Boosters en Battery-to-Battery Chargers
Boosters en Battery-to-Battery Chargers
Beste techneuten,
Ik heb een bestelwagen Peugeot Boxer €6 en ga inrichten gelijk de eenvoudige en compacte Amerikaanse Nativecampervans.
Reeds weken volg ik hier de leerrijke discussies over het elektrisch gedeelte : zonnepanelen, solarregelaars, HH-accu's, schema's elektrische bedrading.
Het probleem is bekend dat AGM HH-accu's onvoldoende vol geladen worden door €6 smart alternators. Met de winter voor de deur zal 1 huispaneel van 300WP denkelijk niet volstaan.
Sommigen lossen dat op middels een omvormer 12V/230V en 3 traps geregelde acculader 230V/12V/30A.
Een rondje speuren op internet vond ik enkele merken B2B laders in alfabetische volgorde : Büttner - Mastervolt - Schaudt - Sterling Power - Victron - Votronic. Prijzig zijn ze ook en de vraag stelt zich : zijn ze hun aankoop waard ?
Er zijn vast wel techneuten hier die mij dat kunnen vertellen.
Ik heb een bestelwagen Peugeot Boxer €6 en ga inrichten gelijk de eenvoudige en compacte Amerikaanse Nativecampervans.
Reeds weken volg ik hier de leerrijke discussies over het elektrisch gedeelte : zonnepanelen, solarregelaars, HH-accu's, schema's elektrische bedrading.
Het probleem is bekend dat AGM HH-accu's onvoldoende vol geladen worden door €6 smart alternators. Met de winter voor de deur zal 1 huispaneel van 300WP denkelijk niet volstaan.
Sommigen lossen dat op middels een omvormer 12V/230V en 3 traps geregelde acculader 230V/12V/30A.
Een rondje speuren op internet vond ik enkele merken B2B laders in alfabetische volgorde : Büttner - Mastervolt - Schaudt - Sterling Power - Victron - Votronic. Prijzig zijn ze ook en de vraag stelt zich : zijn ze hun aankoop waard ?
Er zijn vast wel techneuten hier die mij dat kunnen vertellen.
Groeten, Louis
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Met een nieuwe euro 6 bus, zou ik niet snel besparen op een B2B-lader.
Immers, iedere uitgave die je doet is maar betrekkelijk t.o.v. de nieuwwaarde van en vooral, de jaarlijkse afschrijving van die nieuwe bus.
Wil je het desondanks goedkoper én (uiteindelijk) bedrijfzekerder maken,
gebruik dan géén B2B-lader maar behalve een scheidingsrelais, tenminste één vermogensdiode tussen beide AGM´s.
Sluit de - aan op de start AGM en de + aan op de huishoud AGM.
In de keerrichting zal zo de huishoudaccu nooit een (normaal 80% volle) startaccu kunnen laden.
In de doorlaatrichting én indien er voldoende dynamostroom beschikbaar is, zal wel de huishoudaccu verder volgeladen worden.
Uiteraard zal die door de iets lagere laadspanning (plm. -0,2V.) minder snel vol geladen worden, als met een echte B2B-lader *)
Bedenk ook, dat een (deels) lege start-AGM een hoge laadspanning aangeboden krijgt, dit dan slecht is voor een al volle huishoud-AGM!
Het spanningsverlies over die vermogensdiode, kan daarbij ook handig zijn.
Maar wellicht is dit verlies van één diode zelfs nog te weinig, om je huishoud-AGM afdoende te beschermen tegen ernstig overladen.
En als bekend, AGM's overlijden eigenlijk vooral vroegtijdig, door langer dan in de accuspecificaties vermeld is, op een te hoge laadspanning aangesloten te staan.
Oppassen voor dit soort situaties!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
*) Om het vooromschreven minder effectief 100% volladen van je huishoud-AGM te compenseren, investeer dan in AGM met een hogere capaciteit. Dit tot het omslagpunt waarbij de 100% beschikbare capaciteit in vergelijking tot de oplossing met een B2B-lader, gelijk blijft. Dus in Euroos:
(scheidingsrelais + vermogensdiode(s) + zwaardere AGM) : B2B-lader.
p.s. het is mij overigens niet bekend of je een andere of extra AGM, in de euro-6 software kan of moet aanmelden.
Immers, iedere uitgave die je doet is maar betrekkelijk t.o.v. de nieuwwaarde van en vooral, de jaarlijkse afschrijving van die nieuwe bus.
Wil je het desondanks goedkoper én (uiteindelijk) bedrijfzekerder maken,
gebruik dan géén B2B-lader maar behalve een scheidingsrelais, tenminste één vermogensdiode tussen beide AGM´s.
Sluit de - aan op de start AGM en de + aan op de huishoud AGM.
In de keerrichting zal zo de huishoudaccu nooit een (normaal 80% volle) startaccu kunnen laden.
In de doorlaatrichting én indien er voldoende dynamostroom beschikbaar is, zal wel de huishoudaccu verder volgeladen worden.
Uiteraard zal die door de iets lagere laadspanning (plm. -0,2V.) minder snel vol geladen worden, als met een echte B2B-lader *)
Bedenk ook, dat een (deels) lege start-AGM een hoge laadspanning aangeboden krijgt, dit dan slecht is voor een al volle huishoud-AGM!
Het spanningsverlies over die vermogensdiode, kan daarbij ook handig zijn.
Maar wellicht is dit verlies van één diode zelfs nog te weinig, om je huishoud-AGM afdoende te beschermen tegen ernstig overladen.
En als bekend, AGM's overlijden eigenlijk vooral vroegtijdig, door langer dan in de accuspecificaties vermeld is, op een te hoge laadspanning aangesloten te staan.
Oppassen voor dit soort situaties!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
*) Om het vooromschreven minder effectief 100% volladen van je huishoud-AGM te compenseren, investeer dan in AGM met een hogere capaciteit. Dit tot het omslagpunt waarbij de 100% beschikbare capaciteit in vergelijking tot de oplossing met een B2B-lader, gelijk blijft. Dus in Euroos:
(scheidingsrelais + vermogensdiode(s) + zwaardere AGM) : B2B-lader.
p.s. het is mij overigens niet bekend of je een andere of extra AGM, in de euro-6 software kan of moet aanmelden.
Paul.
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
De vraag is eerder, hoe krijg ik de opgewekte energie voldoende opgeslagen. Het ene accumerk neemt per tijdseenheid meer op dan de ander. Het aangeleverde vermogen is niet echt een aandachtspunt (dynamo/zonnepanelen). Daar de factor tijd hierin een factor speelt, kan je m.i. alleen inspelen op het gegeven op de mate van opslagcapaciteit. Je zal een energie balans dienen op te stellen waarin je het verbruik, opwekking en opslag in opneemt. Een booster zal je daarbij niet veel helpen, omdat het maar 1 parameter van de zovelen is en geeneens bepalend.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Het is toch erg handig een accu die in korte tijd, veel vermogen opneemt (als een soort super spons).
Een lege AGM die binnen een uurtje rijden weer 80% vol is, past erg goed bij onze manier van camperen.
Maar wel gebruiken we een goedkope booster om dit te bereiken.
Als die kapot gaat (1x per jaar?), zet ik bij gelegenheid er een andere in (plm. 30 euro).
Niet helemaal ideaal omdat onze huidige booster maar maximaal 40A kan verwerken terwijl wij graag willen gaan laden met het dubbele. Sommige lege, zwaardere (en/of parallel geschakelde) AGM´s kun je zelfs met een laadstroom laden, die geen enkele moderne dynamo kan leveren. Booster of niet.
Zelf hebben we geen zonnepanelen maar staan ook zelden in de zon (behalve dan in sommige laagseizoen maanden).
Toch komen er bij ons uiteindelijk ook zonnepaneeltjes.
Maar even goed staan we bijna nooit aan de paal.
Een lege AGM die binnen een uurtje rijden weer 80% vol is, past erg goed bij onze manier van camperen.
Maar wel gebruiken we een goedkope booster om dit te bereiken.
Als die kapot gaat (1x per jaar?), zet ik bij gelegenheid er een andere in (plm. 30 euro).
Niet helemaal ideaal omdat onze huidige booster maar maximaal 40A kan verwerken terwijl wij graag willen gaan laden met het dubbele. Sommige lege, zwaardere (en/of parallel geschakelde) AGM´s kun je zelfs met een laadstroom laden, die geen enkele moderne dynamo kan leveren. Booster of niet.
Zelf hebben we geen zonnepanelen maar staan ook zelden in de zon (behalve dan in sommige laagseizoen maanden).
Toch komen er bij ons uiteindelijk ook zonnepaneeltjes.
Maar even goed staan we bijna nooit aan de paal.
Paul.
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Zo'n accu bestaat, die in korte tijd veel opneemt en heet YellowTop. Helaas zijn die niet in zwaardere versies te verkrijgen dan 75Ah en zijn ze flink aan de prijs.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Waar haalt die booster tijdens het rijden die hoge stroom waarde vandaan?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
via de startaccu, uiteindelijk van de dynamo.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Ja je moet zo een B2B lader voorzien bij ieder voertuig met een intelligente dynamo.
De Boxer in Euro 6 zal ook wel zo één zijn. Toch checken.
Afhankelijk van het type huishoud accu zal dat een zwaardere of lichtere B2B zijn.
Zo volstaat een versie van 25A voor een AGM accu van 120Ah
Bij een Lithium accu van 200Ah kan je best een 50A B2B gebruiken.
Waar had je aan gedacht ?
De andere oplossing om al rijdende te laden via 230V is zo een gedoe.
Het kan maar ik ben daar geen voorstander van.
De Boxer in Euro 6 zal ook wel zo één zijn. Toch checken.
Afhankelijk van het type huishoud accu zal dat een zwaardere of lichtere B2B zijn.
Zo volstaat een versie van 25A voor een AGM accu van 120Ah
Bij een Lithium accu van 200Ah kan je best een 50A B2B gebruiken.
Waar had je aan gedacht ?
De andere oplossing om al rijdende te laden via 230V is zo een gedoe.
Het kan maar ik ben daar geen voorstander van.
Groeten Kampo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Meerdere AGM´s parallel schakelen betekent niet alleen meer capaciteit maar ook een verdubbeling van de laadstroom.
Arie, stel je voor; 10 gele tops van 75Ah. Heb je door parallel schakeling vergelijkbaar één AGM van 750Ah.
Maar dan dus ook een laadstroom van 750A.
Is die binnen een uur 80% vol.
Echter ("heel erg kort door de bocht"):
- De zwaarste 12V dynamo op dit moment geeft (maximaal) 250A => 3 uur rijden voordat die 80% vol is.
- De zwaarste B2B-lader die ik ken voor een aantrekkelijk prijsje, kan (slechts) 40A leveren.
Maar met 10 gele tops is er ook reden meer te investeren in betere laadapparatuur......
at Kampo:
In relatie tot jouw opsomming: Er is dus nog een derde oplossing die ik ook al een paar keer eerder heb omschreven.
Arie, stel je voor; 10 gele tops van 75Ah. Heb je door parallel schakeling vergelijkbaar één AGM van 750Ah.
Maar dan dus ook een laadstroom van 750A.
Is die binnen een uur 80% vol.
Echter ("heel erg kort door de bocht"):
- De zwaarste 12V dynamo op dit moment geeft (maximaal) 250A => 3 uur rijden voordat die 80% vol is.
- De zwaarste B2B-lader die ik ken voor een aantrekkelijk prijsje, kan (slechts) 40A leveren.
Maar met 10 gele tops is er ook reden meer te investeren in betere laadapparatuur......
at Kampo:
In relatie tot jouw opsomming: Er is dus nog een derde oplossing die ik ook al een paar keer eerder heb omschreven.
Paul.
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Je gaat er dan ff van uit dat de accu’s 100% ontladen zijn?
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
B2B laders, ze gaan al tot 100A
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... c-100.html
Bij andere merken kan je er 2 in parallelle gebruiken
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... c-100.html
Bij andere merken kan je er 2 in parallelle gebruiken
Groeten Kampo
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
10 accu,s parallel in een camper,?? , en een laadstroom van 750 A ?, verder gewoon gezond hoop ik .travelscout schreef: ↑wo 26 sep 2018, 8:00Meerdere AGM´s parallel schakelen betekent niet alleen meer capaciteit maar ook een verdubbeling van de laadstroom.
Arie, stel je voor; 10 gele tops van 75Ah. Heb je door parallel schakeling vergelijkbaar één AGM van 750Ah.
Maar dan dus ook een laadstroom van 750A.
Is die binnen een uur 80% vol.
Echter ("heel erg kort door de bocht"):
- De zwaarste 12V dynamo op dit moment geeft (maximaal) 250A => 3 uur rijden voordat die 80% vol is.
- De zwaarste B2B-lader die ik ken voor een aantrekkelijk prijsje, kan (slechts) 40A leveren.
Maar met 10 gele tops is er ook reden meer te investeren in betere laadapparatuur......
at Kampo:
In relatie tot jouw opsomming: Er is dus nog een derde oplossing die ik ook al een paar keer eerder heb omschreven.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
Ik bedoel vanaf het moment dat ze veilig leeg zijn (uiteraard dus géén 100% ontlading), tot 80% vol.
Waarbij er geladen kan worden met een maximaal veilige constante stroom (cc).
Belangrijk is dat je je houdt aan de specificaties van de fabrikant.
Wellicht is het idee van kampo zo gek nog niet.
Maar met een dergelijke configuratie zou ik zeker meer geld uitgeven aan laadapparatuur en niet bezuinigen op meerdere B2B laders.
Waarbij er geladen kan worden met een maximaal veilige constante stroom (cc).
Belangrijk is dat je je houdt aan de specificaties van de fabrikant.
Wellicht is het idee van kampo zo gek nog niet.
Maar met een dergelijke configuratie zou ik zeker meer geld uitgeven aan laadapparatuur en niet bezuinigen op meerdere B2B laders.
Paul.
Re: Boosters / Battery to Battery Chargers
je kan ook die z.g. "intilligente" dynamo een stuk dommer maken, is goedkoper.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything