Elektriciteit: gele Renault Master L2H2

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Die 500W heb ik al gekocht dus die zal ik gewoon blijven gebruiken. Heb ook nagedacht over die 12V oplader voor mijn Macbooks, maar heb er tot nu toe nog niet zulke goede ervaringen mee. Ze zijn niet van Apple en voelen wat 'goedkoop' aan. Dat geldt in ieder geval voor degene die ik gebruikt heb.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door gsm »

@Max en Evelien, dan moet je de verbruikers op die 500W instellen, niet mijn voorkeur maar geen probleem verder :D :thumbup:
Ondanks alle goede adviezen vind ik ook dat je een goed gevoel moet hebben over hoe je het gaat uitvoeren.

@Myway, ik vind een omschakelaar ook veel geld en heb een voor mij simpele oplossing gekozen : een 230V magneetrelais met meerdere NO en NC contacten en die koste mij op de rommelmarkt €7 incl. kastje
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Een goed gevoel is zeker belangrijk @gsm

Die magneet relais snap ik nog niet helemaal, dus heb in de nieuwe versie gewoon een wisselschakelaar gezet, hopelijk is dat ook goed. Moet je daarbij nog letten op het aantal Ampère oid?
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Hierbij mijn nieuwe schema.

Ik snap het nog niet helemaal hoe het gaat na de omvormer of walstroom, wat moet ik dan met de minpolen zoals in het 12v gedeelte? Doe ik iets verkeerd? Want ik kan niet ineens twee mindraden hebben, maar ik kan ze moeilijk ook gaan schakelen met een aparte schakelaar. Of zit dat in 1 schakelaar, twee minpolen?
Bijlagen
stroomschema v2.jpg
stroomschema v2.jpg (86.76 KiB) 580 keer bekeken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door javanes »

Kijk nu nog eens goed naar het schema van de schakelaar op de eerste pagina.
Met de 230V heb je een fase, een 0 leiding en een aarde. Dus geen plus en min.
Omvormer (230V uit) en 230V (walstroom) gaan naar AC1 en AC2. De aarde naar PE
Laatst gewijzigd door javanes op wo 08 aug 2018, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Bedankt voor de tip, dit elektriciteitsgedoe is nog allemaal nieuw voor mij. Ga morgenochtend weer verder!
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door gsm »

De schakelaar zou dan als dubbelpolig moeten uitvoeren zodat de wal aansluiting via de schakelaar loopt en de inverter
Vandaar dat ik een relais heb gebruikt met meerder NO en NC contacten, komt er spanning van de wal dan woordt het relais aangetrokken en verbind die de fase en de 0 met de stopcontacten binnen. Geen stroom van de wal dan is het relais afgevallen en verbind die de inverter fase en 0 met de stopcontacten

@Javanes, in de volksmond wordt de fase + genoemd en de 0 de min maar dat wist je wel :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door javanes »

Dat wist ik niet en dat slaat nergen op. Da's net zoiets als iemand stroom zegt als er spanning wordt bedoeld.
Die 230V heet bij mij gewoon "fase"en "neuter"
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door gsm »

Weer wat geleerd dan net als ik want ik wist niet dat "neuter" de 0 of te wel de min was :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Kroppie »

en de 100 A zekering die nu links van de cyrix zit moet zo dicht mogelijk bij de hh accu zitten, nu is het stuk kabel tussen de zekering vlak bij de cyrix en de accu niet beschermd.

en ik mis de zekering tussen hh accu en de + verdeel doos(blade fuse box)

over het algemeen , zekeringen zo dicht mogelijk bij de stroombron(accu), niet vlak bij de gebruiker

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door myway »

Mijn vraag over de verbruikers op de omvormer ging er niet over om je op andere mogelijkheden te wijzen om een verbruiker te voeden.
Het ging mij erom of die 500 watt daadwerkelijk wordt gebruikt.
Als dat zo was is er een behoorlijke belasting voor de accu.
Je hebt een redelijk dure gel-accu gezien.
Als de belasting van de accu niet zo hoog is zou het met een goedkopere semitractie-accu kunnen.
Je geeft aan dat je de omvormer gaat belasten met 150 watt en dat zou prima op een semitractie-accu kunnen.
Het had dan ook prima met een stuk goedkopere 375 omvormer van het zelfde merk hebben gekund.
Maar goed het is al gekocht.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door myway »

Ik zie nu ook een 50 amp schakelaar tussen accu en omvormer, waarom??
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Bedankt Jos, voor de tips betreffende de zekeringen zo dicht mogelijk bij de stroombron plaatsen. Dat zal ik onthouden bij de installatie. Voor de duidelijkheid van dit schema zal ik ze echter wel daar zetten waar het overzichtelijk van blijft.
Kroppie schreef:
do 09 aug 2018, 7:52
en ik mis de zekering tussen hh accu en de + verdeel doos(blade fuse box)
Over de zekering tussen de blade fuse box en de hh accu, hoeveel ampere zekering moet je daar doen? Er zitten natuurlijk al allemaal zekeringen in de blade fuse. Met andere woorden: hoe zou je het amperage van deze zekering het beste uit kunnen rekenen?
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

myway schreef:
do 09 aug 2018, 8:53
Ik zie nu ook een 50 amp schakelaar tussen accu en omvormer, waarom??
Dat was op aanraden van gsm gisterenavond. Is een zekering daar overbodig? Of bedoelde je dat hij te licht/zwaar is?
gsm schreef:
wo 08 aug 2018, 22:10
Als fuse tussen de inverter en accu zou je 50A kunnen nemen, 500:12=47,6A en de contacten van de schakelaar moeten dat kunnen verwerken en ik heb daar een 100A schakelaar zitten.
Plaats reactie