Mobiel zonnepaneel of een Optima solar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Beste techneuten,ik twijfel tussen een vouwbaar zonnepaneel 120w met sunpower back cellen of een Optimate Solar 80w?Zal tmeest gebruikt worden om batterij wooncel up to date te houden en weekendjes weg.Verbruik is 2 spotjes en dampkapverlichting en waterpomp....De ene moet laadregelaar tussen en de Optimate kan je zo op batterij of sigarenaansteker aansluiten.Prijs is Vouwbaar paneel slechts 50 euro duurder.Vouwpaneel bergt dan weer met tas makkelijker op.Wie helpt me eruit🤔😉😉😂
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Ohja nog vergeten te vermelden dat ik een vouwpaneel van 180w in gedachten had maar de verkoper vondt dit overdreven voor mijn Agm accu van 100Ah.Als deze stuk is koop ik sowieso een 220Ah vandaar ik direct koos voor het zwaardere paneel maar hij zei van wat ga je doen met de overige laadstroom?Normaal stopt het laden toch als de batterij vol is door mijn gekozen laadregelaar Victron 75/15 bluetooth...😁
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb er 230W bovenop liggen met een accu van 100Ah. In ieder geval is de accu binnen no-time vol en moet ik maar zelden terugvallen op de paal.
Van aanluitingen op de aansteker moet ik weinig hebben. Hoeveel moeite is het om een fatsoenlijke stekker aan de accu te zetten.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Aansteker is een optie,hij kan met accuklemmen of met oogjeskabel rechtsreeks op accu ook.Was ook van gedachte dan zal ze snel vol zijn...
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door myway »

Al eens gekeken hoeveel het verbruik werkelijk is op 24 uur.
Ik weet niet hoelang je weekend is maar misschien is de accucapaciteit wel gewoon voldoende.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Vertrokken2 »

LucV schreef:
di 20 nov 2018, 19:24
Aansteker is een optie,hij kan met accuklemmen of met oogjeskabel rechtsreeks op accu ook.Was ook van gedachte dan zal ze snel vol zijn...
Ik zou een Anderson stekker gebruiken. Die zit er bij mij ook tussen als ik wil afschakelen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Bij de vouwpanelen zit er een Anderson stekker.De accucentrale zegt dat een Optima beter voor de accu is in mijn geval van gebruik omdat het een echte stappenlader,onderhoudslader is en die beter is voor je accu...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door EasyBee »

LucV schreef:
di 20 nov 2018, 19:07
Verbruik is 2 spotjes en dampkapverlichting en waterpomp....
Ohja nog vergeten te vermelden dat ik een vouwpaneel van 180w in gedachten had maar de verkoper vondt dit overdreven voor mijn Agm accu van 100Ah.Als deze stuk is koop ik sowieso een 220Ah vandaar ik direct koos voor het zwaardere paneel maar hij zei van wat ga je doen met de overige laadstroom?Normaal stopt het laden toch als de batterij vol is door mijn gekozen laadregelaar Victron 75/15 bluetooth...😁
We staan nog wel eens voor 2 overnachtingen met 3 halogeenspots, afzuigkap tijden het koken, waterpomp en apneuapparaat (zonder verdamper) op een 105Ah accu en die HH accu valt dan hooguit terug naar 65 tot 60% van zijn vermogen. Dus boven de 50% restcapaciteit. Daar ga ik geen vouwbaar of niet vouwbaar zonnepaneel voor kopen. Wat Myway al schrijft.
Als je langer wilt staan, ja dan wel.
En als een accu vol is dan is hij vol. Met of zonder Victron 75/15.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Nugget1 »

Beste LucV.
Neem gerust wat je het beste lijkt. De hoeveelheid zonneschijn heb je niet in de hand. Zelf begonnen met draagbaar 2x50Watt, maar bij kortere dagen in voor-en najaar of wat bewolkte dagen te weinig opbrengst. Toen een derde paneel erbij. Dat werd te omslachtig. Dus panelen verkocht en vervangen door twee maal 80Watt. Een paneel voorzien steunpoten en deelbaar scharnier (uit watersportwinkel). Aansluiten via normale geaarde stekkers en een gewoon campingverlengsnoer. Meestal snoer van 10m, soms verlengd naar 20 meter. Bij een zomer als deze was 80 watt voldoende, maar met twee maal 80watt ging laden uiteraard veel vlotter. Wat weer handig was als je pas in de loop van de middag een plekje vond en kon gaan laden.
F de kok,
accu eerst agm 120Ah, nu 180Ah. Victron 75/15, constant vast verbonden met accu, bluetooth dongel, Verbruikers: compressorkoelbox, ledlampen, waterpompje, standkachel, opladen van apparatuur als telefoon, tomtom enz.
Laatst gewijzigd door Nugget1 op wo 21 nov 2018, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Nu zeggen ze op ander forum dat een vouwbaar paneel heel kwetsend is in gebruik terwijl ik toch denk dat het er voor gemaakt zou zijn.De cellen niet maar in de vouwen zullen gebreken vertonen zegt men.In ieder geval lees ik van eigenaren van dit vouwpaneel enkel goede referenties.Zelfs iemand die een 2de besteld heeft dusja... :-B
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Bob Diesel »

ik heb een 3 delig koffer paneel 60w, zijn gewoon scharnieren tussen de 3 panelen
gaat al jaren mee ,laad mijn 140ah hh accu voldoende opp
laat je niet gek maken door,, maar toch,, verhalen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
LucV
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 23 jul 2018, 14:03

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door LucV »

Beste,60w totaal of 3x60w,het voordeel vd Optima is dat ik het voor gans mijn wagenpark kan gebruiken,auto's,motorscooter,offroadbuggy enz...
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Vertrokken2 »

Dan is je besluit toch snel genomen?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Mobiel zonnepaneel of een Optima solar



Bericht door Bob Diesel »

3x20 =60
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie