Spanning afvlakken of niet?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Ik ben bezig om een victron multiplus compact in onze camper te monteren maar nu loop ik tegen het volgende. De huishoud accu is een varta agm die een laadspanning mag hebben van 14,8 V. De multiplus kan ingesteld worden op een laadprogramma met 14,7v dus dat komt mooi overeen.

Echter als de multiplus in deze laadfase zit komt er op de rest van de apparatuur in de camper, kachel,koelkast,schotel,lampen etc dus ook 14,7V te staan. Mijn vraag in deze is dus zouden deze apparaten daar tegen kunnen of zou ik een grote spanningsstabilisator voor moeten gaan plaatsen?

Voor de tv en satellietontvanger heb ik al een spanning stabilisator zitten omdat de originele lader al tot 13,8 V ging.

Graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt en groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Spanning afvlakken of niet.



Bericht door Arie55 »

heb al jaren zo, jouw in wording zijnde installatie. Geen afvlakkers of andere beperkende zaken erin. Enige wat ik gemerkt heb is dat delen van de goedkope LED stips uit China het wat minder beginnen te doen. Ook dat is 'normaal'. M'n nieuwe tv ontvanger werkt niet op de aangeboden 12V, daar wordt intern een veel lagere spanning van gemaakt. Wat de tv ervan vind, is me om het even, dat wil ik ooit door de laptobbert over laten nemen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning afvlakken of niet.



Bericht door blizard »

Ik heb ook een Multi met AGM, en vanaf de accubank naar de 12v installatie een booster er tussen gezet
https://www.aliexpress.com/item/Numeric ... 960729b47c
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door 't Busje »

Waarom zou je dat doen? De waterpomp doet het prima op 14,7 volt, de ventilatoren van de Truma verwarming ook, de elektronica van de Truma heeft zijn eigen spanningsregeling en als het goed is de LED-verlichting ook.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Peter LMC »

Ik snap het niet zo goed :?:
Als ik mijn accu's ga laden dan zet ik niets aan.
Alle verbruikers die je tijdens het laden aan hebt staan verstoren het laad programma van de intelligente lader.
Als het laad programma beeindigd is springt deze op zg onderhoudsladen.
Dit is een constante spanning van 13.7 volt voor continu gebruik van de apparatuur die er op aangesloten is.
De accu wordt nu niet belast totdat je meer stroom afneemt dan de lader (10 amp)kan bijbenen.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door c.dekker »

Wel even denken hoe gaat het met de strataccu staat deze nu ook niet op 14,7 zo ja plaats dan twwe diodens achter elkaar in de laad draad naar de start accu 2x 0,6 = 1,2 volt lager
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door blizard »

Peter, dan moet je je even verdiepen in de functies van een Multi.
TS heeft gelijk, dat de boordspanning stijgt tijdens het laden, maar de multi werkt ook als en UPS
Een booster houdt de spanning voor tv en led lampen mooi vlak, de webasto en pomp laat ik niet via die booster lopen...
C Dekker: mijn startaccu is ook een AGM, een redtop, dus hoef niet met diodes te klooien.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door c.dekker »

Blizart , wat ik schrijf is toch voor Eric , wie zit er in de verkeerde wagon .
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Beste mensen,

Vandaag eens een proefopstelling gemaakt en alles eens voorzichtig uit geprobeerd. Zo te zien werkt alles normaal ik was echter vergeten te testen of de koelkast RM7605L ook werkt en blijft werken. Deze moet namelijk ook 12v op de hoofdprint hebben anders regelt deze niets. De print heb 2 maanden geleden al moeten vervangen omdat deze defect was en dat was een duur grapje. Ik ben hier dus een beetje huiverig voor.

De accu was rap vol dus ging de multieplus over op onderhoud lading en die is maar 13.8V en daar werkt alles gewoon op. Ben de accu nu aan het belasten zodat hij morgen weer wat leger is zodat ik weer de 14,7V lading terug krijg.

Trouwens onze startaccu werd voorheen niet geladen door het Nordelettronica systeem enkel door de dynamo, ook niet als we aan de 230v staan.
De multiplus daartegen heeft een extra aansluiting voor de startaccu om deze te druppel laden met 4A met een verlaagde spanning volgens Victron. Dus op die uitgang komt geen 14,7V.

Verder zit ik nog met het volgende, Volgens Victron moet ik de bestaande lader in het systeem uitschakelen om het laadproces van de multiplus niet te beïnvloeden. Als ik dit echter doe gaat het ledje "aangesloten op 230V" en "ladings ledjes huishoudaccu" op het centrale display niet meer branden.
Op de bestaande lader van het systeem zit een 12V + en - uitgang en erboven nog een aansluiting die 19V uitstuurt zo gauw als de lader van 230V word voorzien. De 19v uitgang stuurt denk ik dus de bewuste ledjes op het display aan. Jammer dat het geen 12V is anders had ik die wel ergens ander van af kunnen tappen.

Ik heb het momenteel zo gedaan dat ik de bestaande lader aangesloten heb laten zitten, maar de min aansluiting van de 12V kant los heb gehaald in het systeem. Nu werkt alles weer normaal op het display tot zover maar kan ik dit ongestraft zo laten?? graag jullie advies

Groetjes Eric
Bijlagen
20181117_181630a.jpg
20181117_181630a.jpg (76.48 KiB) 938 keer bekeken
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hallo Mensen,

Vanmiddag heb ik de koelkast ook kunnen testen terwijl de multiplus met 14,7V aan het laden was. Volgens mij ging dat ook goed zag geen rook of zo en begon ook niet te stinken.

Ik denk dat ik het dan voorlopig maar zo laat met enkel de spanning stabilisators op de tv en satellietontvanger.

Wel zit ik nog met de vraag of ik de bestaande acculader zo aangesloten mag laten, dus graag jullie advies?

Ik heb al gemaild naar nordelettronica maar verwacht daar niet veel van.

Groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door blizard »

Als ik jou was, zou ik nog wat investeren in een BMV monitor.
Liefst met BT ondersteuning. Je bouwt dan mooi een historie op van je accugedrag en verbruik.
Je hebt die LEDjes dan ook niet meer nodig, en kan je de andere lader helemaal buitenspel zetten
https://www.victronenergy.com/blog/2018 ... al-videos/
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Eric »

Hoi Blizard,

Ja dat is een mooi apparaat en dat zal in de toekomst nog wel erbij komen maar voor nu hebben we nog genoeg andere dingen die voorrang hebben.

groetjes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
PeterB
Berichten: 49
Lid geworden op: za 29 jul 2017, 15:34

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door PeterB »

Hi Eric,

Ik heb de Nord eruit gehaald, en ja, ik zie de twee led symbolen niet meer, maar heb daarvoor de BMV712 geplaatst en daar zie ik alles op gebeuren. Ook het druppelladen van de M+ naar de startbatterij, daar ik gekozne heb om de aux van de BMV te gebeuiken als controlepoort van de startbatterij en niet als temp sensor, van de hh batterij. Tevens heb ik de Victron color control display geplaatst ( ik weet het overkill) en daar zie ik alles dan grafisch gebeuren. De M+ heeft een temp sensor mee in de verpakking en die gaat in een poort op de M+. Alles data van de M+ en BMV komt dan samen op dat display.

Mijn bedoeling is volgend jaar op lipo te gaan en daar is die M+ en CCD voor uitgerust, enkel nog een BMS bijzetten dan....( ik verkies deze apart te hebben, daar de lipo van Victron geen inbouw BMS heeft, en ik alles Victron nu heb)

Zou enkel nog de omvormer willen aansluiten net na de IN van de 220V paal, zo kan ik indien de 220 wegvalt op alle 220v stopcontacten 220v inverted hebben.....doch moet ik de juiste kabel vinden. Men vertelde me hier van de 220v naar de ijskast af te blijven ( deze mag niet op de inverter staan blijkbaar, en heb wel mijn bedenkingen waarom dat dit niet mag)


Zou het kunnen zijn dat de Nord gaat sluipverbruiken, indien in het circuit blijft staan?

Grts

Peter
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Spanning afvlakken of niet?



Bericht door Vertrokken2 »

Advies: wifi sensor op die BMV plaatsen, zie je nog veel meer.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie