Votronic op Euro 6 aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door LouisHRP »

Juist Evert, wij dwalen teveel af.
Bij de kern van de zaak blijven.

Iedere camperaar heeft eigen filosofie. :cheers:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

Afgelopen week een VCC1212-30 kunnen testen.
Er moet op de D+ aansluiting spanning komen anders werkt hij niet.
Het maakt natuurlijk niet uit hoe dat dit er op komt, een D+ of een D+ simulator of spanning ergens vandaan waar alleen spanning opstaat als de motor loopt.
Echter begrijp ik niet dat men bij Votronic denkt dat er nog bij de moderne voertuigen een D+ aanwezig is.
De ventilator is wel een erg zenuwachtig ding.
Het toerental varieert nog al en maakt dan nogal wat vreemd geluid.
Nou doet hij dat natuurlijk als de motor loopt of dat dan waarneembaar is denk ik niet.

De handleiding die alleen in het Duits is, is nogal rommelig en om een goed beeld te krijgen heb ik stukken daarvan met Google-vertaal naar het Nederlands gezet.
Toen kwam ik er achter dat er ook een mogelijkheid opzit om hem te laten werken dmv. oplopen van de spanning.
Dat had ik wel geprobeerd maar omdat ik hem eerder had getest met spanning op de D+ aansluiting, moet hij eerst gereset worden om te kunnen werken met het oplopen van de spanning.
Dat moet ik dus nog even testen.
Er wordt aangegeven dat deze manier niet is toe te passen bij een intelligente dynamo-regeling.

Zoals ik het nu kan beoordelen een “goedkoop” alternatief voor de laadboosters van Victron of whisperpower, de laatste hoop ik deze week te kunnen testen.
Dat zal wat lastiger worden omdat die, net als die van Victron met een trilsensor werkt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

Ik zou zeggen lees de eerste bladzijde van dit topic nog eens terug, want daar staat alles al, wat je nu schrijft. En voor technische vertalingen is Google Translate niet erg betrouwbaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door hathi »

Evert :thumbup:en dus ook toepasbaar voor euro 6+,tevens met los scheidingrelais of EBL dus kortweg alle Campers,alleen de aansluitschemas,zijn dan anders,nagelang jouw Camper
Hans
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door awaza »

Als laadbooster voor miin HH-accu gebruik ik deze van NDS (€173,35) :
https://www.camperencaravanonderdelen.n ... -acculader
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door travelscout »

De D+ aansluiting is onzin voor een euro-6.
Deze dien je gewoon rechtstreeks op de startaccu aan te sluiten *)
Maar ook een maximale laadstroom van 40A lijkt me niet erg veel voor een flinke AGM.
Als die flinke AGM ook nog eens leeg is, heeft die helemaal honger!

Situaties mét een scheidingsrelais én een booster?
De booster gedraagt zich zelf als HET scheidingsrelais, waarom dan een los relais?
Moeten we dan ook nog eens onze (AGM) startaccu gaan laden?
Is werkelijk onzin, deze zit met remenergie terugwinningssystemen nooit voller dan 80%!!
Bovendien kent een goede AGM nauwelijks zelfontlading.
Dus ook niet na een paar maanden niet gebruikt te zijn!

N.B.:
Als de startaccuspanning tot 12,4V gedaald is (ongeveer 80% leeg), moet de B2B ook de huishoudaccu blijven boosten.
M.a.w.: dan zijn de accu´s parallel geschakeld als de motor draait of zelfs helemaal NIET draait.
Juist daardoor zal de voertuigelectronica ook de startaccu willen laden zodra de motor WEL draait en dus ook weer de huishoudaccu laden.
En dat willen we we toch juist?

Belangrijker lijkt me wat er gebeurd wanneer als de spanning vanaf de startaccu hoger wordt dan 14,7 of 14,8V (pagina 10 en 11).
Als ik het goed begrepen heb, reageert de votronic alleen op basis van een (goed aangesloten!) temperatuur sensor.
Nergens vind ik een absorptie fase, laden met een constante spanning (CV). Deze hoort te beginnen ná het laden met een constante stroom (CC)!
Daar lees ik hier niets over. Terwijl die toch essentieel is voor het behoud van én 100% vol krijgen is, van je eigenste AGM.
Dus als je huishoud AGM al 100% vol zit, is het risico groot dat die overladen wordt.

Mijn advies (tot het tegendeel bewezen is): HeB je een euro-6 én een agm als huishoud accu => niet aan beginnen!




*) Naschrift: volgens de omschrijving dient die bij euro-6 NIET aangesloten te worden!
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door hathi »

Paul van dit schrijven begrijp ik niets,ook niet wat er nu bedoeld word,leg uit ? Zoals Evert ( Busje) al schreef,op blz 1 van dit forum kun je alles lezen,over de diverse aansluit mogelijkheden,voor het betreffend voertuig, en is de vraag ook beantwoord
Hans
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door travelscout »

Het spijt me dat ik dat dan niet beter kan uitleggen.

Een voertuig met een intelligente dynamo-regeling is onvergelijkbaar anders als een voertuig met een domme dynamo-regeling (D+).
Maar waarom er deelnemers in dit topic dan die slimme dynamo toch middels een D+ maar willen aansluiten, is mij een raadsel. Er is toch overduidelijk en op diverse plaatsen in de documentatie vermeld, dat dit dan juist NIET moet!

Zo is mij ook een raadsel waarom volgens ts (myway) die D+ van een voertuig met een slimme dynamo, in zijn eigenste test opstelling, wel moet worden aangesloten.

Zoals ik al vaker gesteld heb ben ik nadrukkelijk van mening dat je beter kunt investeren in een 20% zwaardere huishoud AGM in combinatie met een eenvoudig scheidingsrelais, dan in een laadbooster.
Een 20% zwaardere huishoud AGM, vooral om die (slechts eveneens) 80% volle huishoud-AGM te accepteren.
Die dan dus net zoals de start-AGM, gewoon nooit verder vol geladen wordt.

Prima toch? Een stuk voordeliger én met heel wat meer stroom dan al die laadboostertjes.
Paul.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

Dat de D+ moet worden aangesloten komt niet van mij maar bij Votronic maken ze een apparaat waar zij van zeggen dat die is voor een voertuig met euro 6 motor.
Op dat apparaat zit er een aansluiting die D+ heet en om met Philippe Geubels te spreken, ik verzin het niet, ik verzin het niet, daar moet in bijna alle gevallen spanning op komen om het ding te laten werken.

Er is één aansluiting waarop hij werkt zonder D+ maar daar wordt bij vermeld dat dit NIET voor een intelligente dynamoregeling is.
Mijn fout bij het testen was dat ik in de onduidelijke handleiding niet had gezien dat het apparaat eerst moest worden gereset als je hem eerder op een andere manier had aangesloten.

Wat ik ook niets van begrijp, waarom zou je een agm van 180ah niet met dit ding kunnen laden.
Wat Hathi ook aangeeft, ik snap vaak niet wat je nou eigenlijk bedoeld.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

myway schreef:
zo 18 nov 2018, 13:42
Op dat apparaat zit er een aansluiting die D+ heet
Mannen hebben tepels die nergens voor dienen.

Lees de gebruiksaanwijzing helemaal door. Dan zul je zien dat die D+ niet aangesloten hoeft te worden. Dat ding is gewoon geschikt voor alle soorten dynamoregeling, al dan niet Euro 6. Op mijn dynamo (op een Euro5 motor) zit ook geen D+.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door kampo »

Inderdaad als je deze economy B2B monteert op een voertuig dat geen D+ heeft
dan moet je die ingang niet aansluiten.
Bij die montagewijze zal de B2B enkel actief worden bij het oplopen van de spanning (hoeveel ?) dus als de dynamo draait.
Laat dat nu juist het probleem zijn bij voertuigen met een intelligente dynamo. De spannig komt en gaat volgens de parameters van de constructeur.
Het resultaat zal zijn dat de Votronic B2B niet altijd inschakelt en je dus met regelmaat periodes krijgt waarbij je geen lading uit de B2B krijgt.
Dat heb je met halve oplossingen ...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

Draait de dynamo op Euro6 motoren niet constant mee? Als hij meedraait levert hij spanning, maar misschien geen vermogen, omdat er geen belasting is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door kampo »

travelscout schreef:
do 15 nov 2018, 23:24
..Zoals ik al vaker gesteld heb ben ik nadrukkelijk van mening dat je beter kunt investeren in een 20% zwaardere huishoud AGM in combinatie met een eenvoudig scheidingsrelais, dan in een laadbooster...
Ik vrees dat je dan nog niet alles begrijpt.
Voertuigen met een intelligente dynamo laden een HH accu heel slecht. Meestal begint het laden pas als de startaccu onder de 80% SOC komt.
Of als je gaat remmen.
De slapende dynamo draait ondertussen wel mee maar aan een te lage spanning zodat er niets in de startaccu gaat.
Dan verbruik je minder brandstof want de dynamo neemt geen kracht af.
Sterker nog, je komt meteen in situaties terecht waarbij de AGM HH accu zich gaat ontladen in de startaccu, zeker als het een grote AGM accu is.
De zonnepanelen hebben in stilstand je HH accu goed vol geladen en als je gaat rijden vloeit die stroom over naar je te lege startaccu.

Een cyrix relais is geen oplossing voor voertuigen met intelligente dynamo's.
Anderen hebben geprobeerd van de intelligente dynamo "wakker" te krijgen door bv de koplampen aan te zetten.
Ook dat lukt niet. Her-programmeren is de makkelijkste oplossing maar dat mag sinds dieselgate niet (meer) van de voertuigfabrikanten.
Omwille van het vervalsen van de uitlaatgaswaarden. En dat is dan ook meteen belastingontduiking.

De enige goede oplossing is een booster.
Die zuigt de stroom uit je startaccu en pomp die aan een hogere spanning over naar je HH accu.
Dat is een transformatie die via wisselspanning gaat en daarom zijn die kastjes duur.
Bovendien met de nodige rendementsverliezen.
Andere namen voor zo een booster
- Buck Booster
- B2B lader (battery to battery)
- DC/DC converter die ontwikkeld werden voor de toepassing.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

't Busje schreef:
myway schreef:
zo 18 nov 2018, 13:42
Op dat apparaat zit er een aansluiting die D+ heet
Mannen hebben tepels die nergens voor dienen.

Lees de gebruiksaanwijzing helemaal door. Dan zul je zien dat die D+ niet aangesloten hoeft te worden. Dat ding is gewoon geschikt voor alle soorten dynamoregeling, al dan niet Euro 6. Op mijn dynamo (op een Euro5 motor) zit ook geen D+.
Leg eens uit dan.
De D+ zal je moeten gebruiken anders werkt hij niet.
De spanning hoeft natuurlijk niet van een D+ van de dynamo te komen, maar............. er zal spanning op moeten komen.
In één geval werkt hij op oplopen van de spanning maar dan kun je ook een gewone cyrix gebruiken en dat is nou net wat niet gaat bij een intelligente dynamoregeling.
Het voordeel bij de Votronic is dan wel dat hij een drietraps laadcyclus heeft.
Plaats reactie