Votronic op Euro 6 aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door 't Busje »

Steuer-Anschlüsse an 5pol. Klemmleiste erstellen, u. a.:
Klemme „D+“: 1) anschließen: automatische Gerätesteuerung durch Signal Fahrzeug D+.
2) frei lassen: automatische Gerätesteuerung durch Betriebsspannung.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door kampo »

kampo schreef:
zo 18 nov 2018, 14:20
Inderdaad als je deze economy B2B monteert op een voertuig dat geen D+ heeft
dan moet je die ingang niet aansluiten.
Bij die montagewijze zal de B2B enkel actief worden bij het oplopen van de spanning (hoeveel ?) dus als de dynamo draait....
Klopt inderdaad als een … busje :thumbup:
Weet je ook hoeveel de spanning moet oplopen want daarover kan ik niets vinden.
Het risico bestaat dat de B2B even … naloopt bij het stilzetten van de motor. Met alle gevolgen vandien.

Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden.
en de 3 traps lading heeft even veel nadelen als voordelen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door travelscout »

"Meestal begint het laden pas als de startaccu onder de 80% SOC komt."
"Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden."

Met zowel een start-AGM én een huishoud-AGM, is dit juist heel goed te gebruiken.
Immers, de laadstroomgrootte wordt (zonder voorzieningen) vooral begrensd door de interne weerstand van een accu.
Zolang je maar bereid bent om te accepteren dat beiden (parallel middels een scheidingsrelais), niet voller zullen raken dan 80%.

Voordelige oplossing: investeer in een huishoud AGM die 20% meer capaciteit heeft ipv een boost converter om een kleinere AGM zo vol mogelijk te krijgen.
De laadstroom naar een 160A huishoud AGM zal zo, vele malen groter kunnen zijn dan middels de zwaarste boostert.
Zeker als je bedenkt dat zulke dynamo´s tot 250A kunnen leveren....

Daarmee zal een lege huishoud AGM die met een flinke stroom geladen (160A per uur?) mag worden, veel sneller weer 80% vol zitten. Dus na inderdaad, een kort ritje. Wat is daar verkeerd aan?

Tot zover theorie.
Ik ben benieuwd of iemand die stromen al eens gemeten heeft.
Paul.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

't Busje schreef:Steuer-Anschlüsse an 5pol. Klemmleiste erstellen, u. a.:
Klemme „D+“: 1) anschließen: automatische Gerätesteuerung durch Signal Fahrzeug D+.
2) frei lassen: automatische Gerätesteuerung durch Betriebsspannung.
Volgens mij heb ik al een aantal keer aangegeven dat die mogelijkheid aanwezig is, maar dat dit niet gaat werken met een intelligente dynamoregeling.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

travelscout schreef:"Meestal begint het laden pas als de startaccu onder de 80% SOC komt."
"Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden."

Met zowel een start-AGM én een huishoud-AGM, is dit juist heel goed te gebruiken.
Immers, de laadstroomgrootte wordt (zonder voorzieningen) vooral begrensd door de interne weerstand van een accu.
Zolang je maar bereid bent om te accepteren dat beiden (parallel middels een scheidingsrelais), niet voller zullen raken dan 80%.

Voordelige oplossing: investeer in een huishoud AGM die 20% meer capaciteit heeft ipv een boost converter om een kleinere AGM zo vol mogelijk te krijgen.
De laadstroom naar een 160A huishoud AGM zal zo, vele malen groter kunnen zijn dan middels de zwaarste boostert.
Zeker als je bedenkt dat zulke dynamo´s tot 250A kunnen leveren....

Daarmee zal een lege huishoud AGM die met een flinke stroom geladen (160A per uur?) mag worden, veel sneller weer 80% vol zitten. Dus na inderdaad, een kort ritje. Wat is daar verkeerd aan?

Tot zover theorie.
Ik ben benieuwd of iemand die stromen al eens gemeten heeft.
Van deze theorie ging een bedrijf ook uit toen ze dit gingen toepassen op voertuigen van de overheid.
Dat ging niet werken en ze zitten nu met een schadeclaim van enkele tonnen.
Accu’s die defect zijn en niet inzetbare voertuigen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Metor »

Van deze theorie ging een bedrijf ook uit toen ze dit gingen toepassen op voertuigen van de overheid.
Dat ging niet werken en ze zitten nu met een schadeclaim van enkele tonnen.
Accu’s die defect zijn en niet inzetbare voertuigen.
Interessant, vraag mij nu wel af hoe die schade ontstaan kan zijn. Enkele mogelijkheden:
A) De dynamo laadstroom op het moment als die beslist dat geladen moet worden is veel te hoog. Immers gebeurt als een grote capaciteit HH accu gekoppeld is aan een lagere capaciteit start accu die samen 20% ontladen zijn. Optimale laadstroom is tot ca. 20% vd accucapaciteit. Hierboven slijten accu's meer. Als dit vaak gebeurt bij dagelijks gebruik....
B) De accu's worden nooit eens echt vol geladen waardoor accu's meer slijten. In een camper te ondervangen door andere laadinrichting b.v. zonnepaneel of lader aan de paal.
C) De software van de dynamo sturing raakt in de war. De software verwacht een kleinere startaccu dan in werkelijkheid. Het kan zijn dat de werkelijke ontlading veel groter wordt dan de 20% die de software veronderstelt. Ook slecht voor accu's als dit vaak gebeurt.
D) Een combinatie van A), B) en C).

De veilige weg is dus een B2B lader te installeren en de kosten en andere nadelen hiervan te slikken.
De simpele 20% grotere AGM (...zou 25% groter moeten zijn) regel met een scheidingsrelais kan riskant zijn en onzekerheid hierover. Zou het zelf niet riskeren maar iedereen staat vrij om het te proberen. Praktijkervaringen zijn waardevol en kunnen we van leren.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

De schade ontstaat omdat de dynamo de startaccu slechts kort oplaadt.
Daarna laadt hij alleen als het gas wordt losgelaten.
Er is dan geen brandstof verbruik en ook geen CO2 uitstoot.
Echter krijg je dan de tweede accu niet geladen.
Daar zijn oplossingen voor

https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... qr=Victron&

En nog niet zo lang

https://www.dewitschijndel.nl/whisperpo ... er%20power&

Daar zit nogal een prijskaartje aan
Nou gaf Votronic aan iets dergelijks ook te hebben en zou zeer geschikt zijn voor euro 6

https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... r=Votronic&

Maar daar waar de eerste twee werken met een trilfunctie om te detecteren dat de motor loopt, heeft de Votronic dat niet.
Daar ontstond bij mij de vraag of iemand al ervaring had met de Votronic.
De prijs is wel een stuk aantrekkelijker.

Overig vanmorgen contact gehad met Fiat Nederland of zij aan kunnen geven op welke motoren van een Ducato er een intelligente dynamoregeling zit, ze zouden er later op terug komen.
Dat gebeurden door een locale fiat dealer.
Op mijn vraag op welke type’s dat dat zat, of hoe je dat kon zien was het antwoord uh........ ja....... ik denk een 2.3.
Is dat ergens aan te zien, uh............geen idee.
Dat schoot dus weer lekker opAfbeelding
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door staal571 »

Mij is verteld door de dealer waar ik mijn Ford Nugget gekocht heb dat ik de auto/start-stop uit moet schakelen als ik de accu's wil laden, en inderdaad dan zie ik de waarde oplopen naar 14,5 V op mijn display, daar zit een schakelaar voor op het dashboard

Gr Peter
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door travelscout »

"Optimale laadstroom is tot ca. 20% vd accucapaciteit.

Conventionele techniek => Ja!
Maar niet, bij een klein beetje zichzelf respecterende AGM.

Er zijn AGM 's die laadstromen lusten ter grootte van hun capaciteit per uur zoals de yellow tops.
Maar meestal kun je zonder schade, laden met stromen tot 40%, van de capaciteit per uur.
Dus bij een 180Ah AGM kun je laden met een cc (constante stroom!) van 0.4*180=72A.

Is allemaal ook wel logisch als je begrijpt hoe er remenergie wordt terug gewonnen (remmen op de dynamo).
Want daar zijn ze oorspronkelijk juist voor ontwikkeld.
Er wordt kortstondig een grote stroom opgewekt, die uiteraard ergens opgeslagen moet worden....
Dat gaat natuurlijk niet als de AGM al 100% vol zit.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

zoals je het nu verteld is het net of dat het voor alle agm,s geldt, en dat is dus niet zo, daar zitten ook grote verschillen in, net als in gewone accu,s.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door myway »

Daarbij er staan niet altijd agm accu’s als hh-accu.
In een eerder bericht gaf je aan dat een agm niet fatsoenlijk te laden is met 30 Amp
Daar geloof ik helemaal niets van.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door Kroppie »

ik geloof dat soort verhalen ook niet, zelfs een 230Ah agm accu is met 30 ampere prima te laden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door travelscout »

Natuurlijk, laden kan ook met zonnepaneeltjes.
Zeker in deze tijd, wel ff een beetje geduld.

Lekker geduldig laden tot die 100% vol zit. En dan de motor starten (accu´s parallel schakelen) en
constateren dat die huishoudaccu binnen de kortste keren nog maar 80% vol zit.
Das wel raar dan toch of niet?
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Votronic op Euro 6 aansluiten



Bericht door hathi »

Myway,als je het gehele schema,zoals Busje die vermeld,doorleest,zie /lees ik nergens,waarom deze niet geschikt zou zijn,voor jouw Camper
Hans
Plaats reactie