Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Kroppie »

gas leiding zit als het goed is met een stalen of koperen leiging, deze moet los, anders buigt die leiding teveel.
aan de binnenkant van de koelkast zitten meestal links en rechts 2 plastic dopjes , dopjes er uit wippen en daar achter zitten schroeven , die eruit en de kk kan naar voren(meestal wel tenminste), plakt soms wat.
dan zie je de bovenkant.

wel EERST gas kraan dicht draaien!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

Goedemiddag, hier ben ik weer.

Ik heb de aansluitingen inderdaad bovenop de koelkast gevonden, evenals de relais die open gaat wanneer de motor draait.

Meting gaf volgend resultaat:
Op de rode 0V bij stilstaande motor en 14V bij draaiende motor.
Op de witte 0V bij stilstaande en 0V bij draaiende.
Op de zwarte uiterst links 0V bij stilstaande en 0V bij draaiende motor.
Op de purperen 14V bij stilstaande en 14V bij draaiende.

De relais hoor je klikken bij aan en uit van motor.
Vreemd was dat ik op een bepaald moment ging meten aan de rode kabel en mijn vrouw liet starten. Toen klikte de relais niet en deed de koelkast het wel op 12V zolang ik de meting aan het doen was?

Zou het dan toch de relais zijn? Is deze gewoon van die printplaat af te trekken of..?
De bijlage IMG_2485.JPG is niet meer beschikbaar
IMG_2485.JPG
IMG_2485.JPG (70.76 KiB) 575 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Toemke op za 22 sep 2018, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

IMG_2486.JPG
IMG_2486.JPG (107.7 KiB) 575 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Kroppie »

meestal zit zo,n relais in een houder en kun je het er gewoon uittrekken, soms zit het gesoldeerd.
maar als je op de rode draad 14 volt meet bij draaiende motor , en bij stilstand 0, dan werkt het relais

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 22 sep 2018, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

Zal ik dat er ook maar eens afschroeven dan. Zou het de relais kunnen zijn gezien mijn beschrijving denk je?

Aha ok, ik was weer te snel. Maar toch vreemd dat de koelkast het even deed op 12V terwijl ik de meting op die rode draad aan het doen was :crazy:
Laatst gewijzigd door Toemke op za 22 sep 2018, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door myway »

Geen idee wat je allemaal gemeten hebt maar met draaiende motor meten op +rood - wit rechtsonder op het blokje.
Als daar spanning opstaat zou het element warm moeten worden.
Wordt hij niet warm als er spanning opstaat, is het element defect.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Kroppie »

haal enkel de rode draad eens los van de kroonsteen en meet dan de weerstand tussen de rode en de witte draad, dan moet je daar die +-1 ohm meten als het element goed is

EERST meten wat er niet goed is voor je van alles gaat demonteren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

Ok, heb ik gemeten maar waarschijnlijk niet zoals het hoort, daar heb ik geen kaas van gegeten. De ene keer blijft hij op 1 staan de andere keer op 0,50 zoiets.

Heb op een ander forum ergens gelezen dat het soms kan helpen de koelkast langere tijd op gas te laten staan. Kan al eens voorkomen bij koelkasten die lang niet werden gebruikt. Zal wel niets uithalen maar proberen kan geen kwaad.
Morgenvroeg nog eens testen, als hij dan niet werkt maak ik een afspraak en gaat de camper binnen.

Bedankt voor de tips.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8654
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door seth_space »

Haal een voor een even die aansluitingen op dat kroonsteentje los en zet ze opnieuw vast. Een slecht contact heeft al vaker voor onverwacht gedrag gezorgd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door myway »

myway schreef:Geen idee wat je allemaal gemeten hebt maar met draaiende motor meten op +rood - wit rechtsonder op het blokje.
Als daar spanning opstaat zou het element warm moeten worden.
Wordt hij niet warm als er spanning opstaat, is het element defect.
Deze meting al gedaan?
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

myway schreef:
za 22 sep 2018, 16:44
myway schreef:Geen idee wat je allemaal gemeten hebt maar met draaiende motor meten op +rood - wit rechtsonder op het blokje.
Als daar spanning opstaat zou het element warm moeten worden.
Wordt hij niet warm als er spanning opstaat, is het element defect.
Deze meting al gedaan?
Nee eigenijk niet, maar aangezien de koelkast niet koelt op 12V lijkt het logisch dat het element ook niet warm wordt? En, onderstaande tabel laat zien dat het toestel zelf aangeeft als er een probleem is met het element, zowel 12V als 230V.
Mijn foutcode is die tweede op de tabel: geen 12V of te lage voltage. Dat heb ik proberen opzoeken maar is me niet gelukt.

Schermafbeelding 2018-09-22 om 17.00.08.png
Schermafbeelding 2018-09-22 om 17.00.08.png (107.19 KiB) 528 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Kroppie »

hoeveel moeite is het nu om eens te meten wat gevraagd word, meten of er 14 volt op de witte en de rode draad staat terwijl de motor draait, mss werkt die foutcode wel niet goed of wat ook, niet aannemen dat iets werkt maar METEN (in dit geval icm voelen)of het idd werkt.

staat er 14 volt op die 2 draden met draaiende motor en word het element niet warm (wel de tijd geven om warm te worden natuurlijk!, en gedurende die tijd ook de spanning in de gaten houden ), dan is het stuk, wat er ook aangegeven word met wat voor foutcode dan ook .

word het wel warm dan weten we dat zeker en gaan we een stap verder, een voor een.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Toemke »

jos, ik heb alle metingen gedaan zoals voorgesteld en hier gedeeld.
Aan het element had ik inderdaad niet gevoeld aangezien de koelkast niet koelt op 12V en vanwege de tabel.
Maar om absoluut zeker te zijn, heb ik er net wel aan gevoeld en het element is koud, Led batterij en foutmelding Led flikkeren op het display vd KK, af en toe hoor je dat de koelkast op gas wil overspringen (knetteren ontsteking)

Dit gezegd zijnde, jij zei dat de relais werkt vanwege de resultaten op de rode draad maar aan de zwarte meet ik 2x 0V en is dat niet de D+? (de sticker hangt een beetje raar dus ik ben niet zeker)
Moet het niet net die D+ zijn die 14V moet krijgen als de motor draait en 0V bij stilstand?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast Dometic RM8501 wil niet meer op 12V



Bericht door Kroppie »

de D+ moet bij draaiende motor 12-14 volt geven, en bij stilstaande 0 volt.
doet ie dat niet dan is of het relais kapot of de aansturing van dat relais is niet in orde , die aansturing komt normaal gesproken van de dynamo, (vrij dunne draad) en word vaak met een blauw kunststof blokje afgetakt, deze geven vaak problemen

en als ik het goed zie zit er aan de andere kant van de kroonsteen waar D+ bij staat niets aangesloten??

en die rode en witte draad bij de aanduiding: heating element, zijn de draden naar het element, dus als de motor draait en op die draden staat 14 volt, dan zou het element moeten werken , en als daar 14 volt op staat betekent dat dat het relais werkt, want je meet daar bij draaiende motor 14 volt zeg je. rood is plus en wit is 0(massa) ,en bij stilstand 0

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie