Twee merken huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: twee merken HH accu's



Bericht door kampo »

travelscout schreef:
vr 19 okt 2018, 18:27
...Ben ik toch benieuwd naar de bron die de onderbouwing vormt van de mening van Kampo:
"De vraag is wel of je er een koopje aan doet want de levensduur naar cycli is niet de helft in vergelijking met specificaties van duurdere AGM accu's."
...

Hier staan specs waar je wat mee kan vergelijken, binnen 1 merk.
Serieuze verschillen als je het mij vraagt.
De prijsverschillen tussen de soorten kan je googelen. Doe er je voordeel mee...

https://www.varta-automotive.com/nl-be/ ... al-purpose

Varta Professional Dual Purpose (LFP)
• Gaat lang mee - tot twee keer zo cyclusvast als conventionele 'natte' batterijen (tot 200 cycli @ 50% DOD).

Varta Professional Dual Purpose AGM
• AGM-technologie voor buitengewone schok- en trillingsbestendigheid
• Gaat buitengewoon lang mee: wel acht keer zo cyclusvast als conventionele batterijen (tot wel 400 cycli @ 50% DOD).

Varta Professional Deep Cycle AGM
• AGM-technologie voor buitengewone schok- en trillingsbestendigheid
• Gaat buitengewoon lang mee: wel acht keer zo cyclusvast als conventionele batterijen (tot wel 800 cycli @ 50% DOD).

Varta Professional Deep Cycle
• 40-50% meer cycli dan de concurrentie (GC2 > 700 cycli @ 80% DOD)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door seth_space »

Kroppie schreef:
vr 19 okt 2018, 20:45
de vraag was over loodaccu,s.

jos
Nee hoor:
Ik ben mij nu aan het oriënteren naar een grote accu i.p.v. vier Optima’s.
Vandaar de tip om ook te kijken naar Lifepo4 accus die gezien zijn Yellowtop prijspeil haalbaar zijn.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

Satzat schreef:
vr 19 okt 2018, 10:17


Over de twee merken accu’s de vraag of deze geplaatst mogen worden op de plaats van de huidige accu’s onder de zitbank in de leefruimte? Vooral met name de Varta. Ik lees graag jullie mening en of suggesties.

Groeten, Mario
mijn varta lfd 230 staat onder de voorstoel, kun je in een camper toch ook onder de leefruimte rekenen, wel ontluchtingslangetje naar buiten gemaakt, gaat prima zonder nare luggies.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Uitgeschreven

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Uitgeschreven »

Straks gaan de batterijen ons overleven ?
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Satzat »

In mijn zoektocht naar de beste oplossing in combinatie met de kosten kwam ik een accu soort tegen waarvan ik nog niet veel over gelezen heb.
Het betreft een monoblock semi tractie buisplaat accu met tot 1200 cycli bij 80% ontlading.

In een enkele advertentie staat bij toepassingen ook de camper vermeld.
Omdat ik over dit type accu hier nog niet veel ben tegengekomen is mijn vraag of deze accu wel geschikt is voor de camper.
Met 1200 cycli en de prijzen van deze accu's lijkt me het wel een optie om rekening mee te houden,
maar nogmaals weet ik niet of dit type wel geschikt is.

Ik hoor graag meer info over deze accu's.
Laatst gewijzigd door Satzat op za 10 nov 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door travelscout »

Hier wat voor en nadelen (volgens sbs!):
https://www.sbsbattery.com/media/PDFs/S ... thRefs.pdf

Eerlijk gezegd zou ik me eerder verdiepen in prijs-kwaliteitverhouding van de specifieke accu´s die je zou willen vergelijken.
Dat is erg afhankelijk van je persoonlijke wensen. Als je die niet kunt vinden neem dan een andere!
Voor dit soort bedragen heb je ook al een AGM, die vaak passend is wat voor wensen je ook hebt (multifunctioneel).
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door kampo »

Zo 1200 cycli aan 80% DOD … dat is nogal wat .
Enkel de allerbeste halen dat.

Je hebt er (zoals ik) die een hekel hebben aan het vervangen van HH accu's.
Steeds weer zonder stroom vallen.
Uitzoeken wat er aan is, altijd die twijfel, zijn ze wel stuk enz.
Bestellen, afhalen, demonteren, aanpassen, nieuwe inbouwen … je kan er dagen mee bezig zijn
Dus een vervanging is zenuw slopend duur.
Met die redenering kan je beter een duurdere accu nemen die 1200 cycli opgeeft als een goedkopere die je elke 200 cycli moet gaan vervangen.
Prijs kwaliteit vergelijken is uiterst moeilijk want ieder merk beweert de beste te zijn.
Het is wel mogelijk om de prijs per cyclus te vergelijken. Waarbij ook dat nog met een korreltje zout moet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb 6 x 230 Ah Varta Multi Purpose in gebruik. 24 volt systeem dus in serie en parallel geschakeld naar 690 Ah bij 24 volt. Ik weet het niet precies maar ze staan er een jaar of 4 in schat ik zo. Nog steeds prima. Ze worden bij mij niet verder dan een % of 30 a 40 ontladen en dus gaan ze lang mee. Andere accu's die ik daarvoor heb gehad hielden het lang niet zo lang vol dus zijn ze in mijn ogen goed. Omdat het zowel HH als start accu's zijn start de bus er ook op. Ik vind het onzin om een relatief duur ding als een accu alleen voor starten te gebruiken en verder werkeloos te laten zijn.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Vertrokken4 »

Hoppecke levert AGM tegen ongeveer dezelfde prijs als Victron. Grappige was dat Victron zelf de Hoppecke accu's bij ons heeft aanbevolen vanwege het bijna dubbele aantal cycli als van het eigen merk.

Tabel Hoppecke AGM:

Naamloos.png
Gebruikersavatar
Oppad
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:09
Locatie: Omgeving Alphen a/d Rijn

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Oppad »

Altijd fascinerend te lezen hoe mensen de door fabrikant zelf geleverde 'specificaties' als waar aannemen en uitgangspunt
bij een discussie gebruiken. En als je product duurder is dan die van de concurrent moet het ook wel
beter zijn want anders verkoop je niet.
Ik zou graag zien dat een wat meer onafhankelijke instantie een vergelijkende test doet en dat over een flink
aantal jaren. Maar ja, dat is niet aanlokkelijk want wat heb je er aan als je jaren moet wachten op de uitkomsten
van producten die inmiddels al weer 'sterk verbeterd' zijn volgens de fabrikant.
De duurdere accu merken kunnen hun claims aantonen als ze een EHR (Event History Recorder) in de accu inbouwen, waarbij de
geregistreerde gegevens hun argumenten kracht bij zetten en uitsluitsel geven over gebruik/misbruik ingeval van garantie claims.
Zo'n EHR hoeft maar een paar euro te kosten als die (eventueel samen met de accu) uit China komt en is niet wezenlijk complexer dan
een BMS die tegenwoordig bij een LiFePo4 accu nodig is.

Martien
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door kampo »

Oppad schreef:
za 10 nov 2018, 12:14
Altijd fascinerend te lezen hoe mensen de door fabrikant zelf geleverde 'specificaties' als waar aannemen en uitgangspunt
bij een discussie gebruiken. ...
Dat denk ik niet.
Volgens mij gaat niemand ervan uit dat de opgegeven waardes in de praktijk haalbaar zijn.
Een uitgangspunt voor vergelijkingen kan het wel zijn.
Net zoals het norm brandstof verbruik van een auto.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door eef van baal »

Afbeelding


hier te koop

12 V 200AH Draagbare Lithium ion Accu

met BMS Systeem + Charger + Gratis EU ONS BTW duty belastingen Verzending

waterdichte doos/multifunctionele Connector Plug



batterij Model

12 V 200AH

nominale Voltage (V)

12 V

nominale Capaciteit (AH)

200AH

bron Weerstand (mq)

< 40mΩ

mobiele Combinatie

3-Series

Cell Type

3.7 V Krachtige Cell

batterij Maat

330*220*173mm

ontlading Cutoff Voltage (V)

9 +/-1 V

lading Cutoff Voltage (V)

12.6 V

nominale Ontlaadstroom (Een)

180A

maximale Continue Ontlaadstroom (Een)

200A

momentane Maximale Ontlaadstroom (Een)

320A

maximale Continue BMS Limited Stroom (Een)

160A

maximale Momentane BMS Limited Stroom (Een)

320A

maximale Continue Laadstroom (Een)

40A

lading Modus

CC/CV

standaard Laadstroom (Een)

3A

Oplaadtijd onder Standaard Laadstroom

44 uur

lading Temperatuurbereik

0-55 °

voeren warmte

automatische fan

AC voltage

110 ~ 220 V

andere informatie

ontlading Temperatuurbereik

-20-60 °

batterij Netto Gewicht

10 kg

cycli

> 1200 keer

aanbevolen Voor Motor

50 W ~ 2000 W
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

mooie plaatje,lange staat van gegevens, maar zo als altijd, papier(in dit geval beeldscherm) is zeer geduldig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Mickel Moen »

Wat mij intrigeert, is de levensduur van de Optima’s. 5 jaar vind ik kort. Die van mij liggen er al bijna het dubbele aantal jaren in en naar mijn idee zijn ze zeker nog niet aan het eind.

De korte levensduur heeft zeker met het gebruiksgedrag te maken. Een aspect om in je overwegingen mee te nemen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie