Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Steven Heijstek
Berichten: 15
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 21:59
Locatie: OOSTERHOUT NB

Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Steven Heijstek »

Een dezer dagen ga ik mijn accu's opnieuw aansluiten vanwege een nieuwe converter en lader. Nu heb ik gezien dat ik daar bij voorkeur 16mm2 aansluitmateriaal voor gebruik. Ik heb die spullen niet dus dat moet ik laten maken. Ik heb wel echt alles als het om 6mm2 gaat. Draad, ogen, gereedschap, etc.
Als ik nu alles 3-voudig uitvoer, dus 3 x 6mm2, heb ik dan uiteindelijk een verbinding die net zo goed is als 1 x 16mm?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2 ?



Bericht door travelscout »

3x6 is in principe beter maar of je dat nu echt zal opvallen in de praktijk door een lagere weerstand?

Niet alleen beter vanwege de totale oppervlakte van de doorsnede maar vooral omdat stroom de eigenschap heeft zich te verplaatsen aan de buitenzijde van een ader. Of anders gezegd; stroom verplaatst zich net onder het oppervlakte van de isolatie.
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door kampo »

Dat is zelfs 18mm² dus goed !
Wel opletten dat je niet gaat knoeien met op elkaar leggen van te kleine oogjes en stekkertjes voor die grote stroom.
Alles moet piekfijn zijn, niet enkel de kabelsectie.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2 ?



Bericht door Kroppie »

travelscout schreef:
ma 13 aug 2018, 7:28
3x6 is in principe beter maar of je dat nu echt zal opvallen in de praktijk door een lagere weerstand?

Niet alleen beter vanwege de totale oppervlakte van de doorsnede maar vooral omdat stroom de eigenschap heeft zich te verplaatsen aan de buitenzijde van een ader. Of anders gezegd; stroom verplaatst zich net onder het oppervlakte van de isolatie.
dat verplaatsen van de stroom, geldt voor wisselstroom met een vrij hoge frequentie ,geen enkel probleem met gelijkstroom.

verder is het zo, hoe ga je zekeren, je hebt nu in een traject 3x kans op een kortsluiting maar ga je nu in elke kabel 1 zekering voor 6mm2 zetten of 1 zekering voor 16mm2 in de totale doorsnede, want dan gaat het fout met sluiting door 1 draad.

maak het goed en leen desnoods even spullen, ga niet zitten prutsen, laat dat aan de vakman over :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door myway »

Helemaal met Jos eens.
Ga naar een bedrijf die de juiste kabel heeft en een beetje bedrijf zet de oogjes er gelijk aan.
Wat dan wel handig is dat je weet hoelang de kabel moet zijn.
Mensen staan vaak in de winkel voor dit soort zaken en weten niet hoelang het moet zijn🤪
Toedeledoki

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Toedeledoki »

Waarschijnlijk gaat het gewoon om een paar oogjes in 16mm2? Die kun je ook solderen. Oogje in de bankschroef warm maken met de brander. Draad erin steken en vol tin laten lopen.

3x 6mm2 is ook geen probleem. Alleen wat lastiger om 3 oogjes op 1 aansluiting te krijgen lijkt mij. En het ziet er iets minder gelikt uit.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Kroppie »

dat er minder gelikt uitzien is het MINST belangrijke.

en solderen heeft het nadeel dat er hier weer mensen zijn die daar over gaan zeuren met: breekt af e.d.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Toedeledoki »

Als een 16mm2 draad, die gewoon in een camper ligt, afbreekt dan is de halve camper inmiddels ook afgebroken. Qua verbinding is het nog steeds beter dan een knijpverbinding.

Persoonlijk ben ik ook niet iemand die heel veel tijd en energie steekt in dingen die je toch niet weer ziet. Maar een beetje een strakke en overzichtelijke installatie kan ik wel waarderen. Ook handig als je er later weer eens bij moet. Ik hou niet van dingen die er echt "gebeund" uit zien.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

en als ie wel eerder afbreekt dan de rest dan is ie niet goed genoeg gebeugeld/vastgelegd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door 309T16 »

Inderdaad, het bewuste "skin"effect treedt niet op bij DC.

Waar woont TS? Heb nog klemmen en kabel genoeg hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door Kroppie »

waar iemand woont schijnt bij de meeste mensen geheim te moeten blijven, nou ja ze doen maar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door jansloos »

Kroppie schreef:
ma 13 aug 2018, 10:58
dat er minder gelikt uitzien is het MINST belangrijke

jos
Bedenk wel; in de details herkent men de meester. :wink:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door 309T16 »

Afgezien van de gewenste lengte vooraf te moeten bepalen, heeft een kant en klare kabel met ogen ook het nadeel, dat er een groter gat gemaakt moet worden bij doorvoer door een wand.

Ik had alles klaar op 1 kabeloog na vanwege de doorvoer door een wand. Dat wou ik bij het lokale camperbedrijf laten monteren, waar ik ook de spullen gekocht had. Ging niet echt van harte. Heb dus zelf maar zo'n tang gekocht op Ebay.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Is 3 x 6mm2 net zo goed als 1 x 16mm2?



Bericht door travelscout »

wow.....
durf je nog wel wat te schrijven, Steven?
Paul.
Plaats reactie