Weer die accu's
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 13 feb 2007, 17:39
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Weer die accu's
Onzet twee Varta's lfd90, leveren te weinig vermogen voor het gebruik van een CPAP. Ik wil deze vervangen voor twee optima Yellow top van 75 ah.
Volgens de leverancier is de optima 75ah te vergelijken met een 120ah accu, wat voor ons ideaal zou zijn.
Klopt dit,want ik begrijp niet hoe twee maal 75 ah meer vermogen oplevert als twee maal 90ah.
Wie van de deskundigen op dit mooie forum weet raad?
Volgens de leverancier is de optima 75ah te vergelijken met een 120ah accu, wat voor ons ideaal zou zijn.
Klopt dit,want ik begrijp niet hoe twee maal 75 ah meer vermogen oplevert als twee maal 90ah.
Wie van de deskundigen op dit mooie forum weet raad?
Anton en Reina
Re: Weer die accu's
Welke CPAP gebruikt U. Wordt deze aangesloten op de omvormer naar 230 Volt AC ? Of gebruikt U een uitvoering van 12 Volt DC of mogelijk een uitvoering van 24 Volt DC ?. De meeste fabriekanten van de CPAP hebben hier direct een uitvoering voor die U direct op uw 12 Volt stekker in de camper kan aansluiten. Heb dezelfde problemen gehad, en hem direct aangesloten op de huishoud accu. Maar gelukkig heeft mijn echtgenote hem niet meer nodig.
Re: Weer die accu's
Een Optima is zeg maar hufterproof door zijn constructie (opgerolde platen)
Je zou ze dus zwaarder kunnen belasten dan een vergelijkbare accu met rechte platen.
Je kan ook opteren voor 2 6v trojan accu's in serie.
https://www.advitek.nl/merken/trojan/tr ... 4gQAvD_BwE
Je zou ze dus zwaarder kunnen belasten dan een vergelijkbare accu met rechte platen.
Je kan ook opteren voor 2 6v trojan accu's in serie.
https://www.advitek.nl/merken/trojan/tr ... 4gQAvD_BwE
Re: Weer die accu's
Ik wist niet wat een CPAP was dus heb ik me even ingelezen. Ik lees ergens een vermogen van 400 watt, dat is nogal een apparaat om de hele nacht aan te laten staan! Of klopt dat wattage niet?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Weer die accu's
Zover ik mij kan herinneren was het stroomverbruik een paar honderd mA.!
Heb het nog even nagekeken, heb hier nog een adapter liggen van het CPAP merk ResMed. Is een DC-12 Converter, heeft een Input van 12- 13,8 Volt DC en 24 - 27,6 Volt DC en een output van 12 Volt. Is voor een ResMed CPAP. Meer informatie op www.resmed.com
Indien iemand hem kan gebruiken dan graag een PB
Re: Weer die accu's
Mijn vrouw heeft er één van Philips. Was niet zo heel erg kritisch op de omvormer en voorzover ik me kon herrineren ging het ook redelijk goed. Ik heb nu het dubbelle aan accu capaciteit (90 -> 170Ah) en voltage (12 -> 24v) gepland in ons nieuwe project. Begin volgend jaar maar eens kijken hoe het gaat.
Re: Weer die accu's
Toevallig ben ik momenteel hetzelfde probleem aan het oplossen op een boot met een LFD230Ah accu.
Het daar gebruikte Apneu apparaat verbruikt in een nacht (8 uur) 45Ah bij 12V.
De accu met 50% ontlading heeft een capaciteit van 115Ah. Meer dan genoeg zou je zeggen.
Het probleem daar zit hem in het feit, dat de accu door sluipverbruik (0.3A) en zelden echt volgeladen te worden de nacht ingaat met een capaciteit, die laag is en elke dag steeds lager wordt.
Ook 2 x LFD 90Ah in goede staat en 100% geladen zouden dit aankunnen.
Wellicht speelt dit ook bij TS. Zijn de accu's wel vol genoeg? Wat is er nog meer aan (sluip)verbruik?
En natuurlijk wat verbruikt het CPAP apparaat precies?
Grt Willart
Het daar gebruikte Apneu apparaat verbruikt in een nacht (8 uur) 45Ah bij 12V.
De accu met 50% ontlading heeft een capaciteit van 115Ah. Meer dan genoeg zou je zeggen.
Het probleem daar zit hem in het feit, dat de accu door sluipverbruik (0.3A) en zelden echt volgeladen te worden de nacht ingaat met een capaciteit, die laag is en elke dag steeds lager wordt.
Ook 2 x LFD 90Ah in goede staat en 100% geladen zouden dit aankunnen.
Wellicht speelt dit ook bij TS. Zijn de accu's wel vol genoeg? Wat is er nog meer aan (sluip)verbruik?
En natuurlijk wat verbruikt het CPAP apparaat precies?
Grt Willart
Re: Weer die accu's
Het verbruik van het apparaat is ook afhankelijk van de luchtbevochtigingsstand die ingesteld staat. Die luchtbevochtiging werkt met een warmhoudplaatje die het water in het reservoir verdampt. Verder zijn er ook lucht slangen met een verwarmingsspiraal. Ook stroomverbruikers.
Wij hebben nu een EZA 120 accu en nu voldoende capaciteit, ook op wat minder zonnige dagen en wat minder rijden.
Wij hebben nu een EZA 120 accu en nu voldoende capaciteit, ook op wat minder zonnige dagen en wat minder rijden.
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
Re: Weer die accu's
laten we bij het begin beginnen, wat gebruikt dat apparaat van TS en hoelang word het gebruikt, en hoe worden de accu,s weer geladen, en die vragen kan m.i. alleen TS beantwoorden .
en waarom een 75Ah optima meer capaciteit heeft dan een 90Ah laat degene die dat vertelt het uitleggen, hij/zij is toch verkoper.
jos
en waarom een 75Ah optima meer capaciteit heeft dan een 90Ah laat degene die dat vertelt het uitleggen, hij/zij is toch verkoper.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di 13 feb 2007, 17:39
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Weer die accu's
De vermelding op het apparaat is, 24v 1.25A (FG) en 3.75 A (Sys) . Het apparaat wordt de gehele nacht gebruikt en opladen gebeurt door het rijden en indien mogelijk aan de paal. Hiervoor had ik twee Varta,s agm 115ah en ging dit prima.( zijn 8 jaar meegaan).De huidige lfd90 zijn denk ik te licht. Mijn vraag is , zou de optima 75ah een oplossing zijn, daar de Varta agm115 wel heel er duur uitvalt.
Anton en Reina
Re: Weer die accu's
Beste
Ik ben ook een cap (12 eenheden druk) gebruiker . Heb 2 AGM batterijen van 100 wat.
Wij staan niet veel aan de paal, en na een 2 tal dagen moet ik ook iets doe.
Ben begonnen met een zonnepaneel OK help een beetje in de zomer.
Toch nog steeds niet genoeg, een efoy 140 bijgekocht al een dag langer kan ik blijven staan zonder aan de paal te moeten.
Maar nog steeds had ik niet genoeg stroom. Wij zijn wel een veel stroom gebruiker.
Cpap toestel , batterijen elektrische fietsen, gsm batterijen, tv kijker enz
Ik heb een zwaardere efoy 210 aangeschaft en nu ben ik een gelukkig man.
Nu kunnen we weg voor een X aantal dagen dat we zelf willen en zonder aan de paal te gaan.
Ik heb alles geprobeerd maar als ge geen extra toestel (vb. efoy)aanschaft dan ga ge niet lang zonder paal kunnen staan.
Nog veel succes met zoeken naar een goede oplossing.
Groetjes
Ik ben ook een cap (12 eenheden druk) gebruiker . Heb 2 AGM batterijen van 100 wat.
Wij staan niet veel aan de paal, en na een 2 tal dagen moet ik ook iets doe.
Ben begonnen met een zonnepaneel OK help een beetje in de zomer.
Toch nog steeds niet genoeg, een efoy 140 bijgekocht al een dag langer kan ik blijven staan zonder aan de paal te moeten.
Maar nog steeds had ik niet genoeg stroom. Wij zijn wel een veel stroom gebruiker.
Cpap toestel , batterijen elektrische fietsen, gsm batterijen, tv kijker enz
Ik heb een zwaardere efoy 210 aangeschaft en nu ben ik een gelukkig man.
Nu kunnen we weg voor een X aantal dagen dat we zelf willen en zonder aan de paal te gaan.
Ik heb alles geprobeerd maar als ge geen extra toestel (vb. efoy)aanschaft dan ga ge niet lang zonder paal kunnen staan.
Nog veel succes met zoeken naar een goede oplossing.
Groetjes
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Weer die accu's
De duurdere AGM´s kun je vaak erg snel weer 80% vol laden.
Sommigen zelfs binnen een uur (!) met een stroom die even groot is als de capaciteit van die AGM.
Bijvoorbeeld een 120Ah AGM, met een stroom van 120A.
Maar dan moet je die AGM wel die grote stroom bieden!!
Aandachtspunten: andere dynamo/paallaadapparaat, hogere laadspanning, dikkere bedrading, verlagen spanningsverliezen etc.
Capaciteitwaarden van accu´s zijn vaak indicatief.
Bedenk dat een accu die je dieper kunt ontladen, langer stroom kan blijven leveren en daardoor uiteindelijk meer capaciteit heeft.
Zo zullen die yellow caps van 75Ah vast langer stroom kunnen blijven leveren als een goedkopere AGM van 90Ah.
Wel zal de te verwachten levensduur daardoor sneller dalen.
Altijd geldt echter dat je de laadmogelijkheden in overeenstemming moeten zijn met de accu specificaties.
En ook dat vaker diep ontladen de leeftijd van je accu verkort.
Vergelijk eens de DOD-waarden (dept of discharge) van de accu´s waar je belangstelling voor hebt.
Sommigen zelfs binnen een uur (!) met een stroom die even groot is als de capaciteit van die AGM.
Bijvoorbeeld een 120Ah AGM, met een stroom van 120A.
Maar dan moet je die AGM wel die grote stroom bieden!!
Aandachtspunten: andere dynamo/paallaadapparaat, hogere laadspanning, dikkere bedrading, verlagen spanningsverliezen etc.
Capaciteitwaarden van accu´s zijn vaak indicatief.
Bedenk dat een accu die je dieper kunt ontladen, langer stroom kan blijven leveren en daardoor uiteindelijk meer capaciteit heeft.
Zo zullen die yellow caps van 75Ah vast langer stroom kunnen blijven leveren als een goedkopere AGM van 90Ah.
Wel zal de te verwachten levensduur daardoor sneller dalen.
Altijd geldt echter dat je de laadmogelijkheden in overeenstemming moeten zijn met de accu specificaties.
En ook dat vaker diep ontladen de leeftijd van je accu verkort.
Vergelijk eens de DOD-waarden (dept of discharge) van de accu´s waar je belangstelling voor hebt.
Paul.
Re: Weer die accu's
Ter informatie:
Elektrische gegevens (wanneer de verwarmde luchtbevochtiger met een therapieapparaat van Philips Respironics wordt gebruikt)
Wisselstroomverbruik (met 60 W voeding): 100 – 240 V~, 50/60 Hz, 2,1 A Wisselstroomverbruik (met 80 W voeding): 100 – 240 V~, 50/60 Hz, 2,0 A Gelijkstroomverbruik: 12 V=, 6,67 A
Elektrische gegevens (wanneer de verwarmde luchtbevochtiger met een therapieapparaat van Philips Respironics wordt gebruikt)
Wisselstroomverbruik (met 60 W voeding): 100 – 240 V~, 50/60 Hz, 2,1 A Wisselstroomverbruik (met 80 W voeding): 100 – 240 V~, 50/60 Hz, 2,0 A Gelijkstroomverbruik: 12 V=, 6,67 A
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Weer die accu's
Anton en Reina. Uit de response van de techneuten hier blijkt wel, dat hier geen kort antwoord op gegeven kan worden. Daar is meer info voor nodig.Anton en Reina schreef: ↑do 20 sep 2018, 21:50De huidige lfd90 zijn denk ik te licht. Mijn vraag is , zou de optima 75ah een oplossing zijn, daar de Varta agm115 wel heel er duur uitvalt.
De twee typen accu's los van je elektrisch systeem vergelijken kan, als je de accugegevens hebt. Is echter totaal geen garantie dat je probleem hiermee opgelost wordt.
Zinvoller is het om je systeem en energiegebruik in kaart te brengen. Pas dan weet je zeker of je voldoende capaciteit hebt. Om dit te realiseren zijn er hier genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen.
Ff kort door de bocht: de twee accu's, die jij nu vergelijkt zullen elkaar echt niet veel ontlopen qua capaciteit. De kans dat je dus met de Optima 75Ah wel voldoende capaciteit hebt, schat ik als klein in. Een beetje reserve is ook beter voor je gemoedsrust en ook voor de levensduur van de accu.
Je spreekt van een te krap systeem met de LFD90. Als dit inhoudt dat de accu's al meerdere keren te ver leeg getrokken zijn (> 50% DOD) is de capaciteit is ook al een stuk minder dan bij aankoop. Met een afname van de levensduur tot gevolg.
In het door mij genoemde voorbeeld van de boot, ligt de oorzaak in de verkeerde manier van gebruiken van de 12V installatie, een niet toereikende 220V acculader en sluipverbruik. Allemaal op te lossen.
Wil je het professioneel oplossen, zullen we meer moeten weten.
Grt. Willart