Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1219
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door komtwelgoed » di 01 jan 2019, 0:58

Beste Wimleeuw

Schlager TV, TV oranje, NL Provinciaal 1 en 2 zijn vrij te ontvangen zenders
Eurosport en Xite zijn gecodeerd. Ze zitten allemaal op dezelfde transponder.
Merkwaardig je probleem. Normaal is het zo dat als je een zender op een bepaalde transponder ontvangt, je de overige zenders ook kunt ontvangen mits je daar kijkrechten voor hebt bij gecodeerde zenders.

Wat betreft de skew het volgende:
De skew van een lnb wordt altijd bekeken als je naar de satelliet kijkt. Je staat dan achter de schotel. Normaal is het zo dat als de satelliet oostelijker staat dan de schotel, je een negatieve skew hebt. Staat de satelliet westelijker dan de schotel, dan heb je een positieve skew. Dit laatste komt voor Nederlanders normaal niet voor omdat de meestgebruikte satellieten, de 9e, 13e, 19,2e, 23,5e en 28,2e allemaal oostelijker staan.
Omdat als je achter de schotel staat, je de lnb niet kunt verdraaien, wordt het ook vaak aangegeven dat je achter tegen de lnb aan kijkt. Skew-waardes die op internet negatief aangegeven worden, moet je dan positief instellen, dus de lnb met de wijzers van de klok meedraaien. Normaal worden de signalen vanaf de satelliet precies horizontaal en verticaal uitgezonden vanaf de plek waar de satelliet hangt. Er zijn echter 2 providers die daar van afwijken.
SES Astra heeft de Astra 1, 2 en 3 een pré-skew gegeven van +7,5 graden, Eutelsat heeft de meeste van hun satellieten een pré-skew gegeven van +3,5 graden.
Als je op de site www.dishpointer.com kijkt, dan zie je dat in Lagos de skew voor de Eutelsat 9 oost -21,9° moet zijn. De werkelijke skew moet zijn -21,9 +3,5° = -18,4°, dus 18,4° met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb kijkt, zie de bijgevoegde hoek.
Bijlagen
hoek van 18,5 graden.png
hoek van 18,5 graden.png (10.92 KiB) 448 keer bekeken

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » di 01 jan 2019, 10:48

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Komtwelgoed.
Maar zoals je zegt blijft het een merkwaardig probleem.
Misschien is er toch iets met mijn Joyne kaart aan de hand.
Groet, Wim
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1219
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door komtwelgoed » di 01 jan 2019, 11:44

Ontvang je misschien alleen maar de zenders van het goedkoopste abonnement, Travel Lite? Zie hier: https://www.joyne.nl/Zenderoverzicht.html

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » di 01 jan 2019, 13:30

Inderdaad, ik heb een Travel Lite jaarabonnement.
Maar wat kan dat met mijn probleem te maken hebben ??
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1219
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door komtwelgoed » di 01 jan 2019, 14:44

Dat weet ik niet. Je schrijft dat je bepaalde zenders wel kunt ontvangen en andere zenders niet. Ik weet niet precies welke zenders je niet en wel kunt ontvangen maar misschien heeft het te maken met het Travel Lite abonnement. Dat kun je m.b.v. de zenderlijst die ik je gaf bekijken.

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » di 01 jan 2019, 17:13

OK duidelijk. Het zijn juist de "normale" zenders , Ned 1,2,3 etc die het niet meer doen en de "vreemde" Schlager etc die het wel doen.
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1219
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door komtwelgoed » di 01 jan 2019, 17:41

Dan denk ik dat jij geen enkele zender van transponder 11747H kunt ontvangen, zie hier de drie transponders van Joyne: https://www.lyngsat.com/packages/Joyne.html
Klopt dat?
Ontvang je de zenders van de twee verticaal gepolariseerde transponders wel voor zover je abonnement daar geldig voor is?

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4535
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door Peter LMC » di 01 jan 2019, 18:38

Begin november een soortgelijk probleem met mijn Oyster schotel en ontvangst van Joyne.
Nu al weer weken prima ontvangst hier in Portugal thv van Ourique.
Misschien heb je er iets aan.
viewtopic.php?f=10&t=8466005

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » di 01 jan 2019, 18:59

Eerst komtwelgoed; het lijkt er inderdaad op dat ik de verticaal gepolariseerde zenders wel ontvang en de horizontale niet.
Vraag blijf , wat kan ik daar aan doen ?

Peter , jouw oplossing werkt waarschijnlijk bij een auto skew. Die heb ik niet.
Overigens kan ik ook niet vinden waar ik mijn locatie kan invoeren ?

In ieder geval mijn dank voor het meedenken.
Ik heb het probleem ook bij mijn dealer voorgelegd omdat ik al eerder een foutje in de abonnementregistratie bij Joyne heb meegemaakt.
Daat ga ik hopelijk morgen iets van horen.

Groet, Wim
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1219
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door komtwelgoed » di 01 jan 2019, 19:00

Wat bedoel je nu Peter LMC? Het is net als een griepje. Het gaat vanzelf over?
Een Oyster 85 is groot genoeg om in de Algarve Joyne te ontvangen.

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4535
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door Peter LMC » do 03 jan 2019, 21:15

Wat ik bedoel is.
Dat ik de landcode op Portugal gezet heb en het bij mij sindsdien weer/nog werkt.
Vanmorgen stond er een camper langs de mijne met een 65 cm Oyster en deze man keek ook Joyne.
Hij had alleen zijn LNB wat verdraaid en goed ontvangst .

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » do 03 jan 2019, 22:09

Het lijkt er bij mij ook op dat het "griepje" over is. Ik heb sinds twee dagen prima beeld op alle zenders waar ik een abonnement voor heb.
Ook mijn dealer is van mening (vrij logisch) dat het aan de ontvangstkwaliteit (en dus aan de stand van de schotel of aan de skew) ligt.
Zolang alles goed blijft doe ik verder uiteraard niets, mochten er weer problemen komen dan heb ik no de mogelijkheid de motor van de camper te starten en zo een "schone " zoekronde van de schotel veroorzaken.
Verder alles prima in orde in de Algarve.
Wim
8-) 8-) 8-)
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
wimleeuw
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:18
Locatie: Voorhout

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door wimleeuw » za 05 jan 2019, 22:13

Hallo mensen, hier ben ik weer.
Ik dacht dus dat na een start van de campermotor, en dus een automatisch inklappen van de schotel, een schone zoekactie zou plaatsvinden; dat blijkt dus niet het geval, de schotel zoekt en vindt weer zijn "laatste positie".
Ik heb het gevoel (?) dat de ontvangstkwaliteit net op het randje zit.
De TV werkt en gaat dan in "Canale Codificato" (gescrambled kanaal), even doorschakelen naar het volgende kanaal en weer terug en dan werkt hij weer gedurende een halve minuut, en zo verder, geen fijne situatie.
Enig idee wat ik verder kan doen en hoe ik een nieuwe zoekactie kan bewerkstelligen zonder mijn camper te verplaatsen ?
Groet Wim
Tevreden bezitter van een Burstner Nexxo 729

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4535
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Twee vragen: schotel in Zuid-Spanje en adres reparateur

Bericht door Peter LMC » zo 06 jan 2019, 10:10

Een schone zoekactie (reset) doe je door het systeem even stroomloos te maken.
Dus de 12v stekker (uit de besturingskast) er even uit en na 1 min er weer in of de 12v zekering er even uit te nemen.
Kijk even in je gebruiksaanwijzing van je Oyster sat.

Plaats reactie