Plannen & energiebalans zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

Kroppie schreef:
zo 23 sep 2018, 17:54
ik zou niet weten waarom je met berekenen van je verbruik geen gebruik van Ah zou kunnen maken, maak het nu niet ingewikkelder dan nodig is .

jos
Je geeft nu aan dat je het onderscheid tussen spanning, vermogen en energie niet beheerst. Rekenen met Ah is fundamenteel verkeerd.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

dat zal ik dan wel niet beheersen , maar de uitkomsten tot nu toe waren altijd goed, dus ga ik gewoon net zo als de zovele anderen die de materie niet beheersen, gewoon door met de fundamenteel verkeerde manier waarop het meestal gebeurt, en die ik altijd al gebruikt heb.

en wat jij doet, dat moet jij weten, zal ook wel goed gaan denk ik, ik ben blij dat ik niet alle andere manieren van iets beheers, anders kom ik nooit tot iets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Metor »

Als het over energieverbruik uit een 12V accu gaat, zie ik niet in waarom je niet met Ah zou kunnen rekenen. De capaciteit van een accu is altijd in Ah gegeven. Tevens V.A.h = W.h is beide energie en V=12V. Met Ah rekenen is simpeler als het verbruik van een 12V apparaat in A bekend is. Als het vermogen van een 12V apparaat in W bekend is, kun je dit door 12 delen om A te krijgen.
Het is een keuze om met Wh te werken of met Ah (met 12V accu). Beide zijn goed.
Met omrekeningsfactoren heb je altijd in beide gevallen te maken en is foutgevoelig. Opletten dus.
Ook opletten indien je 230V apparaten gebruikt via een omvormer. Weer andere omrekeningsfactoren.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Geredeneerd vanuit het SI-stelsel heeft Arie wel gelijk. Snap zijn volhardendheid ook wel. Tijdens mijn elektronica studie werd er wat gehamerd op de eenheden, mede omdat de eenheid ook een goed controlemiddel is om een ingewikkelde berekening te controleren
Maar, het is al decennia lang de methode bij accu's. Iets wat er inzit, krijg je er niet makkelijk uit. Had al eens eerder het voorbeeld van de pk's en kW bij auto's aangehaald.

Als ik al zie hoeveel er hier op dit forum nog moeite hebben om de accucapaciteit niet in Ah uit te drukken, maar dat in A doen. Zelfs automonteurs in real-life, die ik tegenkom, hebben er moeite mee.
Als we hier op het forum over zouden stappen naar Wh wordt het er niet duidelijker op voor de leek.
Gewoon bij A en Ah blijven is de makkelijkste weg.

Willart
FredV
Berichten: 542
Lid geworden op: do 13 jul 2017, 22:19
Locatie: Langs de A12

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door FredV »

Dank je wel! Blijft voor mij dus ook simpel om mee te lezen.
Knibbel
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

In mijn berekeningen maakte ik heel de fout om allerlei eenheden door elkaar te gebruiken. De waarden die ik dan verkreeg, kon ik niets mee. Het gevoel zei, er klopt iets niet!

Die volhardendheid komt bij mijn laatste jaar van de werktuigbouwkundige studie vandaan. Beter laat dan nooit. Altijd zat ik maar te hannissen met eenheden. Tot ik waarschijnlijk een ingeving kreeg en alles maar dan ook alles in de formules naar dezelfde eenheden om te zetten. En dat waren nogal wat verschillende parameters. Zeker omdat de parameters dynamisch zijn. Dus is het zo gek nog niet dat ik het bij een richting, waar ik maar zijdelings mee te maken heb (elekto), hetzelfde pad bewandel. Waar ook vele parameters dynamisch zijn. Helemaal op het laatst zet ik het verkregen getal om in Ah. En alleen hierom, omdat de fabrikanten dat doen, om een gevoel te krijgen van de fysieke grootte van de accu. Hoewel steeds meer dit nu in Watt-uren gebeurt. Het Ah verhaal zal nog een staartje zijn van het automobiel 'verleden'.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door veetee »

Kun je mij uitleggen wat een ‘dynamische parameter’ is?
Ik heb ing. en heb totaal geen moeite met het gebruik van Ah. Het is natuurlijk totaal evident dat je in een formule consequent dezelfde eenheden moet gebruiken, óf een conversiefactor gebruikt. Als je in Ah rekent ipv Wh, streep je in feite de constante 12 (V) weg in de formules. Omdat dat een constante is, is dat geen enkel probleem en geeft eigenlijk een makkelijker aan de energie-inhoud van de accu te relateren uitkomst.
Maar ja, just my 2 cents... :wink:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Enige waar ik aan denk, is alles behalve een constante :wink: Of terwijl een variabele.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Arie55 »

veetee schreef:
wo 26 sep 2018, 15:17
Kun je mij uitleggen wat een ‘dynamische parameter’ is?
Ik heb ing. en heb totaal geen moeite met het gebruik van Ah. Het is natuurlijk totaal evident dat je in een formule consequent dezelfde eenheden moet gebruiken, óf een conversiefactor gebruikt. Als je in Ah rekent ipv Wh, streep je in feite de constante 12 (V) weg in de formules. Omdat dat een constante is, is dat geen enkel probleem en geeft eigenlijk een makkelijker aan de energie-inhoud van de accu te relateren uitkomst.
Maar ja, just my 2 cents... :wink:
Dynamisch: een grootheid dat in waarde verandert, zoals bijvoorbeeld de energie opslag van een accu
Statisch: een grootheid dat niet in waarde verandert.

En juist die 'constante' 12V is juist niet constant. Voor het gemak kan je die wel constant beschouwen in berekeningen ALS de tijdspanne/verbruiksduur kort is EN de stroom laag. Maar dat verteld het verhaal niet.

Het voordeel in watt uren te rekenen is het gegeven dat je veranderende grootheden in een zekere zin omzeilt. Er is n.l. een hoeveelheid energie verbruikt of opgeslagen. Waar ampere uren niets zegt wat er gebeurt is. Is het bij 12V? Is het bij 2000V?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door veetee »

Arie55 schreef:
ma 08 okt 2018, 15:17
Dynamisch: een grootheid dat in waarde verandert, zoals bijvoorbeeld de energie opslag van een accu
Statisch: een grootheid dat niet in waarde verandert.

En juist die 'constante' 12V is juist niet constant. Voor het gemak kan je die wel constant beschouwen in berekeningen ALS de tijdspanne/verbruiksduur kort is EN de stroom laag. Maar dat verteld het verhaal niet.

Het voordeel in watt uren te rekenen is het gegeven dat je veranderende grootheden in een zekere zin omzeilt. Er is n.l. een hoeveelheid energie verbruikt of opgeslagen. Waar ampere uren niets zegt wat er gebeurt is. Is het bij 12V? Is het bij 2000V?

Arie
Tja, in theorie mooi allemaal, maar in de praktijk is soms een vereenvoudiging handiger.
OK, stel dat de spanning in mijn campertje varieert tussen 12en 14.4 V, dan zal het lampje bij 14.4 V wat feller branden, en dus meer Watts verbruiken... Maar hoe geef ik dat aan in een energiebalans? Die is er voor bedoeld om, globaal een goede schatting van het energieverbruik/opbrengst te berekenen (en als je slim bent schat je e.e.a. ook nog eens ‘conservatief’ in). In de praktijk zijn er veel meer variabelen die een (grotere) invloed hebben op het resultaat van de berekende schatting, dus de vereenvoudiging om de spanning als een constante te beschouwen vind ik niet verkeerd - maar, zoals gezegd, da’s mijn mening...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door hathi »

Juist VeeTee ,hoe Simpeler,hoe Meer Mensen het begrijpen,en dat is ook de bedoeling. Van een Forum, :thumbup:
Hans
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door myway »

Als er een spanning boven de 14 volt wordt er geladen.
Dan is het de lader die de verbruikers van stroom voorziet.
Dat gaat niet uit de accu dus hoeft niet in de berekening meegenomen te worden.
Wordt er niet geladen zal de spanning tussen 12 en 12.7 volt zijn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

zo simpel kan het zijn , maar sommigen menen dat het door het moeilijk te maken makkelijker te begrijpen is voor de mensen die alleen maar willen weten wat er nodig is, en meer niet.

KISS (keep it stupid simpel), om geen andere volgorde te gebruiken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Plannen & energiebalans zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Ik doe het nog simpeler, maar wordt daar waarschijnlijk wel op afgeschoten.. Gewoon natte vinger werk.
Ik kon twee panelen kwijt op mijn dak. Heb de maximale maat erop gelegd.
Er zat 1 huishoudaccu in. Ik had nog een wat oudere, maar net iets zwaardere accu staan. Mwah, doet vast het zelfde.
Ik had ook twee nieuwe accu's uit hetzelfde bad kunnen kopen. Kan altijd nog. Maar dan zou ik liever 1 grote aanschaffen en die met de omvormer onder het bed plaatsen ipv onder de dinettebank.
Maar voorlopig werkt het prima.
Ik maak koffie met een mini koffiezetapparaatje op 230v via de omvormer.
TV ook op 230v.
Tandenborstel via 230v.
Magnetron nog niet geprobeerd. Zou moeten kunnen.
Föhn van de wederhelft werkt.
Plaats reactie