Twee merken huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Satzat »

De huidige configuratie in en op de camper bestaat uit vier zonnepanelen en vier Optima Yellow Top accu’s van 75Ah per stuk. Van de zonnepanelen heb ik geen gegevens op dit moment.

De accu’s zijn aan het eind van zijn latijn en moeten na de winter worden vervangen. Bij aankoop van de camper zaten er vier van deze accu’s in en vijf jaar geleden heb ik ze vervangen voor ook dezelfde Optima Yellow Top. We hebben dus vijf jaar zonder problemen gebruik kunnen maken van deze stroomvoorziening.

Nu zijn de Optima Yellow Top accu’s wel van een hele goede kwaliteit en vijf jaar is niet slecht, maar de aanschaf van vier van deze accu’s komt aardig dicht bij de 1000 Euro. Ik ben mij nu aan het oriënteren naar een grote accu i.p.v. vier Optima’s.

Ik kom uit bij twee accu’s, een Varta LFD230 Semi tractie van ongeveer 269 Euro of een Fiamm Powecube professional AGM semi-tractie / solar accu CX230, 12v 230Ah van ongeveer 360 Euro.
Beduidend goedkoper dan de vier Optima’s. Misschien gaan deze accu’s bij ons huidige gebruik drie jaar i.p.v. vijf jaar mee, maar dan nog ben ik veel goedkoper uit. Het dagelijks verbruik heb ik geschat (vooral lente en zomer) op ongeveer 65Ah.

Over de twee merken accu’s de vraag of deze geplaatst mogen worden op de plaats van de huidige accu’s onder de zitbank in de leefruimte? Vooral met name de Varta. Ik lees graag jullie mening en of suggesties.

Groeten, Mario
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: twee merken HH accu's



Bericht door kampo »

De Varta LFD (Dual Purpose) accu's zijn goed voor hun zeer lage prijs.
De vraag is wel of je er een koopje aan doet want de levensduur naar cycli is niet de helft in vergelijking met specificaties van duurdere AGM accu's.
De speciale Spiral Cell Yellowtop staan bekend als de betere maar ook zeer dure accu's. Bovendien gaat het gamma maar tot 75Ah.
Beschouw de Dual Purpose als een economy oplossing maar minder geschikt voor stevig en langdurig gebruik.

Je hebt een dagelijks verbruik van 65Ah.
Dat zou ik proberen te doen in het bereik tussen 100 en 70% SOC.
Als je dat omrekend kom je uit bij een accucapaciteit van 217Ah voor 1 dag te gebruiken.
Dus voor een autonomie van 2 dagen ongeveer het dubbel.
Maar dan zit je wel bij +/- 130kg ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: twee merken HH accu's



Bericht door hathi »

Volgens mij ,maakt het niet zo veel uit,wat je koopt,als ik lees dat je 5 jaar al heel aardig vind :thumbdown: mss kun je daar om ,Beter weer dezelfde kopen,bij jouw hoge dagverbruik,goedkoper kan hier voor,bijna niet?
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: twee merken HH accu's



Bericht door 't Busje »

Bij zulke bedragen voor accu's kun je ook aan een lithium accu gaan denken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8665
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: twee merken HH accu's



Bericht door seth_space »

Voor die yellow top bedragen heb je een lifepo4 accu met meer vermogen, langere verwachte levensduur, veel minder gewicht en nog geld over voor een lifepo4 lader als je die vaak gebruikt aan de paal.
Ik zou hoe dan ook tenminste mijn zoektocht uitbreiden met de actuele accu technologie, dus lifepo4 ook betrekken bij je keuzes.
( twee zielen ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: twee merken HH accu's



Bericht door 't Busje »

Zodra mijn nu vier jaar oude AGM HH-accu de geest geeft, stap ik over op een LiFePO4 accu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Uitgeschreven

Re: twee merken HH accu's



Bericht door Uitgeschreven »

Professional Dual Purpose
ik heb deze , een 90 amp, LZ batterij. 1, nu al 3 jaar oud.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: twee merken HH accu's



Bericht door travelscout »

Intrigerende vraag.

Je zoekt dus eigenlijk naar de voordeligste oplossing per x aantal laadcyli, bij gelijk blijvend gebruik.
Waarbij je er geen moeite mee hebt als je vaker je accu´s zou moeten vervangen.
Dat moet te vergelijken zijn maar ik denk dat dit niet echt eerder gedaan is.

Ben ik toch benieuwd naar de bron die de onderbouwing vormt van de mening van Kampo:
"De vraag is wel of je er een koopje aan doet want de levensduur naar cycli is niet de helft in vergelijking met specificaties van duurdere AGM accu's."

Overigens was er laatst ook weer eens een topic over hoe je wel of niet een AGM mag plaatsen.
Bij mijn weten is alles behalve onderste boven toegestaan.
Wel even checken bij de specificaties van jouw merk en type.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: twee merken HH accu's



Bericht door Kroppie »

varta geeft voor de lfd dual purpose op een aantal cycli van >200 bij 50%DOD (Depht Of Discharge) oftewel 50% ontladen.

en dat zal zeker de helft minder wezen dan de veel duurdere accu,s, alles heeft een prijs, maar daarom niet minder bruikbaar, want kost w.s ook maar de helft., en heb je wel elke paar jaar een nieuwe verse accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: twee merken HH accu's



Bericht door ducati 900 »

Als ik eerlijk mag zijn dan vind ik 5 jaar voor die dure Yellowtop accu's toch aan de korte kant.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

ik ook, ik heb eens meer dan 11 jaar gedaan met 2 delco marine accu,s (gewone natte lz) van 165 euro pstuk voor 230Ah (was wel 460Ah bij elkaar dus procentueel weinig ontladen).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Metor »

Als je 4 Optima yellowtops van 75Ah gaat vervangen door Lithium, denk dan aan 200Ah lithium equivalent.
Dit kost bv 3000 euro voor een Victron dus 3x zo veel als je YT's.
Andere uiterste zijn goedkopere halftraktie accu's, ben je voor ca 500 euro klaar.
Je mag hopen dat de lithium accu 15 jaar meegaat, tov de YT's 5j en de halftrakties 3j bij je huidige zware gebruik.
Gewicht is veruit in het voordeel van lithium, Victron 200Ah 42kg tov loodaccu's meer dan 100 kg.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8665
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door seth_space »

Dus koop je geen veel te dure Victron maar kies je voor betaalbare en betrouwbare alternatieven.
Die haal je uit Tjechie of met nog meer voordeel direct uit China ( waar ook Victron zijn spullen haalt)
Er staan voldoende geslaagde en betaalbare praktijk voorbeelden in diverse topics nu.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Kroppie »

de vraag was over loodaccu,s.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie