Twee merken huishoudaccu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door travelscout »

"Altijd fascinerend te lezen hoe mensen de door fabrikant zelf geleverde 'specificaties' als waar aannemen en uitgangspunt
bij een discussie gebruiken. En als je product duurder is dan die van de concurrent moet het ook wel
beter zijn want anders verkoop je niet."


In principe is een specificatie van een fabrikant leidend.
Als zij niet voldoen aan deze specs en jij als consument kunt dat aantonen, komt de fabrikant zijn deel van de overeenkomst niet na. Zelf na afloop van de garantie, kun je immers nakoming verlangen op basis van de wet.
En ja, je kunt zo op jouw initiatief, juridisch proberen je gelijk te halen.
Maar de kans dat je dat alleen gaat winnen is maar klein.
Bovendien zijn de bedragen waar het om gaat ook al te klein.

En ja, je kunt ook als consument de fabrikant zwart proberen te maken.
Daar zit zo´n fabrikant echt niet op te wachten.
Ze zullen wel proberen dit te voorkomen omdat ze anders uiteindelijk omzet zullen missen.
De kans dat de fabrikant het initiatief tot een juridische stap naar de zwartmakert neemt, is dan aanwezig.
Maar de bedragen blijven nog steeds: te klein.

Anders wordt het als je je verenigd.
Zoals binnen een consumenten organisatie of campercluppie.
Of dat uiteindelijk tot veel resultaat gaat leiden moet je ook maar afwachten.
Zie bijvoorbeeld (!!) die affaire met die ford 2.2tdci 150Pk motoren in Ford campers, die vastlopen bij onregelmatig gebruik. Vergelijk alle inspanningen van de NKC maar eens met het behaalde resultaat.
Paul.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door seth_space »

eef van baal schreef:
di 13 nov 2018, 19:17
hier te koop

12 V 200AH Draagbare Lithium ion Accu
met BMS Systeem + Charger + Gratis EU ONS BTW duty belastingen Verzending
nominale Ontlaadstroom (Een)
180A
maximale Continue Ontlaadstroom (Een)
200A
momentane Maximale Ontlaadstroom (Een)
320A
maximale Continue BMS Limited Stroom (Een)
160A
maximale Momentane BMS Limited Stroom (Een)
320A
maximale Continue Laadstroom (Een)
40A
Wat mij nu opvalt zijn de waardes voor laden en ontladen. "mijn" 160A BMS heeft aan vermogensonderdelen/koeling al een volume van pakweg een vijfde deel van deze Accu.
Ik kan deze waardes wel bereiken door rechtstreeks op de polen te ontladen ( moeiteloos hoger zelfs) maar dan ga je buiten het BMS heen.
Lijkt me dus niet waarschijnlijk dat de BMS van deze accu in staat is 200A daadwerkelijk BMS beveiligd te gebruiken.

Blijft staan dat dit voor een HH accu best een heel goed alternatief kan zijn aangezien je daar zelden heel hoge stromen zult onttrekken. De enige uitzondering is dan een Inverter en dan begin ik me weer zorgen te maken met deze accu.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Satzat »

Mickel Moen schreef:
di 13 nov 2018, 21:39
Wat mij intrigeert, is de levensduur van de Optima’s. 5 jaar vind ik kort. Die van mij liggen er al bijna het dubbele aantal jaren in en naar mijn idee zijn ze zeker nog niet aan het eind.

De korte levensduur heeft zeker met het gebruiksgedrag te maken. Een aspect om in je overwegingen mee te nemen.
Ik begrijp nu dat de Optima Yellow Top accu's wel langer mee hadden moeten gaan dan de vijf jaar. Ik heb de camper altijd zo terug geplaatst in de stalling zonder de min-polen los te koppelen. Mijn gebruiksgedrag zal ik zeker in ogenschouw gaan nemen om te proberen langer van de accu('s) te kunnen gaan doen. Ik heb de laatste tijd hier op ons mooie forum veel informatie opgedaan met betrekking tot deze materie. Veel goede tips ook
tegengekomen.

In maart moet ik een beslissing nemen wat er nieuw aan HH accu('s) in de camper komt, omdat we begin april vertrekken.
Ben nog steeds aan het dubben wat het moet gaan worden. Verschillende factoren spelen mee; prijs (toch belangrijk), aantal mogelijke diepe ontladingen vergeleken met die prijs van de accu, gewicht, enzovoorts.

Een Lifepo4 accu is mooi qua gewicht en duurzaamheid, maar dit zal het nu niet worden omdat deze accu voor mijn budget veel te duur is.

Mijn opties op dit moment zijn:
1x Dynac AGM van 220 Ah voor € 315,-
1x Varta LFD 230 semi tractie van 230 Ah voor € 254,-
4x Dynac 24DC SMF semi tractie van 80 Ah voor € 100,- per stuk


De accu's staan onder een zitbankje in de leefruimte.

of nog een andere optie?
Las ook over een Calcium accu, van 200 Ah voor € 189,-. Dit zou mogelijk ook kunnen maal 2 accu's. Komt dan op 400 Ah parallel voor een prijs van € 378,-. Meer Ah betekent minder diep ontladen bij ons gebruik? Alleen lees ik dat er bij het laden van de accu knalgas kan ontstaan. Hoe serieus moet ik dit nemen bij het gebruik in de camper van deze accu als HH?

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor zo veel mogelijk tips en suggesties om tot een goede vervanging te komen voor de (te dure voor mij) Optima Yellow Top van bijna € 1000,- (vier van deze).

Ook bedankt al voor alle tips en meedenken van de ervaren leden, die ik in dit draadje heb gekregen! :thumbup:
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik zou minimaal voor AGM gaan maar dit is ook een optie: https://www.accuweb.nl/lifepo4-12-volt-200-ah.html

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door blizard »

Satzat schreef:
za 19 jan 2019, 12:18
of nog een andere optie?
Wij hebben na de YP 2 6v tractie accu's in serie gezet, werkt super, bv de Trojan T105 is een hele goede accu, of zelfs 4: https://www.accudienst.nl/p90171/4x-tro ... 2oQAvD_BwE#
225x4:2= 450A bij 12v :-B

Uiteraard zijn ze goedkoper te vinden...
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Janpinz »

Die hadden mijn interesse ook al gewekt!
Per twee dan...
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Twee merken huishoudaccu's



Bericht door Satzat »

De keuze is gemaakt en vandaag besteld: een Dynac AGM semi tractie 12v 220ah.
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Plaats reactie