Elektriciteit: gele Renault Master L2H2

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Elektriciteit: gele Renault Master L2H2



Bericht door Max en Evelien »

Hallo allemaal! Wij zijn bezig met het ombouwen van onze Renault Master 2.5dci uit 2005 tot camper. Wij zijn nu aangekomen bij het elektriciteitsgedeelte en daar heb ik nogal wat vragen over. Het lijkt mij het handigste om mijn elektriciteitsschema te presenteren en aan jullie de vraag of het een beetje oke is.

Ik heb nog een aantal ? in het schema staan bij de zekeringen, omdat ik niet weet hoe je dat het beste kunt bereken. Ook heb ik nog niet de juiste kabeldiktes ingevuld, met dezelfde reden.

De omvormer, zonnepanelen en de zonnelaadregelaar heb ik al thuis liggen, maar de accu, kabels, zekeringen, switches, etc moet ik nog kopen. Hier kan dus ook commentaar op worden geleverd.

In de hoek staat tevens een aansluiting voor walstroom voor als ik ergens stroom heb, gewoon met een stekkerdoos, maar ik wil proberen zo min mogelijk aan de paal te staan. Wil liever ook geen acculader en hoop het te kunnen doen met de zonne-energie en het gebruik van de cyrix.
Is het mogelijk om de stopcontacten die ik op 230V zou maken te kunnen switchen afhankelijk van of ik aan een paal sta of niet (ipv de stekkerdoos)? Zodat de omvormer over wordt geslagen, maar dat de stopcontacten het gewoon doen na een simpele switch om te zetten? Ik weet niet of dat de juiste manier is, maar zo zie ik het voor mij.
Bijlagen
Stroomschema.jpg
Stroomschema.jpg (86.42 KiB) 1056 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Max en Evelien op vr 10 aug 2018, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door javanes »

Ik zou de 12V verbruikers aansluiten op de HH accu en niet op de uitgang van de MPPT regelaar.
En een schakelautomaat of handmatige schakelaar aansluiten op omvormer en 230V buiten aansluiting.
Zo heb je 230V op alle wandcontactdozen als je aan de 230V staat of via de omvormer als je vrij staat.

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Oke bedankt voor de tip, javanes. Waarom zit de "load" aansluiting dan op de laadregelaar? Ging er vanuit dat dit was om de accu te omzeilen wanneer er genoeg zon was zodat je met minder rendementsverlies zat, maar ik geloof je meteen en zal mijn schema aanpassen.

Waar staat de PE voor in jouw schema? Heb je een voorbeel van zo'n schakelautomaat die je aanraadt?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Atoz »

Als omschakelautomaat gebruik ik een gewone wisselschakelaar (nr6) zodat ik ofwel de wal ofwel de omvormer naar de verbruiker schakel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Een wisselschakelaar, dat is toch gewoon zo'n schakelaar waarmee je in huis het licht aanzet? Dat lijkt mij ook een goede oplossing. Het gaat danwel niet meer automatisch, maar het is wel simpel en goedkoop. Liever voor de goedkope oplossing in dit geval denk ik, wij zijn immers beide nog studenten zonder werk dus elke euro telt :wink:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door javanes »

Max en Evelien schreef:
wo 08 aug 2018, 19:55
Waar staat de PE voor in jouw schema? Heb je een voorbeel van zo'n schakelautomaat die je aanraadt?
Die PE is de aarde aansluiting.
Voorbeeld van de schakelaar bij een willekeurige leverancier:
https://www.4campers.nl/installatie-mat ... -paal.html

Ga even op zoek naar de gebruiksaanwijzing van de MPPT regelaar om te kijken waarmee je de loaduitgang max mag belasten
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

javanes schreef:
wo 08 aug 2018, 20:25
Ga even op zoek naar de gebruiksaanwijzing van de MPPT regelaar om te kijken waarmee je de loaduitgang max mag belasten
Oke, ik denk dat het 20A is maar weet niet zeker, net zoveel als waarmee hij laadt. Dat is te weinig voor de rest van het systeem neem ik aan, daarom waarschijnlijk jouw tip om het 12v systeem aan te sluiten op de accu.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door gsm »

Als omschakelaar gebruik ik een 230V magneetrelais die omgaat als ik de stekker van de buitenaansluiting aansluit.
Over de contacten van het magneetrelais loopt de walaansluiting en de inverter
De load heb ik niet in gebruik en net wat Javanes schrijft alles op de HH accu aansluiten.
Om kortsluiting door de kabel te voorkomen moet je aan beiden zijde van de Cyrix zo dicht mogelijk bij de accu's een zekering zetten en zelf vind ik 50A weinig, ik heb 100A
Als fuse tussen de inverter en accu zou je 50A kunnen nemen, 500:12=47,6A en de contacten van de schakelaar moeten dat kunnen verwerken en ik heb daar een 100A schakelaar zitten.
Er zijn hier vele schema's te vinden o.a. in het zelfbouw gedeelte waar die van mij ook staat in mijn zelfbouw verslag.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Heeft iemand ervaring met de accu in het schema? Ziet er erg veelbelovend uit!
Het gaat om de Panther USV Master GEL 12V 165Ah (C20) 150Ah (C10)
https://www.batterie100.de/Panther-USV- ... 800-Zyklen.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

Dankjewel GSM voor de feedback! Ik ga mijn schema aanpassen en dan zal ik hem opnieuw posten voor nieuwe feedback!
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door myway »

Als je het nog goedkoper wil doen, zonder automaat of schakelaar, gewoon een stekker omzetten.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door myway »

Wat wil je op de omvormer gaan gebruiken.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door Max en Evelien »

myway schreef:
wo 08 aug 2018, 22:38
Wat wil je op de omvormer gaan gebruiken.
Dat zullen voornamelijk onze Macbook opladers worden, 65W en 85W. Deze hebben we wel nodig, aangezien we deze gaan gebruiken om remote te werken zullen we ze elke dag nodig hebben. Heb ook nog wat ruimte voor extra onvoorziene zaken die misschien nog komen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Elektriciteitsschema



Bericht door gsm »

Daar heeft Myway wel een punt want als je het alleen voor de laptop nodig heb dan is een 12V lader goedkoper.
De inverter verbruikt zelf namelijk ook al wat.
Maar als je voor de toekomst ook wil investeren dan is 500W niet veel (vind ik) en dan denk ik dat je beter eerst even een opsomming moet maken zodat je weet hoeveel je nodig heb in de toekomst. Anders koop je nu een 500W en blijkt later dat je straks meer nodig heb.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie