buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door simple simon »

Hallo allemaal!
ik ben (zoals sommige nu wel weten hahaha) een buscamper aan het bouwen en hierin zit ook electra, ik heb een electrotechnische opleiding gehad ( wel lang geleden..) maarn heb door de zonnepanelen van tegenwoordig toch ook vragen;
ik wil de camper zo simpel mogelijk gaan houden op alle fronten dus ook in het electra gedeelte,
ik heb al eens een schema gemaakt in 2009 voor de toenmalige camper maar toen was het zonnepaneel nog erg vers.
mijn oude schema werkte maar ik neem ook aan dat ik nu een zonnepaneel (via een laadregelaar?) niet zomaar parallel kan aansluiten op de dynamo aanvoer, de lader zat in mijn oude systeem wel op de plus trouwens maar dat ging uiteraard gewoon goed,
wellicht moet er een slim ''stuur-doosje'' tussen dus ik hoor graag wat in de praktijk werkt maar ik wil het simpel houden, ik heb op dit moment behalve de Ducato-bus nog helemaal niets dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

@even als voorbeeld, ik ga gewoon een platte vuilwatertank onder de auto leggen en de waterkraan gewoon weer ouderwets via los pompje in de schoonwater jerrycan :-)

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door Kroppie »

de uitgang van de laadregelaar kan gewoon direkt op de accu, hoeft geen speciaal kastje tussen, gewoon aansluiten, EERST accu op de regelaar aansluiten en dan pas de panelen, bij loshalen van de accu, EERST de panelen los en dan pas de accu.

wel vlak bij de accu een zekering in de draad tussen accu en regelaar

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door simple simon »

Aha, dus eigenlijk toch alle laders parallel op de accu, waar is die laadregelaar eigenlijk voor?
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel op een camper levert normaal gesprken een spanning van +-17 a 18 volt, een accu heeft een laadspanning van +-14,4 volt en een druppelspanning om de accu als ie vol is op spanning te houden van +-13,5 volt.

de laadregelaar zet de paneelspanning dus om in de gewenste spanning voor de accu, zonder regelaar zou die spanning dus veel te hoog zijn voor de accu, zo voldoende info?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door simple simon »

Aha, dan zijn er wel veel verschillende soorten en prijzen, maar ik snap het idee, en zo'n regelaar heeft dus geen moeite met de dynamo spanning die dan ook op decaccu staat, mooi om te lezen, dank je Jos!
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door simple simon »

Ik heb indertussen een compressor koelkast 12volt 2e hands gescoord en daarbij 2 zonnepaneeltjes buigbaar en plat van Solara ( 2.3amp per stuk ) , maar in de div websites en uitleg van de verkoper zie ik dat je ze PARALLEL aansluit op een laadregelaar maar bij mijn zoeken naar de ultieme voordelige lader en voeding kwam ik bij Victron ook een laadregelaar tegen en wel model mppt 75-10 en in de download bij Victron staat onderstaand ofwel de 2 panelen in SERIE???
Hoe is dat bij jullie?

12V-accu en mono- of polykristallijne panelen aangesloten op een 75V-controller
● Minimum aantal seriële cellen: 36 (12V paneel).
● Aanbevolen aantal cellen voor hoogste controllerefficiëntie: 72
(2x 12V paneel in serie of 1x 24V paneel).
● Maximum: 108 cellen (3x 12V paneel in serie).

https://www.victronenergy.com/upload/do ... -ES-SE.pdf
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door myway »

Als je een mppt van Victron wil zou je kunnen kijken voor een 75/15, vreemd genoeg zijn die vaak goedkoper als een 75/10
Of met dergelijke paneeltjes de meerprijs van zo’n lader opweegt tegen een heel klein beetje meer opbrengst dan wanneer je een pwm regelaar gebruik?
Over in serie of paralel plaatsen van de panelen is men verdeeld, daar is hier op het forum al veel over geschreven.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door simple simon »

dus de MPPT is nuttiger bij grotere panelen en minder bij mijn kleine begrijp ik in jouw woorden, of miss toch omdenken dat hoe kleiner hoe belangrijker er zo veel mogelijk uit te halen, maar dat is een gevoel en ik weet er gewoon te weinig van...
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
rodeo
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 21:58

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door rodeo »

Ik heb een MPPT op mijn zonnepanelen en die zit direct op de accu's. Echter, als ik zonnestroom EN walstroom heb blijft de accuspanning op 14,4V te blijven staan. De spanning gaat niet terug naar 13,5V.
Kennelijk beïnvloeden de camperomvormer en die van de panelen elkaar.

Ik hoop dat het bij u niet gebeurt.
Trouwens, weet iemand waarom dit gebeurt en wat is hier een oplossing voor?
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: buscamper in aanbouw electra (minimalistisch)



Bericht door myway »

Dat kan afhankelijk zijn van de lader, maar ook of er gelijkertijd verbruikers zijn.
Om te weten waar het aan ligt zal je moeten gaan laden met de panelen los gekoppeld en zonder verbruikers.
Staat de spanning op 14.4 volt, zit de lader in de absorptie fase.
Plaats reactie