Dikte stroomdraad?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Dikte stroomdraad?



Bericht door Charles Franconi »

Hallo.

Even een vraag over de dikte van een stroomdraad.
Ik wil de opbrengst van 4 zonnepanelen van elk 100 Watt, geschakeld op 24 Volt, overbrengen van van mijn aanhanger naar mijn Victron MPPT in mijn camper. Maximale lengte 25 meter. Hoe dik moeten de + en - draad zijn om minimaal verlies te hebben?

Groeten Charles
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Peter A7 »

Geschakeld op 24 volt, bedoel je achter de MPPT of eerder dat je panelen met 2 in parallel staan en dan 2 in serie ?
In het laatste geval is de spanning eerder ca 36 volt ...

Enige verduidelijking is wenselijk.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte stroomdraad.



Bericht door Kroppie »

4 panelen van elk 6 amp = 24 ampere
voltage = 17 volt
lengte 25 meter

draad 35mm2 0,62 volt verlies
50mm2 0,43 verlies
75mm2 0,28 verlis
90 mm2 0,23 verlies

neem je voor elk paneel aparte draden en de regelaar op de 25meter afstand , dan word het
voltage 17 volt
ampere 6
lengte25 meter

10mm2 0,53 verlies
16mm2 0,33 verlies
25mm2 0,21 verlies
35mm20.15 verlies

2 aan 2 parallel en in serie met de mppt op de afstand geeft
42 volt 12 ampere

dan bij 16mm2 0,67 volt
25mm2 0,42 volt
35mm2 0.30 volt
50mm2 0,21 volt

heb je wat te puzzelen. :-B

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 27 aug 2018, 21:07, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Charles Franconi »

Ter verduidelijking: 2 setjes van elk 2 x 100 Watt zo aangesloten dat ze voor 24 volt geschakelde accu’s laden. De spanning per setje is i.d.d. hoger dan 24 Volt.

Kroppie: in de aanhanger koppel ik de 2 plussen aan elkaar en de 2 minnen. Die gaan dan als 1x plus en 1 x min naar de MPPT in de camper.

Hoe moet ik dan de berekening maken?

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Kroppie »

het laatste voorbeeld.
een paneel geeft onbelast +- 21 volt en 5,88 amp max(afgerond 6), 2 in serie geeft onbelast 42 volt, en 2 parallel geeft 12 ampere, het uitgaande vermogen naar de ingang van regelaar word dus 42 volt en 12 ampere.

je ziet de amperes tellen het zwaarst met de dikte van de draad.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Charles Franconi »

Thanks voor de uitleg. Groeten Charles
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Charles Franconi »

Nog even een vraagje:

https://www.kabel24.nl/installatiedraad ... noer/25-mm

Even snel zoeken levert een prijskaartje van ca. 7 euro per meter. Iemand een alternatief?

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Peter A7 »

Je kan veel beter die vier panelen in serie schakelen, dan halveert de stroom en heb je gelijk ook minder verlies over de lange kabel.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Kroppie »

moet de regelaar wel aan kunnen, 4x 21 volt = 84 volt ingangsspanning dan, en kan bij erg lage temp nog wel hoger worden!!
maar word dan

20mm2 0,27volt
25mm2 0,21 volt
35mm2 0,15 volt

je ziet maakt met 6 ampere niet veel uit,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Digiwalker »

Let wel even op. Heb je al zonnepanelen op het dak van je camper kan niet rucksichtlos een ste andere panelen par zetten. Je mppt raakt dan in de war. Zeker bij het aankoppelen en afkoppelen.
Rene

Verstuurd vanaf mijn Z met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Charles Franconi »

Alle panelen op de camper van 100 Watt zijn ook per 2 aangesloten op 24 Volt op mijn MPPT, Victron Blue Solar 100 I 50. Kan bij mijn weten 1400 Watt aan.


Op de camper dus 4 setjes van 2 panelen van 100 Watt die elk serie geschakeld zijn, dus 24 Volt. Dan nog 2 setjes van 2 panelen van 100 Watt op de aanhanger, dus ook in serie op 24 Volt. Dan blijft de spanning dus ook gelijk die naar de MPPT gaat? Of ik nu 1 setje in serie de MPPT voedt, of 6 setjes, dat maakt de spanning toch niet hoger?

Groeten Charles
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Digiwalker »

Best charles.
Volgens mij vergis je je een beetje.
Volgens de spec's gelden deze gegevens voor een 100 w paneel.Gewicht in kg: 9,5 kg.

Type cel: polykristallijn

Max. vermogen (Pmax): 100W

Max. spanning: 18,0 V

Max. stroom (Imax): 5,56 A

Open spanning: 22,32 V

Kortsluitstroom: 5,90 A

Rendement: ± 15,00%

Dus is volgens mij de spanning ca 2x18=36 volt.
De stroom bij 2 serie geschakelde panelen blijft dan 5,56 A.
Vervolgens schakel je deze 6 setjes parrallel.
Hierdoor blijft de spanning 36 volt maar wordt de stroom 6 x 5,56 = 33,36 Ampere.
De mppt regelaar is geschikt tot 100 V en max 50Amp.
Dus de regelaar komt niet in gevaar.
Voor de bekabeling komt het echter een beetje slecht uit. De stroom naar de regelaar (33a) vereist dus de nodige aandacht.

Als je bij het begin van de bouw hier geen rekening mee hebt gehouden moet je de bekabeling aanpassen.
De keuze 2 in serie en 6 parrallel is in jouw situatie niet verkeerd.
Dit omdat de panelen niet op een 1 oppervlak liggen.

Nou veel succes
Rene

Verstuurd vanaf mijn Z met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikte stroomdraad?



Bericht door Kroppie »

ik heb 4 panelen op mijn dak en een victron mppt100/30, de panelen zijn 2 aan 2 verbonden aan de regelaar , via 2 schakelaars, op de uitgang van de regelaar zitten een volt en een ampere meter .

als ik tijdens een zonnige periode 1 set van de 2 panelen aan of afkoppel tijdens in bedrijf zijn dan zie ik heel even (< 1sec) de opbrengst meters even pendelen om daarna weer op de juiste waarde terug te komen, dus? , dat die mppt in de war raakt is een theoretische mogelijkheid welke bij de victron in ieder geval minder dan 1 sec effect op de opbrengst heeft, in ieder geval niet meetbaar, maar theoretisch misschien wel aanwezig

waarom had ik 2 series van 2 panelen ?, omdat 2 van de 4 panelen door weersinvloeden na 24 jaar minder opbrengst hadden dan de overige 2 , en ik daardoor die 2 apart in de gaten kon houden.
nu waren ze zo slecht dat ik ze alle 4 van dak gesloopt heb , en vervangen door 3 grotere .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie