Slimme scheidingsrelais

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door simple simon »

Goedemorgen,
Ik zie dat mijn vragen eigenlijk al een paar jaar geleden zijn beantwoord door jullie, via mickelmoen zn blog kwam ik via een link weer in een topic van Camperforum en daar stond wat ik zelf al had gehoopt dat de slimme relaissen een (massa) draadje hebben waarmee hij stopt met slim zijn, tip van MyWay.

Dan zijn er buiten handmatig 2 opties om wanneer je op je kampeerplaats staat het ding uit te zetten,
1-Via de laadpaal spanning een relais de massa draad van de slimmerd te ontkoppelen dus blauwe eurosteker in de bus, klik, massa los.
2-bij contact uitzetten iets van een afvallende gebruiker ( aansteker oid) een relais het slimme relais ook weer uit te schakelen.

Enige wat ik kan bedenken is dat bij optie 1 er een heel kort moment is dat de xenteq lader beide accus " voelt" wanneer de 230v ingestoken wordt echter zegt mijn andere hersenhelft dat de xenteq toch niet in zo'n kort moment alle input kan vergaren om te starten met het laden van de HH. (Toch?)

Ik hoor graag van jullie waar ik niet aan denk in deze puzzel, of wellicht nog een optie

Een andere optie is natuurlijk de genoemde d+ simulator waarvan ik las dat Aloys ook eentje gebruikt en zelf had ik ook nog even gedacht om een tijdrelais de HH accu te laten starten nadat de motor loopt maar ik twijfel flink aan deze optie :think:

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

waarom niet een slim relais monteren en als de startaccu het ooit een keer begeeft (en dat doet ie met of zonder dom of slim relais), dan ook een agm als startaccu plaatsen, (en die zal het ooit ook weer eens begeven).
mijn laatste bijdrage in deze

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

Hoho, laatste bijdrage, dat gaat zo maar niet.

Hier nog even mijn bijdrage. Voor allen die dieper in de dynamo / alternator willen duiken.

http://www.ankan.nl/download/Bosch%20-%20Dynamos.pdf

Daar kom je ook de hier beroemde D+ tegen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door veetee »

Om de startaccu en hh accu onafhankelijk van elkaar te laden (en ‘s winters vol te houden - geen stroom in de stalling) had ik het volgende op het oog, we hebben de camper pas een paar weken dus nog bezig met de diverse ‘upgrades’ :wink:

- voor als we aan de paal staan: een Mastervolt Easycharge met 2 aparte uitgangen, kan dus verschillende soorten accu’s onafhankelijk van elkaar laden.
- voor vrijstaan of gestald: zonnepanelen met een Votronic Duo MPPT Solar regelaar. Deze laadt via een 2de aansluiting, naast de HH accu, ook de startaccu op, weliswaar met een beperkte amperage maar naar ik denk genoeg om in de stalling de zelfontlading en sluipverbruik te compenseren. Onderweg wordt de startaccu (een gewone onderhoudsvrije lood zuur accu) natuurlijk ook al geladen door de dymamo, en aan de paal natuurlijk ook bijgehouden door de Easycharge.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Peter LMC »

Dat is een oud boekie Jansloos.
Ik herken het meteen.
Uit mijn avond studie tijd.
Ik had ze ook nog van de L Jetronic en K Jetronic etc injectiesystemen en nog diverse andere boekjes.
Recent met het opruimen ivm verhuizen allemaal weggegooid.
Sjonge ik wordt oud.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Mickel Moen »

myway schreef:
za 29 sep 2018, 9:51


Maaaaaaaar toen Geert zich er nog niet zo in verdiept had had je hier toch ook wel vragen.
Die heeft André nu en dan kun je daar op antwoorden of niet.
Daarin heb je ook helemaal gelijk. Mijn mening die ik hierboven geef is ook het resultaat van een proces van jaren, waarin ik concludeer, dat je heel moeilijk kunt doen over een accu.
Wat ik tegenwoordig doe is met de BMV in de gaten houden, hoe het laden en ontladen gaat en ik zorg er voor, dat de accubank niet te diep ontladen wordt. Dat de startaccu op de solarlader en aan de paal ook geladen wordt, vind ik geen enkel probleem.

Wel heb ik alle laders manueel schakelbaar gemaakt. Voor de acculader is dit natuurlijk simpel met wel of niet de stekker er in. Solar paneel met een schakelaar tussen paneel en lader. Idem heb ik het slimme relais manueel schakelbaar gemaakt met een schakelaar in de min-kabel.

Zo heb je altijd controle. Wellicht is dat het goede antwoord voor TS.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door myway »

Heb je toch niet een beetje bootjes achtergrond


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Mickel Moen »

Nee, hoezo?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door myway »

Bootjes mensen zijn vaak gek op schakelaars, terwijl het automatisch is/kan
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

Peter LMC schreef:
zo 30 sep 2018, 10:41
Dat is een oud boekie Jansloos.
Ik herken het meteen.
Uit mijn avond studie tijd.
Ik had ze ook nog van de L Jetronic en K Jetronic etc injectiesystemen en nog diverse andere boekjes.
Recent met het opruimen ivm verhuizen allemaal weggegooid.
Sjonge ik wordt oud.


He, dat gooi je toch niet weg :-B

Goed dat het www er is, kun je altijd nog terugbladeren.
Maar voor de liefhebber, diep uitgelegd.
Ik vind t leerzaam.

Duidelijk is, dat hoewel er een regelaar in zit, deze niets anders doet dan de uitgangsspanning op een bepaalde sterkte te houden.
in tegenstelling de gedachte hier, dat de dynamo naar het accuniveau kijkt en vervolgens de lading aanpast.
De dynamo is geheel passief in deze. De accu zelf bepaalt de lading.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

alleen als je dat schrijft geloven velen je niet, maar dat boek doorlezen en begrijpen doen ze ook niet, dus blijft dat misverstand bestaan, maar ja moeten ze zelf weten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door jansloos »

Eentje wel. :cheers:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Slimme scheidingsrelais



Bericht door kampo »

@simple simon
Jou 140A/14V dynamo heeft geen D+. Het is ondertussen duidelijk wat de eenvoudigste keuze is.
Steek je tijd in de goede uitvoering en bevestiging van de bekabeling. Daar loopt het meestal mis, niet bij de keuze van een relais of een schakeling.

Omwille van je (beperkte?) vakkennis is het beter om een zo eenvoudig mogelijke oplossing te verkiezen.
Veel ervaren ratten hier gaan een stukje verder met dit soort schakelingen. Vaak dan nog met wisselend succes of met andere nadelen.
Maar dat doe je pas na meerdere systemen zelf gebouwd te hebben of na heel veel zelfstudie.
Als je daar nog niet aan toe bent kan je het beter éénvoudig houden.
Groeten Kampo
Plaats reactie