Votronic op Euro 6 aansluiten
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Steuer-Anschlüsse an 5pol. Klemmleiste erstellen, u. a.:
Klemme „D+“: 1) anschließen: automatische Gerätesteuerung durch Signal Fahrzeug D+.
2) frei lassen: automatische Gerätesteuerung durch Betriebsspannung.
Klemme „D+“: 1) anschließen: automatische Gerätesteuerung durch Signal Fahrzeug D+.
2) frei lassen: automatische Gerätesteuerung durch Betriebsspannung.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Klopt inderdaad als een … busje
Weet je ook hoeveel de spanning moet oplopen want daarover kan ik niets vinden.
Het risico bestaat dat de B2B even … naloopt bij het stilzetten van de motor. Met alle gevolgen vandien.
Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden.
en de 3 traps lading heeft even veel nadelen als voordelen.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
"Meestal begint het laden pas als de startaccu onder de 80% SOC komt."
"Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden."
Met zowel een start-AGM én een huishoud-AGM, is dit juist heel goed te gebruiken.
Immers, de laadstroomgrootte wordt (zonder voorzieningen) vooral begrensd door de interne weerstand van een accu.
Zolang je maar bereid bent om te accepteren dat beiden (parallel middels een scheidingsrelais), niet voller zullen raken dan 80%.
Voordelige oplossing: investeer in een huishoud AGM die 20% meer capaciteit heeft ipv een boost converter om een kleinere AGM zo vol mogelijk te krijgen.
De laadstroom naar een 160A huishoud AGM zal zo, vele malen groter kunnen zijn dan middels de zwaarste boostert.
Zeker als je bedenkt dat zulke dynamo´s tot 250A kunnen leveren....
Daarmee zal een lege huishoud AGM die met een flinke stroom geladen (160A per uur?) mag worden, veel sneller weer 80% vol zitten. Dus na inderdaad, een kort ritje. Wat is daar verkeerd aan?
Tot zover theorie.
Ik ben benieuwd of iemand die stromen al eens gemeten heeft.
"Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden."
Met zowel een start-AGM én een huishoud-AGM, is dit juist heel goed te gebruiken.
Immers, de laadstroomgrootte wordt (zonder voorzieningen) vooral begrensd door de interne weerstand van een accu.
Zolang je maar bereid bent om te accepteren dat beiden (parallel middels een scheidingsrelais), niet voller zullen raken dan 80%.
Voordelige oplossing: investeer in een huishoud AGM die 20% meer capaciteit heeft ipv een boost converter om een kleinere AGM zo vol mogelijk te krijgen.
De laadstroom naar een 160A huishoud AGM zal zo, vele malen groter kunnen zijn dan middels de zwaarste boostert.
Zeker als je bedenkt dat zulke dynamo´s tot 250A kunnen leveren....
Daarmee zal een lege huishoud AGM die met een flinke stroom geladen (160A per uur?) mag worden, veel sneller weer 80% vol zitten. Dus na inderdaad, een kort ritje. Wat is daar verkeerd aan?
Tot zover theorie.
Ik ben benieuwd of iemand die stromen al eens gemeten heeft.
Paul.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Volgens mij heb ik al een aantal keer aangegeven dat die mogelijkheid aanwezig is, maar dat dit niet gaat werken met een intelligente dynamoregeling.'t Busje schreef:Steuer-Anschlüsse an 5pol. Klemmleiste erstellen, u. a.:
Klemme „D+“: 1) anschließen: automatische Gerätesteuerung durch Signal Fahrzeug D+.
2) frei lassen: automatische Gerätesteuerung durch Betriebsspannung.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Van deze theorie ging een bedrijf ook uit toen ze dit gingen toepassen op voertuigen van de overheid.travelscout schreef:"Meestal begint het laden pas als de startaccu onder de 80% SOC komt."
"Geen ideale sturing ...dus hij valt iedere keer uit als de spanning zakt tijdens het rijden."
Met zowel een start-AGM én een huishoud-AGM, is dit juist heel goed te gebruiken.
Immers, de laadstroomgrootte wordt (zonder voorzieningen) vooral begrensd door de interne weerstand van een accu.
Zolang je maar bereid bent om te accepteren dat beiden (parallel middels een scheidingsrelais), niet voller zullen raken dan 80%.
Voordelige oplossing: investeer in een huishoud AGM die 20% meer capaciteit heeft ipv een boost converter om een kleinere AGM zo vol mogelijk te krijgen.
De laadstroom naar een 160A huishoud AGM zal zo, vele malen groter kunnen zijn dan middels de zwaarste boostert.
Zeker als je bedenkt dat zulke dynamo´s tot 250A kunnen leveren....
Daarmee zal een lege huishoud AGM die met een flinke stroom geladen (160A per uur?) mag worden, veel sneller weer 80% vol zitten. Dus na inderdaad, een kort ritje. Wat is daar verkeerd aan?
Tot zover theorie.
Ik ben benieuwd of iemand die stromen al eens gemeten heeft.
Dat ging niet werken en ze zitten nu met een schadeclaim van enkele tonnen.
Accu’s die defect zijn en niet inzetbare voertuigen.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Interessant, vraag mij nu wel af hoe die schade ontstaan kan zijn. Enkele mogelijkheden:Van deze theorie ging een bedrijf ook uit toen ze dit gingen toepassen op voertuigen van de overheid.
Dat ging niet werken en ze zitten nu met een schadeclaim van enkele tonnen.
Accu’s die defect zijn en niet inzetbare voertuigen.
A) De dynamo laadstroom op het moment als die beslist dat geladen moet worden is veel te hoog. Immers gebeurt als een grote capaciteit HH accu gekoppeld is aan een lagere capaciteit start accu die samen 20% ontladen zijn. Optimale laadstroom is tot ca. 20% vd accucapaciteit. Hierboven slijten accu's meer. Als dit vaak gebeurt bij dagelijks gebruik....
B) De accu's worden nooit eens echt vol geladen waardoor accu's meer slijten. In een camper te ondervangen door andere laadinrichting b.v. zonnepaneel of lader aan de paal.
C) De software van de dynamo sturing raakt in de war. De software verwacht een kleinere startaccu dan in werkelijkheid. Het kan zijn dat de werkelijke ontlading veel groter wordt dan de 20% die de software veronderstelt. Ook slecht voor accu's als dit vaak gebeurt.
D) Een combinatie van A), B) en C).
De veilige weg is dus een B2B lader te installeren en de kosten en andere nadelen hiervan te slikken.
De simpele 20% grotere AGM (...zou 25% groter moeten zijn) regel met een scheidingsrelais kan riskant zijn en onzekerheid hierover. Zou het zelf niet riskeren maar iedereen staat vrij om het te proberen. Praktijkervaringen zijn waardevol en kunnen we van leren.
Votronic op Euro 6 aansluiten
De schade ontstaat omdat de dynamo de startaccu slechts kort oplaadt.
Daarna laadt hij alleen als het gas wordt losgelaten.
Er is dan geen brandstof verbruik en ook geen CO2 uitstoot.
Echter krijg je dan de tweede accu niet geladen.
Daar zijn oplossingen voor
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... qr=Victron&
En nog niet zo lang
https://www.dewitschijndel.nl/whisperpo ... er%20power&
Daar zit nogal een prijskaartje aan
Nou gaf Votronic aan iets dergelijks ook te hebben en zou zeer geschikt zijn voor euro 6
https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... r=Votronic&
Maar daar waar de eerste twee werken met een trilfunctie om te detecteren dat de motor loopt, heeft de Votronic dat niet.
Daar ontstond bij mij de vraag of iemand al ervaring had met de Votronic.
De prijs is wel een stuk aantrekkelijker.
Overig vanmorgen contact gehad met Fiat Nederland of zij aan kunnen geven op welke motoren van een Ducato er een intelligente dynamoregeling zit, ze zouden er later op terug komen.
Dat gebeurden door een locale fiat dealer.
Op mijn vraag op welke type’s dat dat zat, of hoe je dat kon zien was het antwoord uh........ ja....... ik denk een 2.3.
Is dat ergens aan te zien, uh............geen idee.
Dat schoot dus weer lekker op
Daarna laadt hij alleen als het gas wordt losgelaten.
Er is dan geen brandstof verbruik en ook geen CO2 uitstoot.
Echter krijg je dan de tweede accu niet geladen.
Daar zijn oplossingen voor
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... qr=Victron&
En nog niet zo lang
https://www.dewitschijndel.nl/whisperpo ... er%20power&
Daar zit nogal een prijskaartje aan
Nou gaf Votronic aan iets dergelijks ook te hebben en zou zeer geschikt zijn voor euro 6
https://www.dewitschijndel.nl/votronic- ... r=Votronic&
Maar daar waar de eerste twee werken met een trilfunctie om te detecteren dat de motor loopt, heeft de Votronic dat niet.
Daar ontstond bij mij de vraag of iemand al ervaring had met de Votronic.
De prijs is wel een stuk aantrekkelijker.
Overig vanmorgen contact gehad met Fiat Nederland of zij aan kunnen geven op welke motoren van een Ducato er een intelligente dynamoregeling zit, ze zouden er later op terug komen.
Dat gebeurden door een locale fiat dealer.
Op mijn vraag op welke type’s dat dat zat, of hoe je dat kon zien was het antwoord uh........ ja....... ik denk een 2.3.
Is dat ergens aan te zien, uh............geen idee.
Dat schoot dus weer lekker op
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Mij is verteld door de dealer waar ik mijn Ford Nugget gekocht heb dat ik de auto/start-stop uit moet schakelen als ik de accu's wil laden, en inderdaad dan zie ik de waarde oplopen naar 14,5 V op mijn display, daar zit een schakelaar voor op het dashboard
Gr Peter
Gr Peter
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
"Optimale laadstroom is tot ca. 20% vd accucapaciteit.
Conventionele techniek => Ja!
Maar niet, bij een klein beetje zichzelf respecterende AGM.
Er zijn AGM 's die laadstromen lusten ter grootte van hun capaciteit per uur zoals de yellow tops.
Maar meestal kun je zonder schade, laden met stromen tot 40%, van de capaciteit per uur.
Dus bij een 180Ah AGM kun je laden met een cc (constante stroom!) van 0.4*180=72A.
Is allemaal ook wel logisch als je begrijpt hoe er remenergie wordt terug gewonnen (remmen op de dynamo).
Want daar zijn ze oorspronkelijk juist voor ontwikkeld.
Er wordt kortstondig een grote stroom opgewekt, die uiteraard ergens opgeslagen moet worden....
Dat gaat natuurlijk niet als de AGM al 100% vol zit.
Conventionele techniek => Ja!
Maar niet, bij een klein beetje zichzelf respecterende AGM.
Er zijn AGM 's die laadstromen lusten ter grootte van hun capaciteit per uur zoals de yellow tops.
Maar meestal kun je zonder schade, laden met stromen tot 40%, van de capaciteit per uur.
Dus bij een 180Ah AGM kun je laden met een cc (constante stroom!) van 0.4*180=72A.
Is allemaal ook wel logisch als je begrijpt hoe er remenergie wordt terug gewonnen (remmen op de dynamo).
Want daar zijn ze oorspronkelijk juist voor ontwikkeld.
Er wordt kortstondig een grote stroom opgewekt, die uiteraard ergens opgeslagen moet worden....
Dat gaat natuurlijk niet als de AGM al 100% vol zit.
Paul.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
zoals je het nu verteld is het net of dat het voor alle agm,s geldt, en dat is dus niet zo, daar zitten ook grote verschillen in, net als in gewone accu,s.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Daarbij er staan niet altijd agm accu’s als hh-accu.
In een eerder bericht gaf je aan dat een agm niet fatsoenlijk te laden is met 30 Amp
Daar geloof ik helemaal niets van.
In een eerder bericht gaf je aan dat een agm niet fatsoenlijk te laden is met 30 Amp
Daar geloof ik helemaal niets van.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
ik geloof dat soort verhalen ook niet, zelfs een 230Ah agm accu is met 30 ampere prima te laden.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Natuurlijk, laden kan ook met zonnepaneeltjes.
Zeker in deze tijd, wel ff een beetje geduld.
Lekker geduldig laden tot die 100% vol zit. En dan de motor starten (accu´s parallel schakelen) en
constateren dat die huishoudaccu binnen de kortste keren nog maar 80% vol zit.
Das wel raar dan toch of niet?
Zeker in deze tijd, wel ff een beetje geduld.
Lekker geduldig laden tot die 100% vol zit. En dan de motor starten (accu´s parallel schakelen) en
constateren dat die huishoudaccu binnen de kortste keren nog maar 80% vol zit.
Das wel raar dan toch of niet?
Paul.
Re: Votronic op Euro 6 aansluiten
Myway,als je het gehele schema,zoals Busje die vermeld,doorleest,zie /lees ik nergens,waarom deze niet geschikt zou zijn,voor jouw Camper
Hans