Afstand tussen twee huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door Cee Pee »

Ieder zijn meug. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door 't Busje »

Ik weet niet of die trekhaak er vóór of na de weging af is gehaald en ook niet of alle passagiers bij die weging aan boord waren.
Een camper zonder passagiers met overgewicht is met passagiers zeker (veel) te zwaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Pilotbobke
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 16:54

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door Pilotbobke »

Het gaat mij inderdaad om de gewichten correct te krijgen, de laatste weging geheel beladen met echtgenote en teckel + de toen nog aanwezige trekhaak.
Het totaal gewicht denk ik wel te gaan halen ( trekhaak al weg en wat andere inventaris thuislaten)echter door de accu te verplaatsen komt het mij gunstiger uit op de as belasting vandaar mijn vraag, waar Jos mij zeker mee op weg aan het helpen is.
Ik heb ook de aslasten berekening van de NKC site gebruikt om te experimenteren rekenkundig wat het aan verplaatsing van last aan voordeel brengt, accu verplaatsing en verwijderen trekhaak brengen mij in de juiste verhouding.
Voor wat betreft type chassis meen ik dat het een maxi chassis is dit kan ik echter nergens achterhalen tot nu toe, maar de weging verteld mij dat ik niet helemaal correct zit, wat voor type chassis het dan verder ook is.

Gr Ad
Pilote Aventura P.650
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22851
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:
PaulBng schreef:
do 01 nov 2018, 18:59
Ben ik de enige die denkt dat er wat over het hoofd gezien wordt?
vertel

jos
Hoeft al niet meer..... Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door 't Busje »

Het is natuurlijk niet het antwoord dat je wilt horen, maar heb je er al aan gedacht om er één van twee HH-accu's uit te gooien? Dat scheelt grofweg 40 kg. Anders gezegd: heb je werkelijk twee accu's nodig?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door rzwiebel »

Voor zuiver koper geldt als berekening voor de draaddiameter:
Diameter kabel=(2 x lengte aansluitdraad in meters x stroomsterkte x 0,0175)/0,6

Dus als je 30 A max door 3,5 m wilt laten lopen: diameter=(2 x 3,5 x 30 x 0,0175)/0,6 = (210 x 0,0175)/0,6 = 3,675/0,6 = 6,125 mm²
Dan kom je dus terecht bij de standaardmaat 8 mm² (en daar kun je zelf geen kabeloog aan zetten (tenzij je een professionele krimptang in huis hebt); voordeel is dat je die accukabels bij een goede automaterialenhandel op maat kunt laten maken. Succes.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
Pilotbobke
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 16:54

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door Pilotbobke »

Mijn volgende stap is denk ik het inzichtelijk maken van mijn verbruikers qua stroom verbruik, als mij duidelijk is wat het verbruik werkelijk is kan ik gaan bekijken wat het handigste is of accu verplaatsen ofwel de extra accu geheel verwijderen ( lijkt mij ook wel een goed plan).
Ben al wel verder geholpen door alle vragen en antwoorden, ik ga aan de slag een kom hier nog op terug.
Alvast bedankt allemaal.
Gr Ad
Pilote Aventura P.650
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door Kroppie »

rzwiebel
en hoeveel spannings verlies calculeer je dan in, want dat is ook belangrijk , of je b.v. laad met 14,4 volt of in jouw voorbeeld met +0,6volt (5,2%)verlies, met 13,8 volt.
zelfs bij 10mm2 is het verlies nog 0,38 volt

pilotrobke
1 grotere accu ipv 2 kleinere is altijd beter,maar daar moet plaats voor zijn (bv onder een voorstoel :D )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door rzwiebel »

Kroppie,

het antwoord heb je zelf al gegeven. Tja, als je 0,1 V spanningsverlies wil: wordt wel een heel, heel dik draadje: 50 mm² (37 mm² maar die is in de handel bijna niet te verkrijgen, alleen op bestelling).
:lol3:
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door myway »

Leuk zo’n rekensom.
Ik gebruik een app, Victrontoolkit, werkt wel zo makkelijk en snel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afstand tussen twee HH-accu's



Bericht door Kroppie »

maar spannings verlies is te belangrijk om geen rekening mee te houden, daar hangt of staat het goed functioneren van div apparaten van af, en een goed advies kan alleen gegeven worden als er een acceptabel verlies bekend is, en dat is pas bekend als we weten wat voor apparaten en hun stroom gebruik er gebruikt gaan worden .
dan komt er een kabeldikte uitrollen, en aan de hand daarvan kan Pilotbobke bepalen wat voor hem het beste is, zomaar wat roepen kan nooit een goed bruikbaar resultaat geven, zelfs niet bij de roeper. :lol3: :lol3:

ik doe het met deze
http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Pilotbobke
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 16:54

Re: Afstand tussen twee huishoudaccu's



Bericht door Pilotbobke »

Na wat gezondheids probleempjes en uitzoek werk denk ik inmiddels te weten dat mijn verbruik per 24 uur zo'n 36,4 Ah zal zijn, daar ik hetzij al wat oudere panelen 1x 100Wp en 1x 120Wp op het dak heb liggen (+/- 8 jaar) en de opbrengt wat lager zal zijn omdat ze zoals bij de meesten plat liggen vermoed dat deze niet meer zullen leveren dan rond de 33 a 35 Ah per 24 h.
Ik heb twee HH-accu's van 105 Ah aan boord waarvan ik er 1 wilde verplaatsen van garage waar ze allebei staan naar onder de linker voorstoel. Beter is denk ik na bovenstaande tips een accu helemaal te verwijderen.
Geeft direct gewrichts beperking en beter voor mijn slechte Aslast verdeling.
Overweging is nu om de enkele HH-accu overgebleven te herplaatsen onder de voorstoel dit nóg gunstiger voor Aslast verdeling en eenvoudiger gua bekabeling dan met twee accu's.
Moet gaan lukken ben er fysiek nog niet aan toe maar het plan is gesmeed.

Groeten en bedankt voor alle reactie's,
Ad
Pilote Aventura P.650
Ducato 2,8JTD 2005
Co- passagiers Jacqueline en Teckel BOBKE.
Plaats reactie