Huishoudaccu: minpool loskoppelen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
bello1942
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 23:20

Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door bello1942 »

Beste camperaars, ik wil de binnenaccu in de camper laten zitten en dan naar de stalling en nu wil ik de minpool los koppelen kan dat loopt de accu dan niet leeg.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door Aloys »

Nee, daar kan die accu wel een aantal maanden tegen. De spanning zal wel iets zakken,
maar hij loopt niet zomaar leeg.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door 309T16 »

Wel zorgen dat hij vol is natuurlijk :wink:
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door myway »

Wel ff zeker weten dat er geen verbruikers aanstaan.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door Atoz »

Eigenlijk een heel erg slecht idee als je zonnepanelen hebt liggen.
Dan moet je eerst de panelen en dan de accu afsluiten.

Het aansluiten eerst de accu dan de panelen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door seth_space »

myway schreef:
wo 05 sep 2018, 12:36
Wel ff zeker weten dat er geen verbruikers aanstaan.
Als hij zijn minpool losgekoppeld heeft maakt dat niets meer uit.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door Kroppie »

ter voorkoming van vonkvorming is dat geen verkeerd advies, al schrikt men er alleen maar van.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door djurre1980 »

Als je de camper stalt, altijd de minpool loshalen, of een electronische accuonderbreker zoals de Battery Platinum installeren.
De ene camper heeft meer last van lekstromen dan de andere, dus hoe lang een accu voldoende op peil blijft is moeilijk te zeggen.

Ik heb wel een vraagje, waarom kan het kwaad als je de accu loskoppelt en het zonnepaneel niet?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel levert onbelast een spanning van 21 a 22 volt, bij belasting zakt dat tot +-17 volt, haal je nu de belasting eraf(accu) stijgt plotseling de ingangsspanning op de regelaar, de ene regelaar kan tegen die piek een andere niet, dus voor de zekerheid , eerst paneel los dan pas accu, bij aankoppelen moet de regelaar weten is het een 24 of een 12 volt systeem, en dat word bepaald door de accuspanning dus bij aankoppelen eerst accu dan paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door djurre1980 »

Oke helder, en nu een blonde retorische vraag: ik neem aan dat, zoals in mijn geval, als de camper in een donkere stalling staat (geen licht op zonnepaneel) ik kan volstaan met het afkoppelen van de accu, en de aansluiting van het zonnepaneel kan blijven zitten?
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door myway »

seth_space schreef:
myway schreef:
wo 05 sep 2018, 12:36
Wel ff zeker weten dat er geen verbruikers aanstaan.
Als hij zijn minpool losgekoppeld heeft maakt dat niets meer uit.
Ik reageer op de antwoorden die daar net boven staan.
Daar wordt aangegeven dat hij makkelijk een tijd zonder lading aangekoppeld kan staan en DAT is handig om te weten of er dan geen verbruikers aanstaan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door Kroppie »

ja, dat kan , maar waarom risico lopen om een keer 1 draadje losschroeven te besparen, want bij het aankoppelen van de accu moet het paneel toch ff los , want bij aankoppelen , EERST accu en dan paneel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door djurre1980 »

Ja, maar ondanks dat je verbruikers uit staan heb je ook nog te maken met lekstroom door b.v. alarmsysteem, klokje van een oventje (zaken die buiten je 12v schakelaars om gaan), of gewoon lekstroompjes die optreden in oude bedrading, kleine kortsluitingkjes waar je verder niks van merkt zeg maar.
Om die reden is het alleen al verstandig om je accupolen af te koppelen tijdens stalling.
Soms vereist een verzekeraar, of de stallingseigenaar dat ook i.v.m. potentieel brandgevaar.
Laatst gewijzigd door djurre1980 op wo 05 sep 2018, 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Huishoudaccu: minpool loskoppelen?



Bericht door djurre1980 »

Ik koppel mijn accu altijd af en aan in het donker, dan kan het volgens mij wel.
Maar beter is dus om zonnepaneel af te koppelen als je de accu afkoppelt. :hug:
Plaats reactie