Votronic op Euro 6 aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door kampo »

Bij mijn weten is dit momenteel de allergoedkoopste B2B.
Een oliedrukschakelaar is een goed idee.
Maar dan mag die niet via de can/Lin bus lopen
Het is een Euro 6 !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

doen ze meestal niet, effe kijken, maar indien wel ,t -stukje plaatsen en een gewone (olie)drukschakelaar erbij.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door kampo »

Goed idee maar als je dat werk in de kostprijs meerekend dan zit je in de buurt van de prijs van een B2B met trillingssensor ?
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

Dat zijn wat mogelijkheden.
Echter is het niet voor mij zelf of dat ik het inbouw bij een ander, het moet voor iedereen te bevatten zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

duidelijk in een handleiding omschrijven wat en hoe, dan moet het toch lukken, zal geen drogist wezen die het gaat inbouwen.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

Heb jij ervaring dan dat die niet zo handig zijn
Maaaaaaar sommige amateur camperbouwers
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door LouisHRP »

Kiest men voor in- en uitschakelen op basis van spanning, in Duitse handleiding Votronic VCC 1212-30 staat een waarschuwing om voldoende dikke stroomkabels aan te leggen tegen spanningsval. Ook Votronic zo dicht mogelijk plaatsen bij de startaccu.

Bij Peugeot Boxer/Citroen Jumper/Fiat Ducato staat startaccu in verdieping onder de cabinevloer en komt HH-accu meestal achteraan vlak tegen wielkast. Gevolg is vele meters stroomkabel.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

LouisHRP schreef:
di 09 okt 2018, 16:22
Bij Peugeot Boxer/Citroen Jumper/Fiat Ducato staat startaccu in verdieping onder de cabinevloer en komt HH-accu meestal achteraan vlak tegen wielkast.
Bij ons staat de HH-accu onder de bijrijdersstoel, zeg maar een meter van de startaccu. Dus niet "meestal achteraan vlak tegen wielkast".
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

en als de kabel dik genoeg is maakt een paar meter voor een spanningsval ook niet uit, alleen voor de prijs van de kabel, en als het goed werkt ben je dat gauw vergeten.

bij voorbeeld, 12 volt,30 ampere, 4 meter afstand, verlies 0,7% = 0,086volt, kabel 50mm2.
kabel 35mm2 1,02% , 0,122 volt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door LouisHRP »

't Busje schreef:
di 09 okt 2018, 18:47
LouisHRP schreef:
di 09 okt 2018, 16:22
Bij Peugeot Boxer/Citroen Jumper/Fiat Ducato staat startaccu in verdieping onder de cabinevloer en komt HH-accu meestal achteraan vlak tegen wielkast.
Bij ons staat de HH-accu onder de bijrijdersstoel, zeg maar een meter van de startaccu. Dus niet "meestal achteraan vlak tegen wielkast".
Dat is natuurlijk de ideale plek. :thumbup:

Zit daaronder een compacte Optima Yellow Top HH-accu ?
Is bijrijdersstoel vast of draaibaar naar achter ?

Voor mijn AGM 180 Ah HH-accu is het onmogelijk onder een bijrijdersstoel of -bank te installeren.
De afmetingen zijn L530 x B209 x H214
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

De stoel is draaibaar en af-fabriek zit er deze accu in.
Ik zou niet zo goed weten waarvoor ik een 180 Ah HH-accu nodig zou hebben, want met onze 92 Ah accu kunnen we gemakkelijk drie tot vier dagen vrij staan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

na een kleine aanpassing van de stoelconsole (schuine opening recht geslepen, past er onder mijn voorstoelen van een peugeot j5 type 280 zonder probleem een accu van 230Ah, accu meet, l = 520mm, breed = 275mm, hoog = 242mm

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door LouisHRP »

't Busje schreef:
di 09 okt 2018, 19:24
De stoel is draaibaar en af-fabriek zit er deze accu in.
Ik zou niet zo goed weten waarvoor ik een 180 Ah HH-accu nodig zou hebben, want met onze 92 Ah accu kunnen we gemakkelijk drie tot vier dagen vrij staan.
Ik zou oppassen met te kleine HH-accu capaciteit.
Heb je een omvormer 12V/230V ?

In mijn camper : compressor koelbox Waeco CF80 12V-65W, dieselkachel Planar 2D gemiddeld 2,5 A/u, verlichting 5 meter ledstrip 12V-max18W. (Edit = ledstrip max 1300 lumen, met afstandsbediening te dimmen 10-100% en stroomverbruik in relatie)

Sommigen staan liever vrij zonder laadpaal waaronder ikzelf. :mrgreen:
Ik haal niet meer dan 30% DOD uit HH-accu, is goed voor de levensduur.
Laatst gewijzigd door LouisHRP op di 09 okt 2018, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

Absorptiekoelkast op gas, Truma C6 kachel met een gemiddeld stroomverbruik van 1,3 A (draait natuurlijk niet 24/7), alleen LED-verlichting, die niet allemaal tegelijk brandt., TV kijken we nauwelijks. Ons record was 6 dagen vrij midden in de zomer en toen stond de HH-accu nog op 12,5 volt.
We hebben een 600 W omvormer, maar die gebruiken we alleen als de motor draait.
Het is allemaal een kwestie van een beetje opletten en de elektrische tering naar de nering zetten.

Ik ga in het voorjaar 220 Wp zonnepanelen plaatsen, eigenlijk alleen met oog op de fietsaccu's.

Maar dit heeft allemaal niet meer zoveel met die Votronic te maken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie