Ontladingsspanning accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Ontladingsspanning accu



Bericht door gsm »

Sinds ik de dongel heb aangesloten op de MPPT 75/15 zie ik de laagste spanning van de accu en dat schommelt tussen de 11,86 en de 12,16V
Als ik de ontladingsspanning tabel erbij neemt dan zou mijn LDF-90 accu gezakt zijn naar 40% wat veel te laag is.
Kan iemand dat bevestigen ?
Zo ja is de accu dan slecht of overleden of is dat al te voorbarig en misschien eerst nog laten testen ?

Deze tabel heb ik :
ontladingstabel.jpg
ontladingstabel.jpg (32.72 KiB) 375 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontladingsspanning accu



Bericht door Kroppie »

die spanningen in die tabel zijn spanningen gemeten na een aantal uren rust van de accu, dus niet laden of ontladen beste losgekoppeld .
en ook geldt dat het voor elke accusoort verschillend is.

bijvoorbeeld tijdens het starten van de motor kan de spanning van de startaccu kortstondig tot wel 9,0 volt dalen om na het starten in rust weer 12,6 volt aan te geven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ontladingsspanning accu



Bericht door gsm »

Dank je wel voor de uitleg.
Ik dacht dat de accu toch slecht geworden was na de problemen maar ik laat hem wel even meten als we terug zijn en de camper op stalling gaat zodat ik weet of die nog ergens goed voor te gebruiken is want ik wil volgend jaar 2 stuks LDF90 kopen.
Daar heb ik bij de bouw al rekening mee gehouden en dan kan ik deze als die nog goed is voor de boot waar een minn-kota op zit gebruiken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ontladingsspanning accu



Bericht door Kroppie »

als je zelf even een heel grote krachtinspanning moet leveren, dan ben je vlak daarna ook even "af" , tijdje rust en je bent weer als nieuw.
en hangt van de persoon af hoeveel "af", en hoe nieuw :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ontladingsspanning accu



Bericht door myway »

Als het goed is staat op deze accu de startcapaciteit ff op laten meten of hij daar nog in de buurt zit.
Plaats reactie