Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door trabbart »

in men ductao 280 ben ik bezig de batterijen te vervangen en de bekabeling te verleggen naar binnen.
ik heb helaas een probleem, feitelijk 2
de huishoudbatterij word niet geladen door de alternator. dat is probleem 1
ik vermoed dat dat probleem er al was voor ik begon , aan de 220 werd deze wel geladen.
ik heb gewoon de draden van de batterij aan de radiator naar binnen gebracht ben deze waren lang genoeg om aan de huishoudbatterij binnen aan te sluiten, ik heb dus niets veranderd. enkel een nieuwe massa en nieuwe batterijen . alles op 12v werkt en de nieuwe zonnepanelen leveren via een victron 100/15 laadregelaar stroom aan de batterijen,
boven in een voorraadkastje vond ik echter een klein kastje met een rode led,
ik dacht dat daar een zonnepaneel bij hoorde maar dit blijkt een ontlaadbeveiliging te zijn, het zonnepaneel van vroeger werd ook daar op aangesloten, dit via een schakelaar op een ander aansluitdoosje die 4 rode draden deed schakelen . op het doosje vd schakelaar staat geschreven solar en normal. nogal vreemd dat dit handmatig werd geswitched , het lijkt me origineel???
helaas de schakelaar met 4 aansluitingen is in stukken gesprongen toen ik hem wou demonteren en hoe alles werd geschakeld is me nu een raadsel. temeer daar diverse pogingen om die te verbinden niets uitmaken, de batterijen worden niet bijgeladen door de dynamo . de ontlaadbeveiliger werkt wel, deze schakelt alles uit als ik de spanning erop weg laat vallen.

ik verdenk het scheidingsrelais maar weet het niet te vinden, zit dit in de evs 15/12 ?



uiteindelijk zal ik draden gaan moeten volgen en ze labelen, zodat ik weet wat die schakelaar deed.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: waar zit het scheidingsrelais in een duc 280



Bericht door frank_h »

Dat relais kan overal zitten, dat zit namelijk niet standaard in een Ducato 280 maar wordt door de camberbouwer ingebouwd. De meest logische plek is bij een van de accu's, dus onder de motorkap of bij de huishoudaccu.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door 't Busje »

Bij ons zit het in wat Hobby het "Verteilungsmodul" noemt en wat bij andere merken vaak EBL heet. Het hoeft geen relais te zijn. Er bestaan ook scheidingsdiodes. Er zou een (dikke) kabel van de plus van de startaccu naar de plus van de huishoudaccu(s) moeten lopen en daar zou het scheidingsrelais of de scheidingsdiode ergens in moeten zitten. Ik denk dat het een kwestie is van de bekabeling uitpluizen.
Zoals hierboven al gezegd is de camperbouwer bepalend en gaat het erom welk merk en type elektronica de camperbouwer gemonteerd heeft. Fiat levert een "kale" bus of een "kaal" chassis aan de camperbouwer zonder campervoorzieningen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door javanes »

Het scheiding relais zit in de EVS. Net als het koelkast relais.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door 309T16 »

Inderdaad standaard in de EVS. Kan natuurlijk ook achteraf gemodificeerd zijn, waarbij er een extern (intelligent) relais gebruikt wordt.

Foto's doen wonderen. Zoals de schakelaar met 4 draden. Is het een twee-standenschakelaar? Met verlichting erin of niet?

Gr. Willart.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door trabbart »

309T16 schreef:
zo 18 nov 2018, 10:05
Inderdaad standaard in de EVS. Kan natuurlijk ook achteraf gemodificeerd zijn, waarbij er een extern (intelligent) relais gebruikt wordt.

Foto's doen wonderen. Zoals de schakelaar met 4 draden. Is het een twee-standenschakelaar? Met verlichting erin of niet?

