Cyrix aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Ik wil een cyrix-ct 120a gaan installeren in mijn bus, maar ik weet niet wat de beste manier is om hem aan te sluiten op de startaccu. Zoals je op de foto ziet zitten er al allerlei zekeringen op. Klopt het als ik zeg dat ik de kabel naar de cyrix niet aan kan sluiten op die verdeeldoos omdat die vol is? Moet hij dan gewoon op de accupool? Of kan hij aan de bovenkant bij die andere dikke kabel na de 500A zekering?
Bijlagen
IMG_8642.JPG
IMG_8642.JPG (226.35 KiB) 2509 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Max en Evelien op za 10 nov 2018, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Waar Cyrix aansluiten?



Bericht door vanHooltje »

Aansluiten op de 500 amp zekering!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Waar Cyrix aansluiten?



Bericht door Max en Evelien »

Oke dan doe ik dat!

Nog een vraag met betrekking tot de cyrix: Ik heb een Gel accu (200A) en mijn alternator is 150A (de maximale grootte voor een 120A cyrix). De afstand tussen de twee accu's verwacht ik op max 1,5m. Ik wil spanningsverlies zoveel mogelijk vermijden, dus dacht een dikke kabel te gebruiken. 35mm2? Denk je dat dit goed is of veel te dik?
Zie de laadkarakteristiek van mijn accu volgens de handleiding
Bijlagen
Karakteristiek Panther USV Master 200.jpg
Karakteristiek Panther USV Master 200.jpg (28.95 KiB) 2479 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door veetee »

Volgens de geldende formules/tabellen zou 10 mm2 voor 50A voldoende zijn. Omdat het vanwege de beperkte lengte de kosten niet zijn, zou ik zelf de volgende maat pakken, 16 mm2.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Hoef ik dan alleen maar een kabel tussen de twee pluspolen met daarin de cyrix en twee zekeringen te installeren of moet er ook nog een kabel tussen de twee minpolen?

En wat is de formule precies om kabeldiktes te berekenen? Dan kan ik dat bij de andere kabels toepassen
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door veetee »

Ja, zo simpel is het. Als het goed is zijn de min polen al met elkaar verbonden.
Er zijn veel sites met tabellen en formules, zoek naar eens op “draaddiameter berekenen 12V”.
Bijvoorbeeld:
http://vdln.nl/watersport/draaddikte.htm
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Wat bedoel je met ze zijn al verbonden? Bedoel je via aarde in het chassis?
Bij mij is nog niks verbonden want er is nog niets van de elektra aangesloten hahah, alles staat netjes klaar, behalve de zekeringen en kabels. Die moet ik nu gaan bestellen.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door blizard »

Chassis, ja.
De massa op de cyrix is om het relais te activeren, dus daar moet nog wel een draadje heen
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door veetee »

Aha, ik dacht een bestaande installatie.
Ja dan moeten de min polen aan elkaar, kan via een kabel of chassis, afhankelijk van de situatie. Als ze dicht bij elkaar staan (gezien die 1.5 m) zou ik het ook met een kabel van 16 mm2 doen.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Hmmm...

(2*1.5*50*.0175)/.1=26.25mm2

Of moet ik 1*1.5 gebruiken omdat ik niet terug hoef met de min kabel? Dan is 16mm2 wel voldoende
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door veetee »

Tabelletje uit ons eigen forum:
viewtopic.php?t=8459350&start=14#p1618126

Als je min via het chassis gaat hoef je maar 1x1.5 te rekenen. En meestal wordt wat meer als .1 verlies geaccepteerd, dat scheelt ook veel. Bovendien is die 50A een ‘worst case’ waarde, zal in de praktijk weinig voorkomen. Meestal wordt er geladen met 10-20% van capaciteit, dus als je een 100 Ah accu hebt 10-20 A laadstroom. Het EBL (als je die hebt) is toch al beperkt tot 18 A.
Laatst gewijzigd door veetee op za 10 nov 2018, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Kroppie »

Max en Evelien schreef:
za 10 nov 2018, 13:43
Hoef ik dan alleen maar een kabel tussen de twee pluspolen met daarin de cyrix en twee zekeringen te installeren of moet er ook nog een kabel tussen de twee minpolen?

En wat is de formule precies om kabeldiktes te berekenen? Dan kan ik dat bij de andere kabels toepassen
deze gebruik ik, vind ik heel handig, voor de lengte de afstand in geven, verliezen in procenten en volt staan gegeven .

http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

Dat is een hele duidelijke calculator Kroppie, bedankt
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Cyrix aansluiten



Bericht door Max en Evelien »

veetee schreef:
za 10 nov 2018, 15:51
Tabelletje uit ons eigen forum:
viewtopic.php?t=8459350&start=14#p1618126

Als je min via het chassis gaat hoef je maar 1x1.5 te rekenen. En meestal wordt wat meer als .1 verlies geaccepteerd, dat scheelt ook veel. Bovendien is die 50A een ‘worst case’ waarde, zal in de praktijk weinig voorkomen. Meestal wordt er geladen met 10-20% van capaciteit, dus als je een 100 Ah accu hebt 10-20 A laadstroom. Het EBL (als je die hebt) is toch al beperkt tot 18 A.
EBL heb ik niet. Mijn accu is 200A dus dan zal het op 20-40A uitkomen. Ik denk dat het duidelijk is. Bestel van de week denk ik een 16mm2 kabel met kabeloogschoentjes erop. Twee korte stukjes vanaf de accu naar de zekering en dan een langere om de afstand te overbruggen.
Nu nog beslissen of ik een krimptang ga kopen om de rest van de verbindingen in de bus te maken...
Plaats reactie