Lithiumaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithiumaccu



Bericht door Kroppie »

dan zal er wel een hypothetische accu in zitten ook, de toekomst zal het leren :think: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lithiumaccu



Bericht door Vertrokken2 »

Ik ken iemand die met zijn Tesla naar de wintersport gaat. Is wel een georganiseer, maar dat terzijde.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Lithiumaccu



Bericht door Pienmajer »

Ik heb begrepen dat er een verschil is tussen LiFePo4 en LiFeYPo4 lithium accu,s.
Alleen de LiFeYPo4 accus kunnen ook onder 0 graden geladen worden. (Deze zullen dus in Tesla zitten).
Deze zijn echter ook een stuk duurder.
Groet, Pat
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Het probleem dat LiFePo4 ( LFP ) accu,s liever niet onder de 0 gr geladen worden ( overigens wel ontladen mogen worden tot -20Gr ) lijkt me voor ons gebruik als huishoud accu niet zo groot.
Ook b.v. tijdens de wintersport zal je bij gebruik van de camper toch zorgen de de temparatuur binnen ( waar ook de accu staat ) boven de 0 gr blijft dus kan je ook laden. Bij opslag bv in de winter hoef je niet te laden en is er dus geen probleem. De LFP accu mag in elke ladingtoestand bewaard worden, en heeft geen tussetijdse lading nodig. Wel is het slim om de - pool los te nemen om sluipverbruik te voorkomen.

Een voordeel van sommige LFP accu,s ( o.a. de Power Xtreme ) is dat je geen batterij monitor meer nodig hebt, die zit nl in de accu ingebouwd en geeft heel precies de ladingstoestand, laad of ontlaad stroom, accu spanning en inwendige temp. aan via je smarphone.

Er heeft enige tijd geleden in Promobil een vergelijk van 12V LFP accu,s gestaan, maar ik kan het niet meer vinden, heeft iemand daar een linkje naar?
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Lithiumaccu



Bericht door Metor »

Pienmajer schreef:
di 18 sep 2018, 22:25
Ik heb begrepen dat er een verschil is tussen LiFePo4 en LiFeYPo4 lithium accu,s.
Alleen de LiFeYPo4 accus kunnen ook onder 0 graden geladen worden. (Deze zullen dus in Tesla zitten).
Deze zijn echter ook een stuk duurder.
Groet, Pat
Neen, Tesla heeft heel andere accu technologie, nl LiCoMnN02, niet te vergelijken met LiFePo4 of LiFeYPo4. Het gewicht moet zo laag mogelijk zijn voor een zo hoog mogelijke accu capaciteit. LiCoMnN02 heeft meer dan 2 keer zoveel Kwh/kg dan LiFePo4 en LiFeYPo4.
De Tesla accu is tevens voorzien van een electrische verwarming om eerst de accu temperatuur boven de 10 graden te brengen indien omgevingstemperatuur lager dan 10 graden, als er geladen moet worden. Pas wanneer de accu temperatuur boven de 10 graden zit mag er geladen worden (via temperatuur beveiliging) Dus als je een Tesla ijskoud aan de laadpaal zet, wordt eerst laadenergie gebruikt om de accu te verwarmen gedurende aan aantal minuten totdat de temperatuur hoog genoeg is en dan pas wordt de laadenergie in de accu gestopt.
En nogmaals neen: LiFeYPo4 cellen (Winston) zijn nagenoeg even duur dan LifePo4 cellen. Kijk maar op https://www.ev-power.eu
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Lithiumaccu



Bericht door fransien »

Wat een genot, iemand die weet waarover hij/zij praat.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

fransien schreef:
wo 19 sep 2018, 21:59
Wat een genot, iemand die weet waarover hij/zij praat.
Is dat kompliment ook voor mij bedoeld of juist niet?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Lithiumaccu



Bericht door 309T16 »

Joop. Hoe doe je dat met het rijden en de dynamo? Parallel schakeling met traditionele accu's wordt sterk afgeraden.
Een bi-directionele werking van een relais zoals bij een Cyrix is dan niet wenselijk. Zodra je zonnepaneel de spanning doet stijgen, wordt de start-accu er immers parallel bijgezet.

Als je louter naar het gewicht van de accu's van een Tesla kijkt, doet die 250Wh/kg. Bij 12V dus ~20Ah/kg
Wel even wat anders dan mijn semi-tracties van 30kg en 100Ah :-B
Scheelt een factor 6!

Willart
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

De Power Xtreme LFP accu kan geladen worden met een spanning tussen 14,0 en 14,6V als hij vol is schakeld hij zichzelf uit. Geen probleem dus om hem op dezelfde manier te laden vanaf de motordynamo als een loodaccu. De LFP accu vereist geen speciale toestanden als absobtie en float spanningen.
Omdat de accu,s alleen tijdens het laden met de motor paralel staan is dat voor beide accu,s geen probleem, ze krijgen beide een laadstroom met een spanning van 14V
Het laden van de LFP gaat wel sneller omdat de inwendige weerstand van een LFP accu veel lager is neemt hij meer stroom eop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithiumaccu



Bericht door Kroppie »

ik kan de volgende vraag alvast bedenken, krijgt de startaccu dan nog wel genoeg? :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Lithiumaccu



Bericht door 309T16 »

Heb de vraag bij de firma ook neergelegd immers. Heb een financiële meevaller en overweeg er ook eentje aan te schaffen namelijk.
Betekent in mijn situatie, dat ik de bestuurdersstoel één stand verder naar achteren kan doen. Zeer welkom met mijn lengte!
Achter de stoel zitten nu 2 accu's van 100Ah en wil die dan vervangen door eentje van PowerExtreme 100Ah.

Het zit hem dan dus waarschijnlijk alleen in het ontladen van een parallelle combi, die afgeraden wordt.

Ben ook wel benieuwd waarom de maximale ontlaad-stroom van beide modellen (75 en 100Ah) hetzelfde is.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithiumaccu



Bericht door JoopBrekken »

Kroppie: Als de huishoud accu ( LFP of lood) veel stroom vraagt dan kan de dynamospanning wat zakken en ja, dan duurt het wat langer voordat de startaccu vol is, maar dat wist jij al :D

Willart: naar mijn weten zijn de grote accu,s van Power Xtreme 75 en 125Ah. Ze zitten in dezelfde accubak en hebben beide een max laad en ontlaad stroom van 100A, en kortetijd 300A ontladen.
Waarom 75 en 125Ah hetzelfde? Misschien dezelfde ingebouwde BMS?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Lithiumaccu



Bericht door 309T16 »

Inderdaad Joop, vergiste mij. Ik bedoel de 125Ah. Een 100Ah zou mooier zijn en ook voldoende. Misschien dat een 75Ah ook wel kan. Als ik het goed begrijp zakt de spanning amper in bij een belasting. Ik gebruik meerdere keren per dag 60~65A namelijk.
Zette dan altijd de tweede accubank voor die paar minuten parallel. Maar eens uitvogelen wat wel en wat niet mag met de PowerExtreme.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithiumaccu



Bericht door seth_space »

Even een paar misverstanden rechtzetten.
Een tesla heeft een accupakket dat opgebouwd is uit ca 16000 staafbatterijen. Die zijn in modules samengevoegd en die weer in clusters. Alle lading en ontlading is geregeld door de accupakket computer. Inderdaad ook de koeling en de verwarming als daar noodzaak toe is.
Een lifepo4 accu heeft een balanceer en een bescherming nodig. Ontbreken daarvan zorgt voor de horrorstorys van Paul hier over zijn werkgever.
De bms bevat het balanceer en het bescherming deel bij onder of over voltage.
Daarnaast kan het zorgen voor de ontlading en laadstromen. Die zie je in de praktijk meestal in 2 uitvoeringen.
Bms doet alles en de ont/laad stromen zijn beperkt door de bms zwaarte.
Dat heeft als nadeel dat de stroomafname of toename beperkt is.
De accu's die men verkoopt bestaan uit losse cellen (net zoals de tesla) waarbij een bms alles regelt en beschermd, of uit prismatic cells. Die laatste is dan meestal een 4s uitvoering waarbij 4 cellen van 3,2v de accu vormen. Voordeel van prismatic cells is een veel hogere laad en ontlaadstroon tot moeiteloos 600 A (met piek tot 1000)
Dat laatste gaat dan voorbij aan de bms en is dus onbeschermd.
Een lifepo4 accu laden bij vorst kan wel maar is afhankelijk van de gebruikte lader. Die heeft dan een speciale vorstbescherming waarbij door korte laadstromen de accu zelf opgewarmd wordt en dus boven de vorstgrens komt.
De epever solar control tracer serie doet dat bijv.
Opvallend is dat de op de Duitse site aangeboden lifepo4 set een bms bevat met zeer geringe ont/laadstromen. Iets om op te letten dus.
Juist het power deel van de bms maakt het duurder. Een balanceerchipje kost immers weinig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie