Lithiumaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

Lithiumaccu



Bericht door kever71 »

Kom net op Youtube tegen, mooi Nederlands product waar over nagedacht is,wel in het Duits maar goed te begrijpen.
https://www.youtube.com/watch?v=iLkxcOTmBzM
Gr. Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Lithiumaccu



Bericht door nicolasfirst »

Ik zag een bedrag van rond de €2.000,- voor de Super B accu vermeld staan in een webshop voor een 100Ah accu. Vergelijkbare accu's (technologie en accuinhoud) zie ik rond de €1.300. Zijn er hier al mensen met ervaringen met Lithium Accu's?

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Lithiumaccu



Bericht door Pienmajer »

Ik heb twee 100ah litium accus bij Fraron in Duitsland laten monteren in mei 2018 met een victron monitor die via bluetooth op mn iphone te zien is.Ik reis bijna het hele jaar. Met deze accu,s en mn watervoorraad kan ik nu doorgaans minimaal 4 dagen vrij staan(elke dag douchen, tv en e bike opladen). Totaal incl montage € 2.150. Vooraf per mail met Fraron afgestemd, dat ik mn huidige laders en solar kan blijven gebruiken. Ben nu 3 maanden onderweg en ben erg tevreden.
Deze litium accus hebben in tegenstelling tot anderen het nadeel dat ze beneden 0 graden celcius niet op te laden zijn. Maar bij mij staan ze in een verwarmde ruimte in de camper en ik ben so wie so niet van plan naar koude oorden te gaan.
Hopelijk gaan ze zo lang mee, als Fraron zegt....
Groet, Pat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithiumaccu



Bericht door Kroppie »

en ? hoe lang is dat .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben sinds 1 week een 75Ah Power Xtreme, in div webshops te koop voor 830€.
Heeft een ingebouwde BMS.
Wat ervaringen:
Mijn ontladings test met 30A: de spanning bleef tot de laatste 5% op 12.8V staan en bij 80Ah schakelde hij af.
Laden ( met een 300Wp zonnepaneel met MPPT ) ging sneller o.a. omdat de accuspanning tot 95% lading niet boven de 13,6V kwam, dus de MPPT krijgt er meer laadstroom in. Ook op de motordynamo ( 14.0V ) gaat het laden snel ( tussen de 60 en 15 A, meestentijds 30A )
Ook omdat het laadrendament 92% is, ( bij m,n oude AGM accu,s 80%, in de absortie fase nog slechter ) is de LFP accu sneller vol, behalve als ze kouder als 0 gr zijn, dan mag je niet laden.
Alles bij elkaar denk ik dat deze 75Ah LFP accu onze 2 x 110Ah AGM ( nieuwprijs €480 ) kan vervangen, ook omdat we er nooit meer als 80 Ah uittrokken.
Onze AGM,s wogen samen 66 kg, deze LFP 9,5Kg dus een flinke gewichts besparing.
Speciale laadapparaatuur is voor deze LFP accu niet nodig.
Wij zijn dus zeer tevreden tot nog toe. Hopelijk over 10 jaar nog :-B
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Lithiumaccu



Bericht door Pienmajer »

Kroppie schreef:
di 18 sep 2018, 17:17
en ? hoe lang is dat .?

jos
Beste Jos,
Volgens Fraron meer dan 2000 laad cycli.
Ben tevreden over de werking van de batterijen, kan lang vrij staan en ze wegen slechts 14 kilo.
En als ze de 2000 cycli niet halen, dan baal ik, want dan is het duur betaald.
Wil ik nu nog niet over nadenken, zoals je zult begrijpen.
Groet !
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Het opgegeven aantal 100% mogelijke ontladingen gaan we nooit halen, misschien wel 100 x 50 % ontladen is 50 hele ontladingen per jaar.
Dus bij mogelijk 2000 ontladingen is dat 40 jaar.......... dan lig ik al lang onder de groene zoden.
Hopelijk is de kalender leeftijd van de LFP accu,s zoals beloofd langer als 10 jr.
In sommige info on line wordt gesproken over ontplofings gevaar maar dat geld voor gewone Lithium accu,s en zeker NIET voor LiFePo4 ( LFP ) accu,s! Ook het spannings verloop en de kalender leeftijd is bij LFP accu,s veel beter.
Je kan niet met een Volt meter een indruk van de ladings toestand krijgen, omdat het spannings verloop vrij vlak is.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op di 18 sep 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithiumaccu



Bericht door Vertrokken2 »

Die dingen verwarmen zichzelf toch onder de 0 gr.?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Als je met 40 A laad ( toegestaan is 100A laad en ontlaad stroom ), loopt de temp. ( te zien met de ingebouwde app ) inderdaad iets op, maar dan moet hij voor het laden al boven de 0 gr zijn.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op di 18 sep 2018, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithiumaccu



Bericht door Kroppie »

Pienmajer schreef:
di 18 sep 2018, 17:49
Kroppie schreef:
di 18 sep 2018, 17:17
en ? hoe lang is dat .?

jos
Beste Jos,
Volgens Fraron meer dan 2000 laad cycli.
Ben tevreden over de werking van de batterijen, kan lang vrij staan en ze wegen slechts 14 kilo.
En als ze de 2000 cycli niet halen, dan baal ik, want dan is het duur betaald.
Wil ik nu nog niet over nadenken, zoals je zult begrijpen.
Groet !
bedankt en succes :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Die super B LFP accu,s uit het filmpje van TS zijn bijna 2 x zo duur.....
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithiumaccu



Bericht door Vertrokken2 »

Ik begrijp het verhaal dat deze accu’s bij vorst niet te laden zijn nog niet helemaal.
Als ik mijn hypothetische Tesla bij -20 aan de laadpaal hang laadt deze toch ook op?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithiumaccu



Bericht door Kroppie »

er zijn soorten lithium accu,s die inderdaad niet bij temp onder nul geladen kunnen/mogen worden, dan zal jouw tesla een ander soort hebben.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithiumaccu



Bericht door Vertrokken2 »

Hypothetische Tesla (is de enige fatsoenlijke electrische auto op dit moment op de markt, vandaar mijn voorbeeld)
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie