EBL 226 'charge' blijft branden

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

EBL 226 'charge' blijft branden



Bericht door reinolt »

Mijn Adria 660 SL (2009) is uitgerust met een Schaudt EBL 226 en een bijbehorende display LT 500.

We staan nu vanaf dinsdag aan de paal, maar op de display blijft het lampje CHARGE constant rood branden. Nu is dat normaal voor ca 24 uur bij eerste in gebruik name. De stroom was gedurende 2 weken uitgeschakeld. Compleet zoals ik dat altijd doe.

Nu dus weer in bedrijf genomen en het blijft branden, terwijl de waardes van de HH accu normaal zijn.
Aan de paal 13,7 V
Los 12,7

Aan de paal 0,8 A groen (dat is laden).

Alleen de cap% geeft een onduidelijke waarde 90% maar met knipperende vraagteken.

De startaccu geeft 13,4

De paalstroom inkomend is 231 V.

De waardes nagemeten met multimeter met dezelfde uitkomst.

Iemand enig idee waar de storing kan zitten?
Afbeelding
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL 226 CHARGE blijft branden



Bericht door Kroppie »

mss een overgangs weerstand in de draad van de ebl naar de accu, waardoor de lader met laden met een vrij hoge stroomsterkte, niet de juiste accuspanning meet en daardoor niet omschakeld naar druppelen, en dus blijft laden, ook meen ik wel eens gelezen te hebben dat de aansluitingen op de ebl met de stekkers wel eens problemen hebben wegens een erg krappe dimensionering van de contacten, ff goed bekijken dus.
ook zekeringen en de zekering houders kunnen een oorzaak zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: EBL 226 CHARGE blijft branden



Bericht door reinolt »

Jos, bedankt voor je reactie.

Normaal gaat charge branden als de Hh accu opgeladen moet worden. En ook bij in gebruikname als de stroom er af geweest is. Dus niet aan de paal en bijv min klem los is geweest. Volgends handleiding dan 24 uur aan de paal staan.

Vreemd is dat het lampje niet uitgaat, terwijl de accu wel volgeladen is. Eigenlijk krijgt hij nu onderhoudslading van de EBL 13,8 V duidt daar op. Ook de 0,8A + geeft dat aan.

Ik heb idd al goed naar de EBL gekeken en bijv de zekering van de interne lader doorgemeten.
Ik ga nav jouw suggesties nog eea verder bekijken.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: EBL 226 'charge' blijft branden



Bericht door reinolt »

Opgelost !! Alleen weet ik niet zeker door elke handeling, maar het CHARGE lampje is uit.
Dat lampje gaat branden als de accu gedurende langere tijd niet geheel vol is geladen.

Wat heb ik gedaan?

Eerst weer eens alle waarden gemeten zowel met de LT500 als met de multimeter. En zowel aan de paal als zonder walstroom.
Alle uitkomsten waren eigenlijk prima. Zie ook hierboven.

Ook de accuklemmen losgehaald, de accu even laten rusten en gemeten. 13,01 V. Dat noem je vol.

Nog een 2 V zekering in de lijn van de voeler doorgemeten. Geen probleem.

Alles weer aangesloten en in bedrijf genomen. Rode lampje brandt.

Vervolgens nog een 12Vverbruiker uitgeschakeld (receiver/stuurkast Oyster Europa) uitgezet en lekker gaan fietsen en lunchen.
Vier uur laterterug bij de camper. En ....charge lampje is uit. Zoals het hoort. Prima.

Jammer dat ik niet zeker weet welke handeling geholpen heeft.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bernard B
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:55

Re: EBL 226 'charge' blijft branden



Bericht door Bernard B »

Goedenavond Forumleden,

Ik zou eerst een nieuw topic beginnen maar via de zoekfunctie kwam ik deze topic tegen.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem met het charge! ledje.
In onze camper brandt hij sinds vorige week en dacht dus ook gelijk aan een lege accu.
Toen schoot het mij in het zin dat de accu inderdaad om de zoveel tijd aan de lading moet.
Dat heb ik dus gedaan en helaas geen resultaat want hij blijft branden terwijl de accu wel geladen is.

Heeft iemand van jullie nog aanvullingen op bovenstaande?
Plaats reactie