Gr. Willart.
ik zal morgen eens fotos maken want ik zou em willen afwerken . idd de verlichting zit of loopt waarschijnlijk ook via die switch met twee standen. die switch zit in een plastieken aansluitdoos en op dat deksel staat solar en norm. ik zal morgen ook eens de draden proberen te volgen ik heb nu ook intussen een batterij voor men multimeter zodat ik eens kan meten waar stroom opzit en waar niet .toevallig dit weekend een vw kever gekocht en daar wat mee bezig geweest omdat die kan binnenstaan .
tword een beetje veel
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door trabbart »

vandaag een paar uur bezig geweest ,
die schakelaar was een bijgebouwd maar wel origineel ding om te schakelen tussen laden via de 220 of zon, het blokjeheeft me misleid , dit was een laadcontroler van 1989 , met ontklaadbeveiliging , daar liep alles doorheen natuurlijk en de klemmen hadden geen aanduidingen,
de victron die ik nu heb is 100 keer beter en heeft ook een ontlaadbeveiliging.
ik heb heel die heen en weer bedrading tussen het controlebord en die switch en laadcontroler verwijderd en overgehouden wat nodig was. 2 draden die nu de victron inlopen en de camper stroom voorzien
helaas ik heb ergens een dikke fout gemaakt in mijn zoektocht door 12v op een negatief te zetten die in de calira loopt en de on board lader is naar de botten, samen met de watertank nivau meting.
de hh en startbatterij word niet geladen door de onboard lader als ik de 220 in de camper steek
en de alternator laad ook de hh batterij niet bij , tenminste ik meet maar 1 ampere. de zekering in de calira was nog goed, die negatief waar ik domweg 12v opgezet heb komt recht op een print naast ic's , dus zeker naar de boem . nu ,ik heb er geen spijt van , die calira is vooroorlogs ,de relais waren beroest en hoorde ik al eens klapperen,
in die calira ga ik geen tijd en geld meer investeren, alles werkt op die laadfunctie en de tankcontrole na. beide zijn toch maar zaken die niet echt naar behoren werken, water vul je toch op het zicht telkens bij. en als de douche niet meer wegloopt dan was je te laat met lozen .

ik ga dus een sheidingsrelais inbouwen voor het laden via de alternator en een externe lader inbouwen voor als ik op 220 sta.

het scheidingsrelais daar heb ik een schema gevonden via de d+ draad vd alternator
de huishoud battterijen krijgen dan een lader die 8A steekt en overgaat op druppelen,
de startbatterij daar zal ik een optima druppellader ophangen die ook vanzelf start als ik 220 op de camper steek. dit zal dan de calira evs compleet vervangen , samen met de zonnecellen zit ik dan goed qua stroomvoorziening. de laders had ik toch liggen van men motoren die ik verkocht heb.

eind goed al goed.
twee hh batterijen staan mooi binnen onder de bank , een hoop ouwe rommel zekeringen en bedrading van onder de motorkap en een betere lading + zonnecellen :cheers:
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door trabbart »

de fout is toch zo erg nog niet.
de aftakking van de d+ kabel had slecht contact, vandaar de de evs geen laadstroom doorgaf via het ingebouwde scheidingsrelais, eigenlijk laad de evs dus wel nog.
daar kwam ik natuurlijk achter toen ik al zelf een relais volledig had bedraad.
wat ik wel merk is dat via mijn scheidingsrelais de laadspanning veel beter is, lees hoger.
en dat is wel goed voor de gelaccus . ik ga dus mijn systeem behouden.
op 220 word er niet meer geladen, maar ik heb een 8amp lader staan die ik ga inbouwen.
de start accu zou ik een druppellader kunnen geven, maar ik weet niet of deze mag aangesloten blijven al rijdend als de 220 dus weg is.

maw zou het nodig zijn om deze 220
laders ook via relais de 12v aansluiting te laten afkoppelen? dus al de 220 wegvalt dat ze ook los vd batterijen gaan.


.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door c.westerman »

Waarom zou je de startaccu een druppellader geven?
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Waar zit het scheidingsrelais in een Ducato 280?



Bericht door trabbart »

omdat ik er 5 heb liggen van enkele motoren die ik verkocht heb. en aangezien een camper vaak gaat stilstaan.
hij staat hier vaak op de 220 aangesloten.
Plaats reactie