De Victron MPPT kan je instellen m.b.v Blue-Tooth (smart uitvoering of via dongle), dus geen probleem die 14.8V. Wel voor je dynamo waarschijnlijk
Zou mij niet blindstaren op het verschil van 105Ah en 90Ah. Ook dit blijft appels en peren vergelijken. Je weet immers niet de bijbehorende parameters van de fabrikant. Zo zou het kunnen zijn, dat als je de VMF 40 keer tot 50% DOD hebt leeg getrokken er een grotere afname van capaciteit is als bij de Varta die ook zo gebruikt is.
Persoonlijk zou ik voor de Varta gaan.
Accu: VMF of Varta?
Re: Accu: VMF of Varta?
Als je voor een accu kiest die met een hogere spanning geladen wil worden moet je je ff afvragen wat voor scheidingsrelais relais er inzit.
Vaak vindt een startaccu het helemaal niet leuk om met een hogere spanning te maken te krijgen.
Vaak vindt een startaccu het helemaal niet leuk om met een hogere spanning te maken te krijgen.
Re: Accu: VMF of Varta?
Bedankt myway voor de hint, mede daarom en natuurlijk ook alle andere adviezen en opmerkingen heb ik besloten om 2 x LFD90 te nemen.
De grootste twijfel om voor de VDC31M te gaan was omdat die 105Ah was en ik een verbruikscalculatie heb van 97Ah/dag waardoor ik als ik inderdaad op een dag dat verbruikt de 2 LFD90 al voor 54% ontlaad en de VMF dan voor 46%
Maar misschien maak ik me daar drukker om dan nodig is.
De grootste twijfel om voor de VDC31M te gaan was omdat die 105Ah was en ik een verbruikscalculatie heb van 97Ah/dag waardoor ik als ik inderdaad op een dag dat verbruikt de 2 LFD90 al voor 54% ontlaad en de VMF dan voor 46%
Maar misschien maak ik me daar drukker om dan nodig is.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu: VMF of Varta?
Dat geldt dan alleen op dagen, dat je niet rijdt en er geen significante zonne-energie geleverd wordt.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Accu: VMF of Varta?
"Liefst neem ik de VMF omdat ik voor de zelfde prijs dan 105Ah en de Varta is 90Ah of beredeneer ik dat niet goed ?"
Inderdaad niet helemaal goed.
Het zo vergelijken van accucapaciteiten is indicatief.
Uit een accu met een groter ont- en beladingsbereik, haal je uiteindelijk dus meer stroom (zie boven).
Overigens behaal je de meeste winst als je hem dus regelmatig dieper zou kunnen ontladen zonder dat dit schade oplevert.
En minder aan het extra vol proberen te maken met een te hoge spanning.
Lees de specificaties er gewoon eens op na van de accu's waar je belangstelling voor hebt.
Geen specificaties: koop er dan een van een merk, die daar niet geheimzinnig over doet.
Inderdaad niet helemaal goed.
Het zo vergelijken van accucapaciteiten is indicatief.
Uit een accu met een groter ont- en beladingsbereik, haal je uiteindelijk dus meer stroom (zie boven).
Overigens behaal je de meeste winst als je hem dus regelmatig dieper zou kunnen ontladen zonder dat dit schade oplevert.
En minder aan het extra vol proberen te maken met een te hoge spanning.
Lees de specificaties er gewoon eens op na van de accu's waar je belangstelling voor hebt.
Geen specificaties: koop er dan een van een merk, die daar niet geheimzinnig over doet.
Paul.
Re: Accu: VMF of Varta?
Volgens de leverancier hebben beiden 200cycle@50%DOD dus gelijkwaardig ook qua prijs en dan zou de Ah doorslaggevend kunnen zijn maar toen las ik dat de laadspanning voor de VMF 14,8 moet zijn en voor de LFD90 is dat 14,4
Maar zoals ik al schreef heb ik voor 2 stuks LFD90 gekozen.
Maar zoals ik al schreef heb ik voor 2 stuks LFD90 gekozen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Accu: VMF of Varta?
Dan wel ff de bmv juist instellen en er af en toe op kijken.
Natuurlijk niet alleen naar het voltage, dat had ook met een metertje van 5€ gekund.
Natuurlijk niet alleen naar het voltage, dat had ook met een metertje van 5€ gekund.