Boosters en Battery-to-Battery Chargers

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door kampo »

En hoe doe je dat ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door travelscout »

Je sloopt er gewoon uit wat er niet in hoeft te zitten.
Paul.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

Dank voor jullie voorstellen. Ik denk mee.

@ Kampo

Mijn bestelwagen/camper 2,0 BlueHDi 130pk met Euro 6 motor, heeft een aparte tank met blauwe dop voor Ad-Blue. Wil niet het risico lopen binnen afzienbare tijd uit de steden verbannen te worden.

Inderdaad een gedoe om al rijdend een HH-accu bij te laden via omvormer Victron Phoenix 12/800 en Victron BlueSmart acculader 30A. Wat als ik die omvormer moet loskoppelen voor opladen van andere apparatuur ?

Die Victron DC/DC TS 1600C-100 is erg prijzig !!! Victron heeft ingezien dat een actieve koeling nodig is. Ik weet niet of alle Victron boosters laden volgens een 3-traps regeling, ik wil mijn dure 12V 180Ah Beaut AGM HH-accu niet binnen 2 jaar naar de hemel. Beaut adviseert max 54A laadstroom.

Ontladen doe ik tot max 30% DOD dus nog 70% vol.

Wat er aangesloten wordt :

1 zonnepaneel 300 Wp Sunrise Solartech Mono Percium SR-M660300
Victron SmartSolar MPPT 100/20
Victron Accumonitor BMV-712
kompressor koelbox WAECO CF80 12V-65W
dieselkachel Planar 2D
verlichting 5 meter led strip 12V met afstandsbediening

Ben nog niet uit welke B2B laadbooster, moet wel een zijn met actieve koeling.

Victron Phoenix 12/800 is in overweging.

In de garage een Victron BlueSmart acculader 30A om van tijd tot tijd HH-accu eens goed vol te laden.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door kampo »

Prachtige opstelling Louis, je hebt er goed over nagedacht :thumbup:
Ik zou in overweging nemen om een Multiplus 12/800/35A te gebruiken,
waarom zou je die acculader niet permanent monteren, anders is het zo een gedoe.
Reken even de prijs, plaats en aansluitingsproblematiek uit in vergelijking met je huidige voorlopige keuze.

Een 180Ah AGM, daarbij zou een 25A versie B2B (buck-boost) van Victron volstaan.
Die zal een iets kleinere (25A) startlading geven maar naderhand wel doorgaan met een hoge stroom op je €6 systeem.
Voordeel is dat je geen scheidingsrelais meer nodig hebt. (schakelt zich in als de motor draait met een trillingssensor)
Je hebt wel geen bi-directionele lading zoals met een Cyrix relais (startaccu meeladen)
De natuurlijke koeling van dat 25A toestel in de behuizing is voldoende.
Bij gebruik voelt die B2B lauwwarm aan, niet meer.

Zelf ben ik geen voorstander van 1 groot 300Wp paneel, ik zou zelf eerder 2 stuks van 150Wp monteren.
Die zijn minder groot en kunnen beter tegen de trillingen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
wo 26 sep 2018, 8:24
En hoe doe je dat ?
dynamo regeling regelen met een gewone spanningsregelaar, en een lampje op het dashboard maken met een D+ draadje.
dan werkt ie net als een gewone domme dynamo.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door seth_space »

Dus je Hh accu laden via de startaccu lijkt me recept voor rampspoed en de reden dat men gescheiden systemen heeft.
Een booster kan nooit meer vermogen leveren dan de dynamo genereert, als je de startaccu buiten beschouwing laat.
Als je snel wilt laden met hoge stromen dan is een lfp accu met geschikt bms beter dan een hoop gekoppelde yellow topjes en waarschijnlijk zelfs goedkoper.
Voor de ts, eerst controleren of je echt een euro 6 dynamo hebt voor dat je verder gaat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

een goede booster word geschakeld door b.v. een D+ dus levert alleen tijdens draaien van de motor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

Bedankt Kampo,

Wat snel en zoveel goeie raad, hier leert men altijd bij. :cheers:

Inderdaad de Victron BlueSmart acculader 30A krijgt een vaste opstelling dicht naast de HH-accu. Voordeel is opvolging laadproces via bluetooth en die heeft de Multiplus niet.

Ik sta altijd vrij en nooit aan de paal. Zou de Victron Multiplus 12/800/35A overkill zijn om zo nu en dan enkel thuis bij te laden ? Ik bekijk dat nog.

Ik weet nog altijd niet of een Victron B2B Buck-Booster werkt volgens 3-traps laadalgorithme : bulklading – absorptielading – druppellading. Stel dat ik de ganse dag rij, stopt het laden bij volle accu ? Gaat mijn HH-accu naar de hemel ?

Het mooie aan de Victron B2B is de ingebouwde motorloop detector. Ik weet niet of mijn €6 smartdynamo voorzien is van aansluiting D+ die vereist is bij sommige B2B laders.

Ik ben huiverig om te sleutelen aan €6 laadmanagement van startaccu. Een bi-directionele lading met een Cyrix relais (startaccu meeladen) ga ik niet doen. Enkel de plus en min kabels aansluiten naar B2B Buck-Booster.

Het is bekend dat je sceptisch bent voor een grote huispaneel 300 Wp 1640x992x35 mm. De prijs is verleidelijk met 147,62 € ! Op het dak komen in rijrichting 2 rails met sleuven van Thule, daarop dwars 3 aluminium profielen en de zonnepaneel ligt daarop in de rijrichting. Totale hoogte bovenkant dak tot bovenkant paneel = 70 mm. Onder het paneel heb ik 35 mm ruimte voor afkoeling. Met zo nodig een spoiler tegen windgeruis, zou er nog trillingen kunnen optreden ?
Laatst gewijzigd door LouisHRP op wo 26 sep 2018, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door seth_space »

Huispanelen zijn niet gebouwd voor bijna permanente dynamische belasting. Wel voor winddruk en hagel bijv. De kans dat Huispanelen op een camper dak aanzienlijk minder lang mee gaat is dus groot. Al zal ook dat afhangen van je camper gebruik.
Camper panelen zijn gemaakt voor dynamische belastingen, zoals trillingen op een rijdende camper. Daarnaast zijn ze kleiner zodat de verbinding banen korter zijn en dus minder kwetsbaar.
Je zou een huispanel wel met meerdere bevestiningspunten minder gevoelig kunnen maken lijkt me. Dus tenminste 6 bevestigingen, liever meer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

mijn 3 huispanelen van 1,65x1,0 meter liggen op 3 rails verdeeld over de lengte, zit dus vast op 6 punten elke lange zijde 3, meer heeft geen enkele zin daar de glasplaat enkel op de randen in de profielen zit, ik heb de panelen in het midden ondersteunt met blokken hardschuim zodat de glasplaat zelf niet meer veert/trilt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door seth_space »

Kijk, dat zal ongetwijfeld een hoop schelen. Al lijk je zo wel een hotspot te creëren op de plaats van de schuimblokken. Wat het gevolg daarvan is voor de string kan ik niet inschatten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

Er gaat hier een discussie beginnen over huispanelen wel of niet geschikt voor campers.

Feit is de lage prijs van huispanelen door de marktwerking : grote omzetten en concurrentie die niet helemaal doorgedrongen is op de markt van campers. Zo ook met kompressor-koelkasten. Technisch is er geen prijsverschil.

Ik heb nog geen info gevonden of er verschil is in de opbouw van glaspanelen. Dynamische (camper) versus statische (dak woning) belasting. Feit is dat dak van campers kunnen opveren door de slechte wegdek. Daarom monteer ik de rails op rigide dakranden en het zonnepaneel niet rechtstreeks op het plaatwerk van dak bevestigen.

@ Kroppie, inderdaad oppassen met hotspot ter hoogte van schuimblokken. Er treedt verschil in uitzetting van zonnecellen.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

seth_space schreef:
wo 26 sep 2018, 13:34
Kijk, dat zal ongetwijfeld een hoop schelen. Al lijk je zo wel een hotspot te creëren op de plaats van de schuimblokken. Wat het gevolg daarvan is voor de string kan ik niet inschatten.
die blokken van 200x200mm zijn zo bewerkt dat het vlak wat de glasplaat raakt maar op 4 punten van 20x20mm raakt, ben met die maat niet bang voor een hotspot, heb met zo veel mogelijk dingen rekening gehouden , en stel dat ik wat vergeten ben en het na een paar jaar stuk gaat , voor 130euro per paneelvan 275Wp lig ik daar niet wakker van, als ik hier lees hoelang sommige dure flexpanelen van 100Wp meegaan.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 26 sep 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door seth_space »

Als je alles zelf kunt is dat ook niet zo'n probleem. Als je echter aangewezen bent op deskundige hulp dan kost dat aanzienlijk meer.
Daarnaast is een plotselinge uitval van een solar panel op vakantie best ellendig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie