Aardlekschakelaar
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aardlekschakelaar
Toch goed om te lezen dat iedereen er over nadenkt en probeert te begrijpen waarom je iets wel moet doen en waarom niet.
Ik realiseer me nu zelf, dat ook mijn reactie een mix is van de Nederlandse NEN-1010 (wettelijke norm elektrotechnische installaties) en gezond verstand.
Als daar dan ook buitenlandse normen worden aangehaald (zoals de TUV), wordt het allemaal niet eenvoudiger.
Als het aantal campers verer stijgt, zal er vast ook nog wel eens een norm voor een camper komen...
Uit de laatste reactie van ts begreep ik, dat hij in ieder geval niet iets fout gaat doen.
Ik realiseer me nu zelf, dat ook mijn reactie een mix is van de Nederlandse NEN-1010 (wettelijke norm elektrotechnische installaties) en gezond verstand.
Als daar dan ook buitenlandse normen worden aangehaald (zoals de TUV), wordt het allemaal niet eenvoudiger.
Als het aantal campers verer stijgt, zal er vast ook nog wel eens een norm voor een camper komen...
Uit de laatste reactie van ts begreep ik, dat hij in ieder geval niet iets fout gaat doen.
Paul.
Re: Aardlekschakelaar
Inderdaad Paul, dat is ook het mooie van dit forum.
Je hebt in je hoofd zitten dat iets niet hoeft, maar door dit soort discussies ga je er (mogelijk) toch anders over denken.
En je leert er weer van.
Persoonlijk wil ik alles snappen wat in een camper is ingebouwd, maar of ik zo oud wordt...
Je hebt in je hoofd zitten dat iets niet hoeft, maar door dit soort discussies ga je er (mogelijk) toch anders over denken.
En je leert er weer van.
Persoonlijk wil ik alles snappen wat in een camper is ingebouwd, maar of ik zo oud wordt...
Re: Aardlekschakelaar
@ PietersSprinter
die goede ervaren elektricien heeft het mis. Het is inderdaad (beter) om de camper met een boot als overeenkomst te zien. Zoals travelscout al meldde. (T)huis situaties kan je hiermee NIET vergelijken.
Het is prima om een erkend installateur / monteur te raadplegen, maar heeft de persoon in kwestie ook verstand van uitzonderings- en specifieke gevallen zoals deze? Dit soort aansluitingen is echt een vak apart. Je moet echt weten wat je doet en laat.
(extreem voorbeeld) Mocht je ooit in Marokko komen, dan zal je merken dat ze daar het niet zo nauw nemen en dat je je camper voelt prikkelen als je in wil stappen als jezelf nog op de grond staat. Daar helpen echt niet die maatregelen niet die jij aangedragen hebt.
In Nederland en omringende landen zal in de meeste gevallen het wel in orde zijn. Wil je echt het zekere voor het onzekere: scheidingstrafo. Dan geldt ook weten hoe je dat ding aansluit en wat niet.
Arie
die goede ervaren elektricien heeft het mis. Het is inderdaad (beter) om de camper met een boot als overeenkomst te zien. Zoals travelscout al meldde. (T)huis situaties kan je hiermee NIET vergelijken.
Het is prima om een erkend installateur / monteur te raadplegen, maar heeft de persoon in kwestie ook verstand van uitzonderings- en specifieke gevallen zoals deze? Dit soort aansluitingen is echt een vak apart. Je moet echt weten wat je doet en laat.
(extreem voorbeeld) Mocht je ooit in Marokko komen, dan zal je merken dat ze daar het niet zo nauw nemen en dat je je camper voelt prikkelen als je in wil stappen als jezelf nog op de grond staat. Daar helpen echt niet die maatregelen niet die jij aangedragen hebt.
In Nederland en omringende landen zal in de meeste gevallen het wel in orde zijn. Wil je echt het zekere voor het onzekere: scheidingstrafo. Dan geldt ook weten hoe je dat ding aansluit en wat niet.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Aardlekschakelaar
Een scheidingstrafo, zoals Arie zegt, is de meest veilige manier. Meestal wordt dan de ijzeren kern wel aan de primaire (wal) kant "aan aarde gelegd."
Je bereikt dan een zwevende spanning die met niets van de walkant te maken heeft.
In principe geeft ook een omvormer zo'n situatie. Volledig gescheiden van het net.
Een omvormer is nog méér gescheiden dan een trafo.
immers de omvormer hoeft helemaal geen net aansluiting. Heeft genoeg aan veel 12 Volt.
Je bereikt dan een zwevende spanning die met niets van de walkant te maken heeft.
In principe geeft ook een omvormer zo'n situatie. Volledig gescheiden van het net.
Een omvormer is nog méér gescheiden dan een trafo.
immers de omvormer hoeft helemaal geen net aansluiting. Heeft genoeg aan veel 12 Volt.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Aardlekschakelaar
Zoals ik het zie, is een aardlekschakelaar in de 220/230Vac afkomstig van de omvormer zinloos, als de omvormer volledig geïsoleerd opgehangen is en de behuizing/aarde van de omvormer niet gebruikt wordt.
Is de omvormer aarde/behuizing wel verbonden met het chassis of direct met de min van de HH-accu heeft het wel zin.
Is de omvormer aarde/behuizing wel verbonden met het chassis of direct met de min van de HH-accu heeft het wel zin.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Aardlekschakelaar
Zelf heb ik mijn aardlekschakelaar zodanig aangesloten dat hij zowel bij walstroom als bij omvormer-stroom in de kring staat.
Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik.
Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Aardlekschakelaar
Dan dus achter de 220V omschakelunit. Wel de oplossing ja. Wel zit een eventuele lader dan of er voor of moet telkens aangezet worden.
Ik heb de aardlekschk. er uit gegooid tijdens de revisie van de elektra.
Camper staat nooit meer aan de paal. Alleen thuis en daar vertrouw ik wel op een goede werking van de aardlek.
Ik heb de aardlekschk. er uit gegooid tijdens de revisie van de elektra.
Camper staat nooit meer aan de paal. Alleen thuis en daar vertrouw ik wel op een goede werking van de aardlek.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Aardlekschakelaar
Inderdaad achter de omschakelunit . Heb geen externe lader, gebruik de zonnepanelen om de HH accu te laden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Aardlekschakelaar
"De zin aarde en paal stroom" daar gaat het al mis. In/bij "aarde", de aardaansluiting dus, is nooit sprake van stroom. Het is een neutrale aansluiting. Vandaar ook dat hij wordt aangeduid met "N"
Sorry, dit is niet juist.
"N" is de aanduiding voor de 0, van Neutral.
De aarde wordt aangeduid met "PE", Protective Earth.
De fase, de hete kant, heet "L", van Line.
Sorry, dit is niet juist.
"N" is de aanduiding voor de 0, van Neutral.
De aarde wordt aangeduid met "PE", Protective Earth.
De fase, de hete kant, heet "L", van Line.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
Re: Aardlekschakelaar
ik denk dat de juiste of onjuiste lettertjes in deze het kleinste probleem zijn, wat een gezeur , verkeerde lettertjes, tsjonge jonge !!
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Aardlekschakelaar
Gelukkig zijn jullie het allemaal met elkaar eens.
Mijn opmerking was gebaseerd op een ervaring voordat de VCA bestond. Toen ik nog dacht dat je met werken verder in het leven kon komen heb ik enkele jaren bij een onderaannemer van de NS (Nederlandse Spoorwegen) gewerkt. Wij waren vaak onderweg met een oude Mercedes bus met daarin een kleine werkplaats, elektrisch gereedschap en een flink aggregaat op benzine.
Er werd als eerste aangeleerd dat de geel/groene, ik denk 6 mm2 aardedraad moest worden aangesloten voordat er ook maar enige werkzaamheden in de bus mochten beginnen. Aan de buitenkant van de bus zaten draadeinden met geïsoleerde vleugelmoeren waar je draad aan moest verbinden.
Ik vind het wellicht een heel klein beetje vreemd na alle verhalen hier gelezen te hebben. Maar toch, volgens de hoofd veiligheid was de aarde draad ervoor dat de bus niet onder spanning kon komen te staan.
Zijn we al die tijd voor de gek gehouden?
Mijn opmerking was gebaseerd op een ervaring voordat de VCA bestond. Toen ik nog dacht dat je met werken verder in het leven kon komen heb ik enkele jaren bij een onderaannemer van de NS (Nederlandse Spoorwegen) gewerkt. Wij waren vaak onderweg met een oude Mercedes bus met daarin een kleine werkplaats, elektrisch gereedschap en een flink aggregaat op benzine.
Er werd als eerste aangeleerd dat de geel/groene, ik denk 6 mm2 aardedraad moest worden aangesloten voordat er ook maar enige werkzaamheden in de bus mochten beginnen. Aan de buitenkant van de bus zaten draadeinden met geïsoleerde vleugelmoeren waar je draad aan moest verbinden.
Ik vind het wellicht een heel klein beetje vreemd na alle verhalen hier gelezen te hebben. Maar toch, volgens de hoofd veiligheid was de aarde draad ervoor dat de bus niet onder spanning kon komen te staan.
Zijn we al die tijd voor de gek gehouden?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Aardlekschakelaar
Ik had mijn reactie geplaatst, zonder eerst de volgende reactie te lezen.
@PaulBng, dat is ook waar.
@PaulBng, dat is ook waar.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Groeten, Allard.
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Aardlekschakelaar
Die P staat op de schakelaar.
Jielius, dat is voor: " je weet maar nooit"
Dat aarden van van alles en nog wat, wordt ook wel: " potentiaalvereffening" genoemd.
Is alles dus gelijkgeschakeld.
En nu schei ik er mee uit! richt mijn pijlen op de volgende TS met zijn probleem .
Jielius, dat is voor: " je weet maar nooit"
Dat aarden van van alles en nog wat, wordt ook wel: " potentiaalvereffening" genoemd.
Is alles dus gelijkgeschakeld.
En nu schei ik er mee uit! richt mijn pijlen op de volgende TS met zijn probleem .
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258