Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jobfotosjob
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 19:04

Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door jobfotosjob »

Graag wil ik het volgende voorleggen, ik heb 2 x 180 watt zonnepanelen op mijn bus gemonteerd, die opgewekte stroom wordt via een laadregelaar (EPIPDB 12/24V naar de huisaccu van 220 amp geleid. Een MT-1 is gekoppeld aan de laadregelaar en leest de gegevens uit. Als ik de auto start of rijd dan wordt eerst de bus accu opgeladen en als die vol is wordt de stroom naar de huisaccu geleid. Onlangs is mijn huisaccu kapot gegaan. De zonnepanelen blijven alsmaar stroom produceren, ook tijdens het rijden, kan dat wel? Wordt de huisaccu daardoor overbelast?
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door leftlanebandit »

Ik had ook mijn twijfels of dit wel goed samen gaat, ik heb het idee dat juist de hh accu niet vol kwam omdat de dynamo de spanning van het zonnepaneel detecteert en dus de hh accu niet wordt bij geladen door de dynamo.
Ik heb er nu een relais tussen gezet wat het zonnepaneel afschakeld zodra de motor loopt. Sindsdien nooit geen lege hh accu gehad.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door henk en lila »

@Job: waarmee wordt de verbinding tussen startaccu en huishoudaccu geschakeld?
Ik de huishoudaccu toch ooit meerder keren erg diep ontladen geweest?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jobfotosjob
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 19:04

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door jobfotosjob »

Beste Henk, tussen de startaccu en de huisaccu zit een reLaos. Op het moment dat ik mijn bus start hoor ik duidelijk een klik vanuit het relais.

Ik woon in een zonnig gebied en ik heb uitgerekend dat ik met het maximale gebruik 10 dagen zonder stroom kan vanuit de zonnepanelen.

Ik denk eerder overbelasting van de huisaccu en nu zoek ik, hoe kan ik dat voorkomen?
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door Nugget1 »

Wat bedoel je met overbelasting van de hhaccu? Teveel vragen of teveel laden? De regelaar van de zonnepanelen gaat over op druppelladen als de hhaccu vol is. Prima toch?
De dynamo van de auto levert vooral aan de startaccu en minder aan de hhaccu. Zo zie ik onder het rijden de spanning oplopen tot 14,4V en daarna terug naar 13,8V. Ook prima.
Bij contact uit is de hhaccu los van de startaccu. Bij contact aan worden ze gekoppeld. De hhaccu levert ook stroom voor het opstarten, althans bij de Ford.
Bij een startccu die niet goed is blijft de dynamo stroom leveren aan de startaccu en krijgt de hhaccu bijna niets. Als alles goed is komt de hhaccu op 80% vulling. Zonnepanelen vullen dan de 20% aan en gaan over op druppelen. Overbelasting is m.i. altijd teveel tegelijk vragen.
jobfotosjob
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 19:04

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door jobfotosjob »

Hoezo gaat de regelaar over op druppelaar?
Ik heb op mijn MT-1 een maximale volt meting van 14.8 gezien. Dat lijkt mij veel te hoog.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door 't Busje »

Is de laadregelaar van de zonnepanelen wel goed ingesteld op het soort huishoudaccu's, nat, gel, agm?
Als je in de handleiding van die MT-1 (ik hoop dat we het over dezelfde hebben) kijkt, zie je dat het boost voltage voor gel accu's 14,8 volt is. Met andere woorden dat je een keer 14,8 volt gezien hebt, is niet vreemd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door Kroppie »

in de winter zeker?, dan gaat de spanning bij een goede regelaar omhoog en bij een hogere temperatuur naar beneden.google maar eens op: temperatuurcompensatie accu.
als die spanning in de zomer met bijbehorende hoge temperaturen 14,8 is dan is of de regelaar defect, of verkeerd ingesteld, of er mankeert het e.e.a. aan de bedrading en/of connectors.

mijn 320Wp panelen(4x80Wp) hebben 14 jaar met zowel de hh accu(2x230Ah) als de startaccu samen gewerkt, de hh accu,s hebben het 13 jaar uitgehouden en de startaccu zit er nu 6,5 jaar in, ook worden ze tijdens het rijden via een diode brug geladen, paneel regelaar eerst een pwm steca pr3030, en en sinds 4 jaar een victron mppt 100/30.

maar nu een nieuwe set up , 3x 275Wp panelen, en 3x regelaar mppt100/20, waarom 3x20?, omdat 3x 20 ampere goedkoper was dan 1x 60 ampere, en als er met die 60 ampere een keer iets is heb je gelijk niets meer en nu met 3x 20 heb ik er altijd nog wat ter beschikking als er 1 stuk gaat..

met accu,s wacht ik nog even tot ze op zijn
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door henk en lila »

Die spanning zet je dynamo er tijdens het rijden ook op hoor (tot 14,4 V) maar als de accu vol is dan loopt er (bijna) geen stroom.
Wat is (inderdaad) het accu type en is de MT1 daar goed voor ingesteld?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jobfotosjob
Berichten: 16
Lid geworden op: za 16 aug 2014, 19:04

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door jobfotosjob »

Ik heb een deep cycle marine battery SKU: VESMF220
Ik kwam er ook achter dat mijn zonnepaneelkabels aangesloten waren op batterij 2 van de MT-1.
Als ik het goed begrijp met de ik kabels van de zonnepanelen op batterij 1 vastmaken.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door veetee »

jobfotosjob schreef:
wo 17 okt 2018, 19:29
Ik heb een deep cycle marine battery SKU: VESMF220
Ik kwam er ook achter dat mijn zonnepaneelkabels aangesloten waren op batterij 2 van de MT-1.
Als ik het goed begrijp met de ik kabels van de zonnepanelen op batterij 1 vastmaken.
???
Volgens het manual zo:
.
DCEA968C-A8DD-4421-A19F-E22941EA10BA.jpeg
DCEA968C-A8DD-4421-A19F-E22941EA10BA.jpeg (97.67 KiB) 645 keer bekeken
.
Bron: manual MT-1
.
Lijkt me vrij duidelijk :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door Kroppie »

en er zit ook een temperatuur sensor aansluiting op , ook aangesloten?
en welke word bedoeld met batterij 1 en welke met batt 2, beetje onduidelijk zo, ik denk batt 1 is start accu en batt 2 is hh accu, maar waar de zonnepanelen op moeten staat er wel duidelijk
:op aansluiting 5 en 6, nergens anders op, anders werkt de regelaar niet en gaat de volle paneelspanning op de accu.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 17 okt 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door veetee »

RTFM... :mrgreen:

Even op het linkje klikken, in het manual staat hoe je kunt instellen welke accu met voorrang moet worden geladen:
.
81A7CBAB-03D5-4E0D-BC07-7738374528E8.jpeg
81A7CBAB-03D5-4E0D-BC07-7738374528E8.jpeg (140.31 KiB) 626 keer bekeken
.
Bij de pre-set (9) lijkt het me dat je accu 1 als hh accu hebt en accu 2 is dan de startaccu. De hh wordt dan met de meeste stroom (90%) geladen, de startaccu krijgt dan een onderhoudslading (10%).
Laatst gewijzigd door veetee op wo 17 okt 2018, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gaan zonnepanelen en autoaccu samen?



Bericht door Kroppie »

dan kan je het beste vlgs mij startaccu op 10% zetten , die word met starten toch maar heel weinig belast, en na het starten met rijden weer geladen , en dan is die 90% die over is voor je hh accu.

maar eerst effe uitvinden wat is batt 1 en wat is batt2, meten dus, b.v. start accu 1 pool losnemen , en de draden waar dan geen spanning meer opstaat is dan de startaccu.
wel de accudraden op de regelaar ook losnemen.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 17 okt 2018, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie