Storing elektriciteitscircuit?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door lassche »

De problemen begonnen vorig weekend met een piepsignaal van de inverter en later alarmsignaal lage spanning op het controle paneel na een aantal dagen "vrij" te hebben gestaan. Na plm. 250 km gereden te hebben nog hetzelfde probleem. De hh-accu werd dus niet opgeladen door de dynamo tijdens het rijden. Vervolgens camper aan de stroom op de camping. Het leek erop dat de hh-accu daarna weer opgeladen was. Nadat de camper van de stroom afgehaald was gaf de Volt-meter op het controle paneel zo'n 12.7 Volt aan. Daarna weer plm. 100 kilometer gereden en weer "vrij" staan. Maar bij het inschakelen van de inverter vrijwel meteen weer het piepsignaal en alarmsignaal lage spanning op het controle paneel.

Mijn conclusie: overleden hh-accu.

Configuratie:
Electroblock EBL 264 - 9
2 x zonnepaneel (ik vermoed 2 x 100W maar weet dat niet zeker, kan de gegevens hierover op de panelen niet vinden)
Solar regelaar Sunline/Votronic SR 240 Duo
180 Ah semi-tractie HH Accu (van 2014, 5 zomerseizoenen gebruikt, in de winterperiode hh-accu uit de camper, om de 2-3 maanden 24 uur aan de lader)
Voltcraft 1000W pure sinus Inverter

Maar ik vraag me af of de kapotte hh-accu op zichzelf staat of dat dit een gevolg is van een andere storing in het elektriciteitscircuit. Want het viel mij op dat de hh-accu nadat we gisteren thuisgekomen waren en ik de camper weer aan de stroom zette behoorlijk heet werd. En na het verwijderen van de accu-kabels (terwijl de camper wel aan de stroom staat) blijft het lampje "voll" op de solar regelaar branden. Ik heb daar nooit op gelet maar wanneer de hh-accu niet aangesloten is lijkt me dat dit lampje niet moet branden. Verder werken nu opeens de kranen en toiletspoeling ook niet meer. Maar de waterpomp draait wel continu. Die kan ik alléén uitschakelen door de schakelaar van de waterpomp op het controlepaneel uit te zetten.

De start-accu geeft geen problemen, volgens de Volt-meter op controle paneel 13.7 Volt.

Ik wil voorkomen dat als ik er een nieuwe accu in zet deze meteen weer kapot gaat.

Wie weet raad?

Afbeelding
Sunline/Votronic Solar regelaar

Afbeelding
HH-accu

Afbeelding
Start-accu 13.7 Volt

Afbeelding
Controle paneel
Bijlagen
Elektroblock (Medium).jpg
Elektroblock (Medium).jpg (105.88 KiB) 1394 keer bekeken
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door myway »

Ik zou eerst maar eens de accu laten doormeten.
Zoals er opstaat 1000aEN daar zal na vier jaar wel iets van af zijn, maar als dat erg veel is of er wordt aan gegeven dat er sluiting is dan weet je genoeg.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door myway »

Op de foto van de accu is het niet echt goed te zien, maar een zekering?
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door lassche »

Zekeringen had ik allemaal al gecontroleerd. Die zijn in orde.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door travelscout »

Ook omschrijf je niet of je een drukwater pomp hebt of een gewone waterpomp.
Als deze nooit stop, dan maakt die iedere accu vrij snel leeg.

Meet je als de motor draait wel ruim 14V (ideaal is 14,4V) op je huishoudaccu?
Indien niet controleer dan de hoofdzekeringen eens (in de hoofdleiding -dikke rode (?) draad- vanaf de startaccu/dynamo in het motor compartiment). Maar ook bij de huishoudaccu in de buurt.
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door hathi »

Volgens mij,ga je het moeilijker,zoeken,Dan het is ,accu is versleten
Hans
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door lassche »

Allereerst iedereen bedankt voor zijn reactie.

@hathi: dat de accu overleden is, is duidelijk. Maar dat de accu heet wordt tijdens het laden, kan dat ook een gevolg zijn van een kapotte accu? Of kan dat alléén maar komen door een kapotte lader of solar-regelaar?

@travelscout: of het een drukpomp of gewone waterpomp is weet ik eerlijk gezegd niet. Maar de pomp ziet er zo uit:

Afbeelding

Het probleem met de waterpomp doet zich trouwens pas sinds zaterdag voor. Tot dan toe werkten de kranen in ieder geval normaal.

De hoofdzekering heb ik gecontroleerd. Die is intakt.

Als de motor draait meet ik niets op de hh-accu.

Ik had nog een accu op zolder staan uit het caravantijdperk. Die was sinds 2013 niet meer gebruikt en zal ongetwijfeld niet meer in goede staat zijn maar heb ik toch even aangesloten. Met deze accu meet ik plm. 6Volt wanneer de motor draait.

Nadat ik deze accu weer verwijderd heb en de camper weer aan de stroom aangesloten heb knippert het 230Volt-ledje op het controlepaneel constant en tikt er (een relais?) in de EBL.

Voordat ik er een nieuwe accu in zet probeer ik ergens een gebruikte op de kop te tikken om het daar eerst maar eens mee te testen.

Wordt vervolgd.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door Cee Pee »

Die pomp is een drukpomp, die moet uitschakelen als de druk in de leiding hoog genoeg is en schakelt in als er een kraan open gaat en daardoor de druk in de leiding weer zakt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
tvdsande
Berichten: 2270
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door tvdsande »

Zit daar geen drukvat tussen ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door Kroppie »

moet dat dan?, drukvat zit er bij mij met dezelfde pomp al 29 jaar niet tussen en alles functioneerd nog als nieuw, en pomp wordt via een relais door de kranen geschakeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door PaulBng »

Het hoeft niet persé Jos.

Alleen is met een drukvat het gedrag van de pomp wat rustiger. Hij hoeft niet te lopen bij elk beetje water dat je pakt.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door reinolt »

Ik ben het met Hathi eens. Die accu is gewoon kapot en alle problemen zijn daar een gevolg van.
Nieuwe accu en klaar is kees.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door travelscout »

Eerst maar eens het laadprobleem verhelpen.
Een andere accu is zo geregeld/gekocht.

Die drukpomp hoort stil te vallen nadat de druk bereikt is.
Er zal ergens een drukcontact zitten, die mogelijk defect is.
Of er is gewoon voortdurend lekkage, daar schrijft ts niet over.
Zelf zou ik voorlopig de bijbehorende zekering uit de ebl verwijderen (uiterst rechts, bruin 5A).

In de hoofd verbinding tussen 2 accu´s zitten bij iedere accu zekeringen (30A of meer).
Je hebt er één gevonden en die ene is blijkbaar ok.
Maar de andere??

Als de motor draait heb je spanning 12V of meer op de gesimuleerde D+.
Hiermee worden;
- scheidingsrelais tussen beide accu´s bediend.
- Maar ook gaat het treeplankje naar binnen en de koelkast aan op 12V.
- Je schotel naar binnen etc.
Dit is vaak een groene, vrij dunne draad, die zeer waarschijnlijk ook aan de achterzijde van je EBL aangesloten is.

Staat daar tenminste 12V op, als de motor draait?

Hoeveel spanning meet je op de huishoudaccu als je aan de paal staat en de motor uit is?
Laat de meter zitten en let ook eens op de uitslag, als je die klik geluiden hoort.

Om een lege accu vol te laden moet die al snel een dag met de paal (230V) verbonden zijn.
Heb je dit gedaan?
Paul.
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Storing elektriciteitscircuit?



Bericht door lassche »

Gistermiddag bij mijn garage langs geweest en een "afgeschreven" accu meegekregen die nog wel geschikt was om mee te testen.

Deze accu verder opgeladen met een gewone externe acculader en daarna in de camper geplaatst en de camper weer aan de externe stroom aangesloten.

Daarna nog steeds het klikken van de EBL en het knipperen van het 230Volt-ledje op het controlepaneel, het continu draaien van de waterpomp en geen werkende kranen/toiletspoeling.

Nog maar een keer alle zekeringen gecontroleerd. Bleek de zekering van het "Interne Ladermodul" (meest linkse op het EBL) gesprongen te zijn. Eerst dacht ik dat ik dit bij een vorige controle over het hoofd gezien had. Maar op de foto van de EBL (die ik afgelopen zaterdagmiddag gemaakt heb) is te zien dat die toen nog in takt was. Kennelijk het gevolg van één van mijn (onhandige) acties daarna.

Externe stroom eraf gehaald, zekering vervangen, externe stroom aangesloten en hoera!, geen geklik meer en het 230Volt-ledje knippert niet meer. Lampen deden het weer, maar de waterpomp liep nog continu. En de kranen/toiletspoeling werkten nog steeds niet.

N.a.v. travelscout zijn opmerking over lekkage alles nagelopen maar (gelukkig) nergens lekwater. Op onze laatste vakantiedag vorige week woensdag had ik 's morgens de watertank nog compleet gevuld omdat het toen nog de bedoeling was om pas dit weekend naar huis te gaan. Maar door de problemen met de accu hadden we woensdagavond besloten om maar door te rijden naar huis. Ik ging er vanuit dat de watertank dus nog zo goed als vol moest zijn. Toch voor de zekerheid de inhoud van de watertank maar gecontroleerd. Deze was bijna leeg.

De vorstbeveiliging! Kennelijk is dit op een gegeven moment in werking getreden en is de boiler leeggelopen. Bij het aansluiten van de stroom vult de waterpomp de boiler weer automatisch maar door de vorstbeveiliging loopt het er net zo hard weer uit en dat was dus de oorzaak dat de waterpomp continu bleef lopen. Juist het gedeelte van de camper waar de boiler zit staat boven hoog gras. Ik had het niet gezien.
En kennelijk is het zo dat als de boiler gevuld wordt de kranen en toiletspoeling niet werken. Dat was me nooit eerder opgevallen.

Inmiddels is de accu een paar uur aangesloten en behoudt zijn spanning en wordt niet warm. Het lijkt erop dat ik het ingewikkelder gemaakt heb dan nodig was en er op een kapotte accu na dus niets aan de hand is.

Ik laat het zo nog een paar dagen staan en als het zo blijft kan de camper in de stalling voor zijn winterslaap. En dan volgend voorjaar een nieuwe accu kopen.

Nogmaals, iedereen hartelijk dank voor zijn bijdrage!

Roelof
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Plaats reactie