Display geeft aan: motorbatterij leeg

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Sanyu
Berichten: 32
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:18

Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Sanyu »

Beste mede camperaars,

HELP zou ik bijna roepen. Ik heb op 8 oktober een vraag gesteld over dit probleem. Bij thuiskomst heb ik de camper naar een dealer gebracht. Deze heeft geconstateerd wat de meeste van jullie al vermoeden. De startaccu is kapot.
Pas vanmorgen de camper terug kunnen halen en hij startte meteen. Ik dacht probleem opgelost! Kom thuis en kijk weer op het display en wat denken jullie....juist ja het rode driehoekje knipperde nog steeds rood en de accu gaf leeg aan. Ik wilde morgen dus weg maar durf nu niet want wat kan er aan de hand zijn??
De ijskast die eerst niet op 12 volt werkte werkt nu wel. Ik word er echt ziek van. Ook onderweg tijdens het rijden blijft de display hetzelfde aangeven. Wie o wie heeft een goede suggestie voor mij? Ik heb zelf alle zekeringen nagekeken en die zijn goed. Ik ben echt totaal een leek op het gebied van electronica.
Ik probeer jullie voorzichtig te vragen of het kan zijn dat er een draadje los zit die naar de display loopt en dus niet aangeeft dat de accu gewoon vol zit. Ik ben echt ten einde raad. Wij zijn twee vrouwen, helpt dat? :D Wij wachten in spanning af.
Groetjes Sanyu
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door pwhooftman »

Hoi Sanyu,

Zou het lukken om langs de dealer te rijden en even te vragen of ze meten of de startaccu laadt? Elke garage kan dit in één minuut meten, en dan helpt het dat jullie twee vrouwen zijn :-) .
Als de startaccu geladen wordt terwijl de motor loopt weet je zeker dat je met een gerust hart weg kunt en het rode lampje voorlopig kan negeren.
Gebruikersavatar
bertkuip
Berichten: 848
Lid geworden op: zo 20 jan 2008, 20:50
Locatie: Drenthe

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door bertkuip »

Misschien moet de dealer hem aan de laptop hangen. Wellicht dat met een reset de boel is opgelost.
Veel camperplezier
Bert.

-----------
Hymer B 674 SL-2014-Fiat Ducato Multijet 180 Maxi 45-kW/pk 130/177-Euro 5-leeg/TTM 3840/4500 kg (C-C1)-VB full air luchtvering-Zenec Z-E3715-Oyster Vision-Alde-190/175 vers/afvalwater-dieseltank 120-woonaccu 190 Ah-2 zonnepanelen-cabinebed+2 lengtebedden
Motorscooter Honda SH 150i-2017-Samsung Galaxy S7-Lenovo Yoga 2
---------------------------------
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door blizard »

Het ging dus om dit verhaal, waarbij de startaccu is vervangen:
Tot mijn verbazing gaf de display aan dat de motoraccu op 11V stond. Ik dacht door een flink aantal kilometers te rijden dat hij wel aan zou geven dat hij opgeladen zou zijn, maar ook toen gaf de display nog steeds 11V aan. De woonaccu gaf wel 13V aan. Tot mijn grote schrik deed de ijskast het niet. De rest van de 12V gebruikers deden het gewoon. Enfin op de volgende camping de camper aangesloten op de 220V en meteen zag ik op de display dat de accu’s beiden gewoon vol aangaven.
Ik ben een vrouw, maar ik had een multimeter dus de motoraccu gemeten en deze gaf vol aan. Alle zekeringen nagekeken en geen een was stuk. Even de 220V van de camper afgehaald en ja hoor, weer een alarmlicht op de display en deze gaf weer aan dat de motoraccu op 11V bleef steken. De ijskast doet het gewoon op de 220V maar niet op de 12V.
Wie o wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn? Hou er a,u.b, rekening mee dat mijn vrouwelijke intuïtie hier op houdt dus een erg makkelijk te begrijpelijk antwoord. :bow: :bow: De camper is een Hymer van 2012. Bij voorbaat hartstikke bedankt voor een eventuele oplossing.


Vraag: kan je een foto maken van het display? Mijn idee is, dat als er een draad los is, er helemaal geen info op het paneel komt.
Heb je de HH accu ook even laten testen bij die dealer?
Sanyu
Berichten: 32
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:18

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Sanyu »

Beste mensen,

Tot nu toe hartelijk dank voor de reacties,

Moet ik dan naar een speciale Fiatdealer toe? Nog een simpele vraag. Als er een nieuwe accu geplaatst is dan moet het display toch vol of op zijn minst half vol aangeven. De accu is gisterenmiddag geplaatst.
Ik ben benieuwd. De huishoudaccu geeft vol aan en is praktisch nieuw.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door blizard »

Ik zou naar een accuboer gaan, die hebben vaak betere testmethoden. Is het niet de startaccu die "vol" aangeeft?
Sanyu
Berichten: 32
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:18

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Sanyu »

Beste mensen,

hier zijn de foto's van het display.
Bijlagen
IMG_7352.jpeg
IMG_7352.jpeg (137.61 KiB) 847 keer bekeken
IMG_7353.jpeg
IMG_7353.jpeg (124.63 KiB) 847 keer bekeken
Sanyu
Berichten: 32
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:18

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Sanyu »

Nu ga ik foutjes maken. In de bovenste foto ziet u wat het display nu aangeeft. De andere foto is zoals het zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door blizard »

Heb je de motor achterin?
Ik zie nl dat je voorste accu oplicht, en de % schaal geeft niks aan
Dat is nl de meter die aangeeft leeg of vol, het probleem is in de display, denk ik.
Een Fiat dealer kan er niks mee.
Sanyu
Berichten: 32
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 10:18

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Sanyu »

De motor ligt gewoon voorin hoor en de startaccu zit bij de voeten van de besturuder. De 0% schaal geeft enkel de water en vuilwatertank aan. De grote zwarte knop moet ik indrukken en draaien. Dan zie ik op de linkerschaal dat de huishoudaccu achterin vol zit. Draai ik aan de knop dan kom ik bij de startaccu. Eerste foto dus.
Wie o wie?
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door WdePundert »

Die % schaal is alleen maar voor het schoon- en grijswaterniveau. Het display geeft de ladingstoestand van de motoraccu weer (voorste accusymbool).
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door WdePundert »

Sorry, Sanyu was me voor.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door 't Busje »

Is de nieuwe startaccu na het wisselen wel goed aangesloten op de camperelektronica? Heb je de spanning van de nieuwe startaccu met een losse multimeter gecontroleerd?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Display geeft aan: motorbatterij leeg



Bericht door Aloys »

Motor uit, camper NIET aangesloten op 230V:
wanneer de startaccu met een multimeter aangeeft dat ie tussen de 12,5 en 13,5V is terwijl het display
aangeeft dat de startaccu bijna leeg is, dan is er iets mis met het display.

Daar kan de Fiat-dealer zo ook niets mee, die kennen die displays niet. Wellicht moet het display gereset
worden.Voor hulp moet je (naar mijn idee) terug naar de camper-dealer.

Misschien staat er iets over in de handleiding van het display.

Handleiding gevonden! Zie https://hymertsl588.com/wp-content/uplo ... -Panel.pdf
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie