Aarden DAB-antenne?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Aarden DAB-antenne?



Bericht door rozo85 »

Hallo allemaal 8-)

Sinds een dag of twee ben ik aan het uitvoegelen waarom mijn dab radio het niet goed doet.
Situatie:
kENWOOD dab radio.
Actieve FM antenne
Actieve (kenwood) dab antenne.

De actieve FM antenne werkt goed als die 12V+ krijgt
De Dab antenne is geaard met een strook koper aan de carosserie van de auto.
De Dab antenne en radio werken goed zolang het contactsleuteltje uit staat en ook lang genoeg uit staat.
Zodra het contact aan gaat is de dab ontvangst 0 tot slecht.

Is hier sprake van een zwevende massa?
Heeft het zin om de massa van de dab antenne aan de massa van de autoradio te koppelen?

Wie heeft ideeen?

Groet Rolf
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: aarden dab antenne?



Bericht door KTManiac »

Toevallig pas ook een Kenwood ingebouwd en de meegeleverde plakantenne op de ruit geplakt.
Prima ontvangst! :thumbup:
Ik heb wel de raamstijl op het stukje waar de aardstrip geplakt zit even blank geschuurd, mogelijk zit daar jouw probleem.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: aarden dab antenne?



Bericht door rozo85 »

Dank voor je reactie. Dat heb ik ook al gedaan. Maar dat helpt niet. Tenminste niet zodra ik het contact aanzet. Maar bedankt voor het meedenken.

Gr rolf
Toedeledoki

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door Toedeledoki »

Het beste resultaat kreeg ik met een passieve fm antenne (spriet) die ik met een splitter(actief) verdeel in fm en dab. De raamantenne was bij mij ook flut.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door KTManiac »

Moet eerlijk zeggen dat ik van die raamantenne niks verwacht had, maar resultaat valt me 100% mee.
Ik laat 'm voorlopig dus maar zitten, ontvangst is prima.

Eind september weet ik meer, na 4 weken Noorwegen. Uitsluitend DAB+ dus, geen FM meer.
Toedeledoki

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door Toedeledoki »

Die raamantennes daar zullen dan wel kwaliteiten in zijn. Ik kreeg het pas bevredigend met een splitter tussen de gewone fm spriet.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door rozo85 »

Allen bedankt voor de reacties tot dusver. Ik ga nog 1 x proberen om de aarding van het geheel te verbeteren. Vervolgens ga ik eens een andere DAB+ antenne proberen en vervolgens?

Groet Rolf Zoutendijk
jackv
Berichten: 218
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 22:15
Locatie: Den Bosch

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door jackv »

Heb eenzelfde probleem gehad met het digatale ontvangst. Contact uit goed ontvangst, contact aan zeer slecht ontvangst.
Na wat zoek werk bleek het een (goedkope) 12v usb lader te zijn die de storing veroorzaakte.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door rozo85 »

Hallo allemaal,

Blij met jullie reacties. Het heeft me in ieder geval geholpen om de oorzaak te achterhalen. Zodra ik het contact aanzet gaat het schrempje van mijn achteruitrijcamera aan en dat stoort. Nadat ik de stekker van de analoge fm antenne heb gerepareerd, heb ik daarop een prima ontvangst. Ik laat het maar zo. Ik hoef iig niet verder te zoekn.

Bedankt en tot kijk, Rolf
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door KTManiac »

KTManiac schreef:
di 14 aug 2018, 22:05
Moet eerlijk zeggen dat ik van die raamantenne niks verwacht had, maar resultaat valt me 100% mee.
Ik laat 'm voorlopig dus maar zitten, ontvangst is prima.

Eind september weet ik meer, na 4 weken Noorwegen. Uitsluitend DAB+ dus, geen FM meer.
Net terug van 4 weken Noorwegen, noordwaarts via Zweden, ter hoogte van Narvik overgestoken naar Noorwegen en weer zuidwaarts via west- en midden Noorwegen. Geen moment problemen met ontvangst gehad, dus m'n raamantenne voldoet prima en die mag blijven zitten. :thumbup:
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Aarden DAB-antenne?



Bericht door awaza »

Enige weken terug heb ik ook een Kenwood autoradio met DAB plakantenne geplaatst.
Aardstrip raakt bij mij niet het blanke metaal van de raamspijl door de kunststof behuizing van de plisse raamverduistering.
De ontvangst is echter boven verwachting goed, zelfs in de stalling.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Plaats reactie