Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door blizard »

Gewoon deze kopen, wat er meer binnen (zou komen) doet ie niks mee.
En inderdaad, de grotere hebben ook een behoorlijk hogere prijs
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door stobbie »

Ik had zelf
Laatst gewijzigd door stobbie op ma 19 apr 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door kampo »

Als éénmalig maximum had ik 473W opbrengst uit de geïnstalleerde 520Wp
4 traditionele monocrystalline panelen met een 100V/30A MPPT regelaar bij ongeveer 85V.
Om dat te monitoren moet je, op een koude dag met veel zon en de juiste oriëntatie,
een krachtige verbruiker aanzetten in een systeem waarmee je enkel naar de solar opbrengst kijkt.
Dat is bijna 91%.
Meestal is het veel minder…
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door Hoofdnoorman »

stobbie schreef:
za 01 dec 2018, 11:24
Daarom vertrouw ik het ook niet helemaal. Maar voor een dikke 100 euro per stuk vond ik het wel het risico van bestellen waard. Ook als ze maar 100w zouden geven heb ik er nog wel een toepassing voor. Maar als ze echt 130w geven voor deze prijs zou het super zijn. Ben alleen bang dat ik alles vastlijm en ze er na een half jaar mee ophouden of zo, en ik ze er bijna niet meer af krijg.
Lees even mijn stukje over de bevestiging. Ik heb dezelfde flexpanelen alleen in 100 watt versie ivm de maat. Gewoon een alustrip gemaakt en daar boutjes m5 verdiept gemaakt. Het paneel valt precies met de zeilringen over een M5 moer.
viewtopic.php?f=1&t=8424200&p=1759420&h ... n#p1759420

Ik zal zodadelijk even een snelle doorsnede tekening plaatsen.
Let wel op! Die zeilringen zijn handwerk. Ze zitten dus niet voor ieder paneel exact op dezelfde plaats. Ik had 4 gelijke strippen gemaakt en moest later enige gaten bijwerken.

EDIT: Hier de doorsnede.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door stobbie »

[q
Laatst gewijzigd door stobbie op ma 19 apr 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb zo het vermoeden dat die flexibele panelen ten onrechte een slechte naam hebben gekregen op dit forum omdat iedereen de goedkoopste meuk koopt die ze maar kunnen vinden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door kampo »

Gobert dat klopt.
Ik ben het met je eens dat er enorme verschillen in kwaliteit (en prijs) zijn.
Maar je moet eraan toevoegen dat de flexibele panelen ook nog eens slecht gemonteerd worden.
Het is niet iets voor beginnelingen. Klassieke panelen zijn vergevingsgezind, flexibele niet.
In vele gevallen is er een verband tussen defecten en montage.
Hoofdnoorman en MickelMoen maken zich bedenkingen over wat de juiste montage zou moeten zijn.
Anderen zoals ikzelf denken meer aan water, droge of nat montage.
Temperauurbestendigheid op donkere daken en verschillen in uitzetting tussen aluminiumplaat en paneel.
En natuurlijk de extreme trillingsbestendigheid van de montage op een voertuig.
Groeten Kampo
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door stobbie »

Dat zou be
Laatst gewijzigd door stobbie op ma 19 apr 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb zelf semi flexibele panelen. Dure Duitse, die het prima doen en met een goede verlijming.
Als er tentogen inzitten zijn die bedoeld om de panelen aan je tentstok of luifel op te kunnen hangen, niet om mee te gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op zo 02 dec 2018, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door kampo »

Stobbie ik begrijp je.
Maar flexibele zonnepanelen met zeilogen lijken me bestemd om met een touw vast te maken.
Dat is iets voor occasioneel gebruik.
Zou je die wel mogen kleven op het dak van een camper ?
Voor camper gebruik in die omstandigheden en gedurende +10jaar.
Wat gebeurd er dan met de temperatuur ?


Ik begrijp je visie wel. Geloof me dat ik ook veel nieuwe of onbekende zaken uitprobeer, zelfs met wisselend succes.
Het is zeker interessant om eens iets uit te proberen met goedkope materialen en oplossingen.
Mijn ervaring blijft wel dat je na de uiterst positieve commentaar net na de installatie toch gaat merken dat het echte
verhaal, een paar jaar later, er helemaal anders uitziet. Functioneel blijken veel van die goedkope oplossingen op
termijn helemaal niet te voldoen. Dat “vergeet” men dan te posten op een forum, waar men eens zo positief was.
Als je meerekent dat je gemiddeld minstens even veel werk hebt als materiaal dan is prijs calculatie onder de streep negatief.
Het gaat niet enkel over centen maar ook over de eigen energie die je er in steekt in verhouding tot het resultaat.

Veel campers zijn na een paar technische transformaties rijdende puinhopen geworden.
De manier waarop iets bevestigd werd is ronduit droevig gedaan. De nieuwe spullen werden wel gemonteerd
maar de oude niet verwijderd. Aan de afwerking werd nooit begonnen.
Daarmee wil ik wel geen afbreuk doen aan diegene die het allemaal netjes voor elkaar krijgen en er veel van opsteken.
Groeten Kampo
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door stobbie »

Ach, ik heb een aantal jaar geleden met behulp van een arduino van twee euro en een paar chinese luchtklepjes en een chinese 3-assige gyroscoop, een chinees compressortje en een paar goede balgjes zelf een self-levelling luchtveringssysteem gebouwd en dat werkt nog steeds super voor minimale kosten. Vorig jaar één keer één van de klepjes moeten schoonmaken. Met de 2 euro afstandsbediening kan ik de achterkant op en neer laten gaan om de unit makkelijk op en af te zetten. Eigenlijk met het idee om eerst te experimenteren met goedkope troep en als het zou werken een keer na te bouwen van goede componenten, maar het blijft gewoon werken.

M
Laatst gewijzigd door stobbie op ma 19 apr 2021, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door 309T16 »

JoopBrekken schreef:
za 01 dec 2018, 18:52
Hoe gaat dat verhogen naar 220W? De max. laadstroom ( nu 15A ) iets hoger instellen?
Niks voor te doen qua instelling. Wel recente software versie.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door JoopBrekken »

Dank :P
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe zonnepanelen, regelaar, LifeYpo4 enz



Bericht door Hoofdnoorman »

stobbie schreef:
zo 02 dec 2018, 8:05
Hoofdnoorman schreef:
zo 02 dec 2018, 2:03
Lees even mijn stukje over de bevestiging. Ik heb dezelfde flexpanelen alleen in 100 watt versie ivm de maat. Gewoon een alustrip gemaakt en daar boutjes m5 verdiept gemaakt. Het paneel valt precies met de zeilringen over een M5 moer.#p1759420

Ik zal zodadelijk even een snelle doorsnede tekening plaatsen.
Ik was het tijdens mijn zoektocht inderdaad al tegengekomen! Gaat het niet flapperen in het midden? Die ik besteld heb zijn natuurlijk wel de allergoedkoopste panelen, dus ik weet eigenlijk niet of ik ze nog wel durf te monteren, geen zin om het over één of twee jaar opnieuw te doen.
Zit nu toch wel te twijfelen om gewoon voor een dikke 100 euro een huispaneel te monteren.

Twijfel twijfel twijfel
Zoals je misschien hebt gelezen, heb ik in de midden ook nog plastic strips geplakt met dubbelzijdig tape. Die heb ik met een paar dotjes vastgemaakt.
De panelen klapperen beslist niet en zitten perfect. Ook mijn montage oplossing is prima, functioneel en het kan makkelijk los genomen worden.
Nu waren mijn panelen geen 100 maar 85 geloof ik.
Ik heb nu bijna 4000 kilometer mee gereden en daarvan 2500 kilometer met gruwelijk veel wind en windvlagen. Ik sta nu in Spanje en ze zullen wel allemaal even schoongemaakt moeten worden want ik heb gruwelijk slecht weer meegemaakt op mijn heenreis. Dus morgenavond kan ik schrijven hoe de conditie is.

Ondertussen heb ik nu wel een ding geleerd. Mocht ik ooit nog meer panelen monteren, op een nieuwe camper oid, gaan er gewoon van deze dunne panelen op.
Ik sta nu bij Gandia. Gisterenavond de accu uitgemergeld met mijn nieuwe koffieapparaat. Accu's laden goed. Eigenlijk kan ik pas zeggen hoe de stand van zaken is rond kerst. De laatste week december en de eerste week januari heb ik meestal een extra paneel buiten nodig, of ik moet met de hand koffie zetten. Ook nu heb ik, voor de zekerheid, een derde paneel in de alkoof klaar liggen. Denk niet dat die nodig is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie