Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door kampo »

Voor die koffiemachine van 1400 Watt is het beste advies een 2000VA inverter (echte sinus) met 2 accu's van minstens 200Ah te gebruiken. En dan nog is het koffie zetten economisch te behandelen.
Daar zit je dus nog ver af. Bedenk dat wat reserve noodzakelijk is, ook ivm de temperaturen en levensduur. Alles wat (te) klein of te weinig is schakelt snel af in onderspanning.

Eens een testje doen met welke minimale capaciteiten je dat nipt aan kan is mogelijk. Maar eerder iets voor in een labo.
En koffie zetten met draaiende motor is ook niet leuk.

De meeste van die Nespresso koffie machines zitten rond de 1250 Watt. Gebruik zeker geen 1400 Watt versie !
kampo schreef:
wo 02 mei 2018, 22:45
De Nespresso die ik heb trekt 1250 Watt en verbruikt afgelezen ongeveer tussen de 6 en 8Ah voor 1 kopje koffie in een 12V opstelling.
Je ziet dan een jojo verbruik van ongeveer 100 à 120A gaan op je ampèremeter totdat die na het opwarmen weer zakt.
Ik zou een dergelijke inverter voor deze toepassing minstens op een 300Ah zetten en liever >400Ah.
Bij een LiFePO4 gaat dit goed vanaf een 200Ah accu
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

dat worden dure bakkies koffie, of je moet 100 kopjes op een dag drinken, dan worden ze per koppie goedkoper.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Atoz »

@Jos
De bezitters van dergelijke installaties zijn eenvoudigweg te herkennen aan een uitgebreide koffie verkoopstand naast de camper ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Cee Pee »

Een ieder mag toch helemaal zelf uitmaken hoe hij of zij de koffie maakt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door seth_space »

myway schreef:
za 15 sep 2018, 8:19

Dat advies zou ik maar niet opvolgen.
Maak maar eens een rekensommetje en dan zullen we de ontdekking van mijnheer Peukert nog maar niet mee rekenen.
Geeft een prima inzicht in verbruikscijfers die velen volkomen onderschatten. En ja de accu's zijn het minimum die je nodig hebt voor een dergelijk systeem om dat betrouwbaar te houden. Ik zie echter met grote regelmaat (ook hier) accus die slechts een fractie van de gewenste stroom langdurig kunnen leveren. Meestal is het inverter gebruik gelukkig kortdurend al zie je soms zelfs mensen met een stofzuiger aan de gang gaan.

Gelukkig heb ik van mijnh Peukert geen last ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

Cee Pee schreef:
za 15 sep 2018, 11:01
Een ieder mag toch helemaal zelf uitmaken hoe hij of zij de koffie maakt.
dat mag inderdaad ieder zelf bepalen, ik zeg ook niet dat dat niet mag, ik vind het alleen erg duur worden ,en dat is enkel mijn eigen mening, waarschijnlijk ligt dat voor een ander weer anders, bij mij moet alles zo goedkoop mogelijk .

ik heb geen andere mening gegeven over de manier van koffie zetten of welke smaak mijn voorkeur heeft, al kauwt iemand alleen maar op de bonen, maakt mij niet uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jansloos »

Cee Pee schreef:
za 15 sep 2018, 11:01
Een ieder mag toch helemaal zelf uitmaken hoe hij of zij de koffie maakt.
Door zijn probleem/vraag aan ons voor te leggen, maakt hij ons deelgenoot van zijn probleem, en ons daarom beslissingsbevoegd

:-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jansloos »

Oef, heb ik dat gezegd. 🤔
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik zie het meer als een soort Ondernemingsraad. Die mogen ook over van alles en nog wat meepraten, geluisterd wordt er toch niet.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jansloos »

Praten, ja. Beslissen?

Voordat hogerhand ingrijpt:

Wij adviseren, - veruit de goedkoopste oplossing, - alles zo te laten, en onderweg koffie te drinken, in een dan wel, of niet leuk etablissement.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door jielus »

Bijvoorbeeld in een supermarkt waar je gratis mag proeven van de aangeboden koffiesoorten!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

zijn er van die supermarkten dan ook ergens de coordinaten te vinden? :bow: :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door Kroppie »

zijn er van die supermarkten dan ook ergens de coordinaten te vinden? :bow: :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welke sterkte van omvormer heb ik nodig?



Bericht door seth_space »

https://www.spotzi.com/nl/kaarten/bedri ... nederland/

en met wat zoeken zijn er van diverse supermarkten pois te vinden die je kunt importeren.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie