ivt, ...
Scheidingsrelais of omschakelrelais, zeg het maar :oops:
Dat is uit de beschrijving duidelijk hoopte ik.

Deze is het iig:
Schrack scheidingsrelais.jpg
Schrack scheidingsrelais.jpg (87.97 KiB) 1052 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Hoe zit het nu aangesloten:

Vanuit de paal gaat het rechtstreeks naar het Schrack relais, waar dus ook de Victron omvormer op zit aangesloten. Vanaf daar gaat het naar de aardlekschakelaar/zekering en vanaf daar naar EBL99.

Zowel de EBL99 als Victron omvormer zitten uiteraard direct aangesloten op de hh accu's (2x Beaut AGM 80AH), waar ook 2x zonnepaneel op zit aangesloten via een Victron Smart Solar MPPT 75/15.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Scheidingsrelais nut/functie?



Bericht door Camperic »

Wat ik wil is dat de gehele camper via omvormer van 230V kan worden voorzien wanneer ik niet aan de paal sta. In deze opstelling heb ik in dat geval een potentieel probleem met de koelkast en interne lader van EBL. De koelkast stel ik handmatig in op energiebron, gas dus en nooit op 230V als ik niet aan de paal sta. De zekering van de interne lader van de EBL haal ik er uit wanneer ik de omvormer gebruik. Beide niet ideaal, maar werkbaar. Het liefste zou ik het goed oplossen rekeninghoudend met de wens om de gehele camper via omvormer van 230V te voorzien (en niet slechts een beperkt deel rechtstreeks aangesloten op omvormer), maar kan me niet bedenken hoe dit te realiseren :oops:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie