Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door GeVaSta »

Elke led is dimbaar. Alleen als er een driver voor zit die zich met de stroom bemoeit, kan het moelijker worden.
De meeste ledstrips hebben geen actieve driver maar gewoon steeds een serieweerstandje (je kunt hem immers zo maar inkorten/doorknippen en weer aansluiten). Deze zijn dus prima te dimmen.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door GeVaSta »

Inmiddels heb ik met goed gevolg een dimmer in mijn camper geplaatst om de 'ambiente' verlichting te kunnen dimmen.
De totale kosten voor de dimmer met aanpassing waren nog geen euro!
https://www.ebay.com/itm/172917373988?V ... 2917373988
NB deze aanpassing is alleen nodig als je de min-aansluiting van de LEDs niet kunt bereiken of als er meerdere min-aansluitingen op verschillende plaatsen zijn. Met deze aanpassing kun je dan dimmen in de plusleiding die bij de schakelaar uitkomt.

Low-Side LED dimmer wijzigen naar High-Side dimmer.

Om een dimmer te kunnen plaatsen bij een schakelaar die de plusdraad schakelt, zal een speciale High-Side dimmer nodig zijn.
Helaas zijn eigenlijk alle goedkope LED-dimmers Low-Side dimmers die de min-aansluiting van de LED schakelen.

Door een extra weerstandje en een P-channel Mosfet toe te voegen, zijn deze Low-Side dimmers toch te gebruiken.
De dimmer kan nu opgenomen worden in de plusdraad die door de schakelaar wordt geschakelt. Als extra moet er wel een min-draad op de dimmer aangesloten worden maar deze is altijd we ergens te vinden.

Modificatie:
-Mosfet IRF9530N (of iets dergelijks; moet P-channel zijn) met de gate (linker pootje als je de mosfet van de voorkant bekijkt en de pootjes naar beneden hebt) aan de min-schakelende uitgang van de dimmer. De source (rechter pootje) aan de plusuitgang van de dimmer. De drain (middelste poot of koellipje met gat) is nu de High-Side uitgang die de plus naar de LEDs schakelt.
-koolweerstandeje van 2k2 (2200) Ohm aansluiten tussen de gate (linker pootje) en source (rechter pootje).

De dimmer moet wel een min-aansluiting hebben die de gewone schakelaar niet heeft. Mag een dun draadje ergens naar massa zijn want stroom loopt er vrijwel niet.
IMG_1587.JPG
Proefopstelling High-Side dimmer
IMG_1587.JPG (120.25 KiB) 751 keer bekeken
IMG_1591.JPG
Opstelling met Touch-dimmer
IMG_1591.JPG (135.33 KiB) 751 keer bekeken
Succes, Geert.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door veetee »

Dat klinkt goed. Zou je een schematische weergave kunnen plaatsen hoe e.e.a. ‘aan elkaar geknoopt is’, voor een leek is de dradenwirwar moeilijk te volgen... :wink:
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door GeVaSta »

Ik zou denken dat de tekstuele beschrijving hierboven toch voldoende duidelijkheid geeft. Het is inderdaad niet de bedoeling dat je de aansluitingen uit mijn proefopstelling moet destileren.

Als nog meer lezers er zo niet uitkomen, dan zal ik nog een schemaatje tekenen.
josanne1
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 21:33
Locatie: Beuningen

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door josanne1 »

Dank je wel Geert,

Ga je het geheel nog in je camper bouwen ?
Ik wil graag van je horen of hij daar ook goed en storingsvrij werkt(geen gezoem van de tv en dergelijke).
Als dit goed gaat heb je een goede,goedkope oplossing gevonden.

Groet,

Jos
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door GeVaSta »

Is inmiddels ingebouwd en werkt naar behoren.
Voor de zekerheid had ik nog wel een elco van 1000uF over de voeding gezet omdat de PWM frequentie in het hoorbare gebied ligt.

Zou je hem ergens in de audio (TV/radio) horen, dan komt dat denk ik niet door de modificatie maar heb je dat ook als je zonder de modificatie de min van de LED schakelt.

Nog even een plaatje bijgevoegd van mijn volgende complete dimmer die er nog in moet. Mosfet in wit krimpkousje en extra extern schakelaartje waarmee ik het dimmen regel (zit aangesloten op de middelste van de drie schakelaartjes van de originele dimmer).
IMG_1605.JPG
Complete (nu High-Side) dimmer
IMG_1605.JPG (88.39 KiB) 653 keer bekeken
josanne1
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 04 nov 2007, 21:33
Locatie: Beuningen

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door josanne1 »

Geert,
Heb je die elko parallel met de 2.2k weerstand of op de primaire zijde van de dimmer ?
Jos.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bestaande led-verlichting dimmen in Hymer Duo?



Bericht door GeVaSta »

Jos,
De Elko zit over de ingaande voeding. Dus over de rode en zwarte draad die er rechts uit komen.
Plaats reactie