Aggregaat vs dynamo?
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Aggregaat vs dynamo?
De huidige motoren zijn steeds meer ingepakt.
Rijwind koeling meestal alleen aan de voorzijde door de gril.
Bij de eco motoren is zelfs de gril dicht gemaakt ivm stroom lijn en luchtweerstand.
De moderne dynamo's hebben inwendig, dus in de dynamo, 2 koelvinnen zitten.
En deze worden zeer warm.
Maar goed dat ze er tegen kunnen, Tot deze stuk gaat. Ook interessant ;
https://www.groen7.nl/zo-helpen-dynamos ... rminderen/
Rijwind koeling meestal alleen aan de voorzijde door de gril.
Bij de eco motoren is zelfs de gril dicht gemaakt ivm stroom lijn en luchtweerstand.
De moderne dynamo's hebben inwendig, dus in de dynamo, 2 koelvinnen zitten.
En deze worden zeer warm.
Maar goed dat ze er tegen kunnen, Tot deze stuk gaat. Ook interessant ;
https://www.groen7.nl/zo-helpen-dynamos ... rminderen/
Re: Aggregaat vs dynamo?
Misschien is het goed om te melden dat het om een 2.5D van Ford gaat uit 1990. Moderne techniek zit er bij mij niet aan!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Aggregaat vs dynamo?
Is eerder 0,5 mm2 dan 1 mm2. Maar dat is voor een Voltmeter niet zo belangrijk.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Aggregaat vs dynamo?
Uhhh ........... het gaat om de dikte van de + en de - kabel naar de hh-accu.
Re: Aggregaat vs dynamo?
Ik dacht 8mm2 of 12 mm2, in ieder geval zijn ze niet zo dun. Ik heb een Varta 230 Ah van twee jaar oud.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aggregaat vs dynamo?
Naarmate de stroom groter en de afstand langer wordt, wordt het moeilijker om stroom door een kabel te persen.
Zelf heb ik maar een AGM accuutje van 90Ah (grofweg 1/3 dus van die 230Ah).
Maar wel wil ik graag dat die met een flinke stroom geladen kan worden (we staan zelden ergens langer dan 48 uur).
Ik begrijp niet goed waarom camperaars wel investeren in een flinke accu maar nog steeds niet in dikke kabels.
En dan vervolgens weer gaan klagen dat ze hem niet (snel genoeg naar hun zin) vol krijgen.
Zelf heb ik maar een AGM accuutje van 90Ah (grofweg 1/3 dus van die 230Ah).
Maar wel wil ik graag dat die met een flinke stroom geladen kan worden (we staan zelden ergens langer dan 48 uur).
Ik begrijp niet goed waarom camperaars wel investeren in een flinke accu maar nog steeds niet in dikke kabels.
En dan vervolgens weer gaan klagen dat ze hem niet (snel genoeg naar hun zin) vol krijgen.
Paul.
Re: Aggregaat vs dynamo?
Dat begrijp ik ook niet!travelscout schreef: ↑zo 09 dec 2018, 15:49Ik begrijp niet goed waarom camperaars wel investeren in een flinke accu maar nog steeds niet in dikke kabels.
En dan vervolgens weer gaan klagen dat ze hem niet (snel genoeg naar hun zin) vol krijgen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Aggregaat vs dynamo?
ik snap sommige mensen ook niet, geven kapitalen uit voor dure accu,s en apparatuur, maar een paar 10tjes voor de juiste kabels, beugels en andere bijbehoren kan er niet van af, is het zelfde als een rolex horloge kopen en dan naar de hema gaan voor een bandje.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Aggregaat vs dynamo?
Nou is het natuurlijk wel een transit met 2.5d daar zit een dynamo op van 55 Amp.
Dan gaat het laden natuurlijk ook niet zo snel.
16 mm2 voor de heen en terugweg zou misschien iets meer opleveren met ook een wat hogere spanning.
Maar dan kun je misschien eerst eens meten of dat in de buurt van de dynamo beter is.
Dan gaat het laden natuurlijk ook niet zo snel.
16 mm2 voor de heen en terugweg zou misschien iets meer opleveren met ook een wat hogere spanning.
Maar dan kun je misschien eerst eens meten of dat in de buurt van de dynamo beter is.
Re: Aggregaat vs dynamo?
Dat men dunne lampsnoertjes gebruikt komt omdat de "speciaalzaken" soms wel 10 euro per meter vragen voor 25mm2
Ik heb 2 setjes bij Vidaxl gescoord voor 2 tientjes per set (2x5m). De klemmen eraf geknipt...
https://www.vidaxl.nl/veilingen/
Zeer soepel en geen verzenkosten
Ik heb 2 setjes bij Vidaxl gescoord voor 2 tientjes per set (2x5m). De klemmen eraf geknipt...
https://www.vidaxl.nl/veilingen/
Zeer soepel en geen verzenkosten
Re: Aggregaat vs dynamo?
met koper bekleed aluminium draad?, heb je weer meer weerstand, moet je weer een nog dikkere nemen.
ik gebruik laskabel is ook niet al te duur, maar wel massief koper en soepel.
jos
ik gebruik laskabel is ook niet al te duur, maar wel massief koper en soepel.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer: