Truma C3400
Truma C3400
De ventilator voor de verdeling van de warme lucht van de Truma C3400 begint gelijk bij het aanzetten op volle snelheid te draaien.
Ook op de stand van alleen water verwarmen.
En dat mag dus niet.
De stekker van het bedieningspaneel heb ik al losgehaald en er opnieuw opgestoken.
De stekkers op de printplaat nog niet.
Dus voordat ik de kast helemaal moet leegmaken om bij de ketel te kunnen is de vraag:
Herkent iemand dit probleem of weet iemand de oplossing.
Nu hebben we momenteel in Zuid Portugal geen kachel nodig en water kan gekookt worden in een keteltje op het gasvuur.
Maar op de terugweg, eind november, naar Nederland denk ik dat we de kachel wel nodig hebben.
Ook op de stand van alleen water verwarmen.
En dat mag dus niet.
De stekker van het bedieningspaneel heb ik al losgehaald en er opnieuw opgestoken.
De stekkers op de printplaat nog niet.
Dus voordat ik de kast helemaal moet leegmaken om bij de ketel te kunnen is de vraag:
Herkent iemand dit probleem of weet iemand de oplossing.
Nu hebben we momenteel in Zuid Portugal geen kachel nodig en water kan gekookt worden in een keteltje op het gasvuur.
Maar op de terugweg, eind november, naar Nederland denk ik dat we de kachel wel nodig hebben.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Truma C3400
De Truma al eens helemaal stroomloos gemaakt? Minuutje wachten en dan weer opnieuw proberen? Baat het niet, schaadt het ook niet.
Jaap.
Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Truma C3400
Vorst beveiliging geblokkeerd; zekering van de combi verwijderd; combi ingeschakeld om rest spanning te verwijderen en even gewacht.
Ook geen resultaat.
Ik snap ook niet waarom dit bij alleen verwarmen van water ook gebeurt.
Zou ook nog kunnen door oxidatie aan de achterkant van de printplaat.
Ik heb hem al eens eerder schoongemaakt met pure alcohol van 95%.
Ook geen resultaat.
Ik snap ook niet waarom dit bij alleen verwarmen van water ook gebeurt.
Zou ook nog kunnen door oxidatie aan de achterkant van de printplaat.
Ik heb hem al eens eerder schoongemaakt met pure alcohol van 95%.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Truma C3400
Was ook maar een eerste ingeving. Zou gekund hebben... Wat gebeurt er als je de kachel een keertje helemaal op temperatuur laat komen? Zakt de ventilator dan wel in toeren? Soms moet elektronica zijn hele cyclus doorlopen om weer op nul te komen. Ik zou de ventilator niet loskoppelen. Afhankelijk van de oorzaak zou de boel dan wel eens oververhit kunnen raken. Echt veel verstand heb ik er niet van, maar ik probeer mee te denken wat ik zelf zou proberen.
Voor de terugweg desnoods een klein elektrisch kacheltje bij een kringloop?
Jaap
Voor de terugweg desnoods een klein elektrisch kacheltje bij een kringloop?
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Truma C3400
Haal de print er eens uit.
Bekijk de printsporen op oxidatie.
Alles nog goed
Tik met het heft van bv een schroevendraaier eens op de relais, kan misschien eentje blijven hangen/plakken.
Spuit de stekkers in met een beetje elektrospray/contactspray.
Beweeg de stekker een paar keer over de contacten, stekker los en weer vast.
Monteer de print weer en probeer het weer eens.
Storing nog aanwezig Ja dan.
Helaas, pindakaas alle moeite voor niets maar je moet iets.
Bekijk de printsporen op oxidatie.
Alles nog goed
Tik met het heft van bv een schroevendraaier eens op de relais, kan misschien eentje blijven hangen/plakken.
Spuit de stekkers in met een beetje elektrospray/contactspray.
Beweeg de stekker een paar keer over de contacten, stekker los en weer vast.
Monteer de print weer en probeer het weer eens.
Storing nog aanwezig Ja dan.
Helaas, pindakaas alle moeite voor niets maar je moet iets.
Re: Truma C3400
Misschien is het een te eenvoudige gedachte maar bij mij begon de ventilator gelijk op volle sterkte en wat bleek:
De boiler kon zijn warmte niet kwijt.
Ik heb er later een extra ventilatierooster bij gemaakt. Geen problemen meer gehad
Gr willem
De boiler kon zijn warmte niet kwijt.
Ik heb er later een extra ventilatierooster bij gemaakt. Geen problemen meer gehad
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Truma C3400
Uit het verhaal van TS begrijp ik dat de ventilator al meteen ,bij aanzetten van de Truma, al op volle snelheid gaat draaien.
Dus als alles nog koud is.
Dus als alles nog koud is.
Re: Truma C3400
Goed begrepen
En misschien haal ik toch die kast vandaag of morgen helemaal leeg om bij de printplaat te kunnen komen en steek de stekkers er een paar keer op.
En anders wordt het een klusje voor thuis en haal ik de combi er helemaal uit om door te meten en schoon te maken.
Nu moet ik ongeveer op m'n kop gaan staan om overal bij te komen.
Verwarmen zal overigens niet het probleem zijn. Als het lekker warm is dan gewoon de kachel even uit.
En het geopperde elektrisch kacheltje is toch een probleem als je niet aan de paal hangt.
Zal mijn HH accu niet zo leuk vinden als dat via de omvormer lange tijd aan staat.
En misschien haal ik toch die kast vandaag of morgen helemaal leeg om bij de printplaat te kunnen komen en steek de stekkers er een paar keer op.
En anders wordt het een klusje voor thuis en haal ik de combi er helemaal uit om door te meten en schoon te maken.
Nu moet ik ongeveer op m'n kop gaan staan om overal bij te komen.
Verwarmen zal overigens niet het probleem zijn. Als het lekker warm is dan gewoon de kachel even uit.
En het geopperde elektrisch kacheltje is toch een probleem als je niet aan de paal hangt.
Zal mijn HH accu niet zo leuk vinden als dat via de omvormer lange tijd aan staat.
- Bob Diesel
- Berichten: 31860
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Truma C3400
CP met stroom
In FR best te vinden
Wel niet de geijkte route volgen
Bv oa
St jean pied de port
Salies de Bearn
Martizay(gratuit)
En in ES
Alaejos
viewtopic.php?f=36&t=8462097&p=1712437#p1712437
Het probleem oplossen .nog beter
Suc6
In FR best te vinden
Wel niet de geijkte route volgen
Bv oa
St jean pied de port
Salies de Bearn
Martizay(gratuit)
En in ES
Alaejos
viewtopic.php?f=36&t=8462097&p=1712437#p1712437
Het probleem oplossen .nog beter
Suc6
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Truma C3400
Gewoon even aan beginnen Jacques.
Als het nadien weer werkt neem je er een pilsje op.
Stelt eigenlijk niet zo veel voor.
Als het nadien weer werkt neem je er een pilsje op.
Stelt eigenlijk niet zo veel voor.
Re: Truma C3400
Het stelt inderdaad niet zo veel voor.
Het is ook niet de eerste keer dat ik de printplaat van een combi er uit haal.
En anders bij hevige kou wat eerder samen onder de dekens.
Het is ook niet de eerste keer dat ik de printplaat van een combi er uit haal.
En anders bij hevige kou wat eerder samen onder de dekens.
Re: Truma C3400
Zaterdag de kast dan maar leeg gemaakt om bij de combi te kunnen komen.
De printplaat een paar keer in en uit het stekkerblok geschoven.
Een paar keer op relais geklopt.
Helaas is het probleem niet opgelost.
Als ik terug thuis ben eens kijken of de sensors (LTS en LTF) van de circulatie lucht er iets mee te maken hebben.
De printplaat een paar keer in en uit het stekkerblok geschoven.
Een paar keer op relais geklopt.
Helaas is het probleem niet opgelost.
Als ik terug thuis ben eens kijken of de sensors (LTS en LTF) van de circulatie lucht er iets mee te maken hebben.
Re: Truma C3400
Sommige problemen gaan ook vanzelf over.
Aangezien het hier in Portugal ook maar 13 graden is toch de kachel maar eens aangezet.
Ik had een 230V aansluiting dus het op volle toeren draaien van de ventilator was geen probleem voor de accu.
Na een poos de combi uitgezet.
Ook het nadraaien van de ventilator bleef op volle toeren. Maar toch stopte die plotseling met een "tok". Dus net of er een relais schakelde.
Later de combi weer eens aangezet en was alles weer in orde en werkte de combi weer normaal.
Als ik thuis ben ga ik tussen de ventilator een 12V snelheidsregelaar monteren.
Mocht die ventilator weer op hoge snelheid gaan draaien dan ik de toeren terug regelen.
Aangezien het hier in Portugal ook maar 13 graden is toch de kachel maar eens aangezet.
Ik had een 230V aansluiting dus het op volle toeren draaien van de ventilator was geen probleem voor de accu.
Na een poos de combi uitgezet.
Ook het nadraaien van de ventilator bleef op volle toeren. Maar toch stopte die plotseling met een "tok". Dus net of er een relais schakelde.
Later de combi weer eens aangezet en was alles weer in orde en werkte de combi weer normaal.
Als ik thuis ben ga ik tussen de ventilator een 12V snelheidsregelaar monteren.
Mocht die ventilator weer op hoge snelheid gaan draaien dan ik de toeren terug regelen.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Truma C3400
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.