Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door DonCamillo »

We hebben een zonnepaneel laten monteren maar leken als we zijn, hadden we geen idee of en hoe het ding functioneerde. Ik bedoel: ze hadden wel een grote foto van een paneel op het dak kunnen plakken en dan had ik het ook geloofd (bij wijze van spreken dan, he). Mogelijkheden om het paneel te controleren had ik niet, althans niet zonder met apparatuur aan de slag te moeten die ik niet heb, laat staan dat ik weet hoe dat werkt en waar te meten.

Ook wist ik niet hoeveel een bepaald apparaat wat op 12 volt laadt of draait nou verbruikt, met andere woorden, hoe zwaar de accu bijvoorbeeld belast wordt door een tv of de lader van de e-bike of van de electrische tandenborstel.
Natuurlijk kun je wel iets afleiden uit het verloop van de voltmeter van de huishoudaccu boven de deur, maar dat is wel erg grof en je moet vaker controleren. Maar... je kunt laadstromen en verbruik ook aflezen van het standaard bedieningspaneel! Althans, van het soort paneel dat op onze vrij jonge camper zit en wat ik al bij veel andere campers gezien heb.

Voor ik verder ga: ik weet nu al wat voor reacties ik ga krijgen van andere forumgebruikers, zoals bijvoorbeeld:
"Pffft, vrouwen!"
"Is dat nou alles?" (ja)
"dat weet ik toch allang" (ook als dat misschien niet zo is)
"daar heb ik een multimeter voor", enzovoort.

Pffft, mannen....

Ik ga het toch doen. Ik ga mijn (vrouwen-)hoofd boven het maaiveld uitsteken. Ik ga toch bekennen dat ik pas na een half jaar hier achter kwam. Ik ga toch mijn ontdekking verklappen. Misschien, heeeel misschien, is er wel iemand die er ook wat aan heeft:

*****tromgeroffel voor campertechniek dummies, ehhh -dames*****

Zet de knop op de voltmeter van de huishoudaccu. Klik erop en kijk: de laadstroom in amperes (positief getal) of het verbruik (negatief getal).
Nu kun je heel makkelijk zien hoeveel ampere een apparaat verbruikt: plug hem in en kijk hoeveel er verandert. Niks meten of rekenen. Super handig. Kom er achter dat een mobieltje laden vrijwel niets verbruikt. Dat een Oral-B op 12 V veel sneller en efficienter laadt dan op 230 V.

Klik er nog maar eens op en tadaa: de ontlading van de huishoudaccu in procent! Niet pas bij 6 Volt erachter komen dat de accu niet half leeg maar helemaal dood is. (En nee, dit heb ik niet aan den lijve ondervonden.) Niets meer omrekenen. Goed he?


Hebben jullie het door? Ik zit noodgedwongen thuis en verveel me. Sorry daarvoor.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Laadstroom / verbruik aflezen op bedieningspaneel



Bericht door henk en lila »

Goed bezig Don Camilla.
Hoe laad je die Oral-B op met 12 volt?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Laadstroom / verbruik aflezen op bedieningspaneel



Bericht door DonCamillo »

Aliexpress, zoek op usb oral b. Zet vooral die "b" erbij, heb ik net gemerkt, anders krijg je heel andere dingen en vooral rooie oortjes...
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door jansloos »

Als je je toch verveelt, lees dit:


viewtopic.php?f=10&t=8447652&hilit=Electra+uitleg

Helpt je miss. een beetje op weg
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door Aloys »

DonCamillo schreef:
di 02 okt 2018, 16:12
Zet de knop op de voltmeter van de huishoudaccu. Klik erop en kijk: de laadstroom in amperes (positief getal) of het verbruik (negatief getal).
Nu kun je heel makkelijk zien hoeveel ampere een apparaat verbruikt: plug hem in en kijk hoeveel er verandert.
Eh... Met voltmeter bedoel je waarschijnlijk een Amperemeter? Ik denk dat je het over een uitlezing hebt
die toevallig in jullie camper voorkomt. Dus hier hoort een merk/type camper of controlepaneel bij.
Niet bij élke camper kun je "de knop op de voltmeter van de huishoudaccu" zetten! Dat is een beetje te
kort door de bocht.

En de door jou beschreven meting werkt het beste 's avonds, is mijn ervaring. Overdag gooit het zonnepaneel
roet in het eten, door steeds een beetje te wisselen in positieve amperes: net een beetje meer zon, dan weer
een beetje minder.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door Huub56 »

Nu heb jij het verpest
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door 't Busje »

Ik weet zeker dat ons controlepaneel geen stroom (ampère) meet, maar wel de spanning (volt ) van de huishoud- en startaccu. Ik ben dus ook benieuwd wat voor controlepaneel TS heeft.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door DonCamillo »

Ik begin het vermoeden te krijgen dat...

Enfin, een paar foto's ter verduidelijking:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door seth_space »

Je hebt het goed omschreven. Er zitten dus diverse opties onder dezelfde knop.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door moosev »

Mooi, maar dat staat toch gewoon in de handleiding? :DD Of is dat weer een mannenopmerking?

Afbeelding

gr
René
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door 't Busje »

Zo´n controlepaneel had ik ook wel willen hebben, maar Hobby is geen LMC. :-B
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door hathi »

Gelukkig kan ik weinig Meer aflezen dan groen,en rood,en dat vind ik ideaal,als alles gewoon werkt,hoeft ik niet op metertjes te kijken ,dat levert enkel Meer vragen,dan voordelen op ,zeker als je er geen Kaas van gegeten hebt,dan is groen en rood voldoende,ook kunnen de zonnepanelen,dan rechtstreeks,via de regelaar( met% acculading aanduiding) op de accu,wat weer minder Verlies oplevert
Hans
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Laadstroom en verbruik aflezen op bedieningspaneel?



Bericht door AbelWei »

Haha, nu is iedereen stil van het prachtige Hi-Tech paneel van jou!

Volgens mij kan je best veel afleiden van de 3 metingen (voltage-amper-percentage).

Om te weten of de zonnepanelen iets doen, zet alle apparaten in de camper uit en de camper lekker in de zon. Als het goed is, meet jouw paneel de laadstroom van de zonnepanelen. Dan zou er een voltage rond 14V, X A (afhankelijk van de vermogen van de zonnepanelen, rond 10-12A voor een 200W zonnepaneel).

Kan je hier iets mee?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie