Boosters en Battery-to-Battery Chargers

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

Via USB aansluiting met laptop en Windows software TSConfig kan men de B2B Victron TS800C updaten en de parameters aanpassen. Kampo heeft hierover een schermfoto geplaatst. :thumbup:

Weet iemand meer over toepassingen van CAN-bus van Victron TS800C ? Ik heb alleen weet van een temperatuursensor op HH-accu.
Bestaat er een Bluetooth dongle om gegevens uit te lezen en parameters aan te passen ? :?:

Op site van Top Systems Victron zie ik geen accessoires hiervoor.
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door blizard »

In dit document staat met welke protocollen Victron werkt, en welke CAN ondersteunt
https://www.victronenergy.com/upload/do ... cts_EN.pdf
Ik heb een color control, die een CANbus heeft, kan het wel testen, maar heb zelf geen (edit= geen TS800C)
Laatst gewijzigd door blizard op za 06 okt 2018, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

@ blizard, bedankt voor de link. Echt iets voor programmeurs.

Inmiddels antwoord gekregen van verkoopdienst Top Systems.

Als accessoire voor de CAN-bus van Victron TS800C hebben ze enkel een temperatuur sensor HH-accu die bij een bepaalde temperatuur de amperage kan aanpassen. Bluetooth is er niet, instellingen en uitlezen gebeuren met een laptop via USB kabel.

Weer wat bijgeleerd. :idea:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door travelscout »

Past er in die USB dan geen wifi- of bt-dongel?
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door blizard »

LouisHRP schreef:
za 06 okt 2018, 15:46
@ blizard, bedankt voor de link. Echt iets voor programmeurs.

Inmiddels antwoord gekregen van verkoopdienst Top Systems.

Als accessoire voor de CAN-bus van Victron TS800C hebben ze enkel een temperatuur sensor HH-accu die bij een bepaalde temperatuur de amperage kan aanpassen. Bluetooth is er niet, instellingen en uitlezen gebeuren met een laptop via USB kabel.

Weer wat bijgeleerd. :idea:
Als je het leuk vind, kan je op een raspberry venus software zetten, Linux software vind je hier https://github.com/victronenergy/venus

Venus OS: the Victron Energy Unix like distro with a linux kernel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
do 27 sep 2018, 9:32
Kroppie schreef:
wo 26 sep 2018, 12:46
kampo schreef:
wo 26 sep 2018, 8:24
En hoe doe je dat ?
dynamo regeling regelen met een gewone spanningsregelaar, en een lampje op het dashboard maken met een D+ draadje.
dan werkt ie net als een gewone domme dynamo.

jos
Dat gaat natuurlijk niet. Lees nog eens goed wat je schrijft.
Tenminste volgens wat ik ervan weet is niemand daar tot nog toe in geslaagd.
Er zijn er ook die geprobeerd hebben om extern in te grijpen op de regelaar te foppen maar bij mijn weten is daar niemand in geslaagd.
Zo kan je bv de lichten aanzetten om de dynamo te doen stroom leveren, maar dat blijkt van korte duur te zijn.

Alle intelligente dynamo's hebben een zowat ingegoten regelaar, die is can of lin bus gestuurd is en er is geen D+
Die voertuigen hebben een BMS (Battery Management Systeem) dat aangestuurd wordt vanuit het centrale motormanagement.
In de meeste gevallen hebben deze voertuigen ook een start stop systeem.

De enige manier om in te grijpen op deze intelligente regelkarakteristiek is via de software.
Zo kon het bij de Sprinter (star diagnose) en de Daily (easys diagnostic platform) met de werkplaatscomputer tot 2015.
Maar door het dieselgate schandaal hebben de constructeurs dit achterpoortje snel afgesloten.
Met het terugzetten van de dynamo intelligentie gaat de schadelijke uitstoot van het voertuig (lichtjes) omhoog.
Daarvoor zou je dan een nieuwe COC moeten aanvragen en meer belasting moeten betalen om in orde te zijn ...
gaat niet?, gaat wel!, ook een intelligente dynamo is in principe een domme, een huis met daarin een anker en een stator pakket met de veldwikkeling,alleen word het anker via een computer aan gestuurd, wel als je dat anker weer via een spannings regelaar aanstuurt geeft ie gewoon weer het max vermogen met een constante spanning, geprobeerd met een slimme dynamo uit een sloopauto (mb sprinter september 2017) aangedreven door een oude lister stationaire diesel, gaf 14,3 volt bij 102 ampere omdat de diesel meer niet aankon, en bij grotere belasting stopte.maar dynamo geeft geen krimp
dynamo kan 200ampere leveren
nu op zoek naar een sterkere diesel en een 24 volt dynamo, al is het geen probleem om ook die dynamo zelf te maken, hebben we ook gedaan voor zijn windmolen, alles zelf gebouwd behalve de wieken , 24 volt 5 Kw 5 meter wiekdiameter, dynamo met permanent magneet anker geregeld met dumpload voor warm water
e.e.a. staat in frankrijk bij een vriend in de pyreneen welke geheel afhankelijk is van wind en zonenergie, om in noodgevallen de accu,s te laden (2000Ah)
niet te snel roepen dat iets niet kan, gewoon proberen of het gaat, als je van te voren gaat roepen :dat gaat niet, tja dan gaat het ook niet.

ja, soms word ik een beetje nijdig als iemand roept :dat gaat niet, en dat beetje euro 6 zou mij de pies niet lauw maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
LouisHRP
Berichten: 68
Lid geworden op: di 11 sep 2018, 9:25
Locatie: Herentals

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door LouisHRP »

blizard schreef:
za 06 okt 2018, 20:08
LouisHRP schreef:
za 06 okt 2018, 15:46
@ blizard, bedankt voor de link. Echt iets voor programmeurs.

Inmiddels antwoord gekregen van verkoopdienst Top Systems.

Als accessoire voor de CAN-bus van Victron TS800C hebben ze enkel een temperatuur sensor HH-accu die bij een bepaalde temperatuur de amperage kan aanpassen. Bluetooth is er niet, instellingen en uitlezen gebeuren met een laptop via USB kabel.

Weer wat bijgeleerd. :idea:
Als je het leuk vind, kan je op een raspberry venus software zetten, Linux software vind je hier https://github.com/victronenergy/venus

Venus OS: the Victron Energy Unix like distro with a linux kernel
Ik heb je op het verkeerde been gezet want ik ben geen programmeur. :crazy:
Groeten, Louis

Hobby : Outdoor "Off the grid"
Campervan Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi Euro 6b 350 Nm L1H1 (2018)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door kampo »

Kroppie schreef:
za 06 okt 2018, 20:30
...nu op zoek naar een sterkere diesel en een 24 volt dynamo, ...
Ik heb hier nog een proefstand staan met een zo goed als nieuwe Kubota Z482+dynamo+inverter
Als je interesse hebt maak me dan een PB
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Kroppie »

ik zal het tzt er met hem over hebben, al denk ik dat dat spul van u buiten zijn budget zal vallen, hij en ik hebben dezelfde ideen over goedkoop en goed werkbaar.
maar bedankt voor de tip

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Boosters / Battery to Battery Chargers



Bericht door Bob47 »

Hallo , volg de discussie met belangstelling.
Heb soort gelijke ervaringing, maar dan met de boot, in Canal Du Midi.
Veel sluisen, lang wachten, langzaan varen enz. Mijn HH accu,s kwamen dus nooit lekker vol. Merkte ik met TV kijken.
Heb toen het volgende gedaan.
De HH accus laten laden via een Ctec 10 amp acculader (3 punts lader) , die gevoed wordt door een omvormer 12-220V (1000w, hoeft geen sinus te zijn). Deze op zijn beurt werkt op de start batterij welke geladen wordt door de dynamo.
Bij stationair levert de dynamo maar 12,5 volt, maar stroom kan ie wel leveren.
De omvormer bijft het rustig doen tot een onderspanning van 11.5 volt. Dus de Ctec blijft ongestoord z,n werk doen ?

Het voordeel is dat de HH accu gewoon geladen worden met 10 amp tot 14.4 V waarna in spanning mode en vervolgens naar druppellading.

Jaren zo met succes zo gevaren. Alleen aan de wal even omschakelen
Het eea komt volgens mij ook ten goede aan je accus. Een idee misschien ?
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Boosters en Battery-to-Battery Chargers



Bericht door Peter A7 »

Ik doe het in m'n zelfbouwcampertje inmiddels ook alweer 2 jaar op die manier.
Op de startaccu heb ik een Victron 1200 VA omvormer en achterin bij de Lithium accu's heb ik een Mastervolt Chargemaster 12/50 lader die de accu's vrolijk met 50 ampere oplaadt.
Helemaal perfect gecontroleerd en totaal onafhankelijk van het toerental van de motor of belasting door andere verbruikers. Zelfs bij stationair draaiende motor werkt dit perfect.

De fabriekscamper ben ik inmiddels ook aan het ombouwen met een Mastervolt MacPlus DC-DC lader, want hier komt ook een Lithium accu in.
Beste groeten,

Peter :)
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Boosters en Battery-to-Battery Chargers



Bericht door Bob47 »

Prima bezig, alleen die lithium batterij zal een rib uit je lijf zijn (of heb je genoeg ribben 🤣).
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Boosters en Battery-to-Battery Chargers



Bericht door Peter A7 »

Tja, het is geen goedkoop speelgoed, zoveel is zeker :oops:.
Maar het werkt ongelooflijk goed :thumbup:
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Boosters en Battery-to-Battery Chargers



Bericht door kampo »

Peter A7 schreef:
zo 28 okt 2018, 16:21
...De fabriekscamper ben ik inmiddels ook aan het ombouwen met een Mastervolt MacPlus DC-DC lader, want hier komt ook een Lithium accu in.
Hoe moet je de settings instellen van deze MacPlus ?
Groeten Kampo
Plaats reactie