Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Elektriciteitsschema
Even wat ander met betrekking tot de electriciteit:
Wat vinden jullie van de accu? Heb gekozen voor de omdat ze wat lichter zijn dan semi tractie accu's en ik liever wat meer capaciteit heb (en dus meer moet betalen), want dat heb ik zo terug verdient als ik een paar keer minder naar een camping hoef.
De Panther gel accu: 165*0,75=124ah
Een semitractie accu: 230*0,5=115ah
Ik heb dus meer ampere voor iets meer geld, maar wel een stuk lichter en minder groot. Vandaar deze afweging.
Linkje:
https://www.panther-batterien.de/panthe ... aster.html
Wat vinden jullie van de accu? Heb gekozen voor de omdat ze wat lichter zijn dan semi tractie accu's en ik liever wat meer capaciteit heb (en dus meer moet betalen), want dat heb ik zo terug verdient als ik een paar keer minder naar een camping hoef.
De Panther gel accu: 165*0,75=124ah
Een semitractie accu: 230*0,5=115ah
Ik heb dus meer ampere voor iets meer geld, maar wel een stuk lichter en minder groot. Vandaar deze afweging.
Linkje:
https://www.panther-batterien.de/panthe ... aster.html
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Waarom van die zware omvormers? Ik gebruik al 20 jaar een 350W sinusomvormer. Opladen van de laptop,
accu's van camera's, soms een mixer... Heb er nog nooit tekort aan gehad.
accu's van camera's, soms een mixer... Heb er nog nooit tekort aan gehad.
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Heb ik ook al een keer aangehaald maar de omvomer is al gekocht.
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Daar ben ik weer na een lange pauze!
De meeste dingen zijn reeds aangeschaft, maar de kabels en zekeringen etc nog niet. Verder liggen de kabels van de verlichting en het zonnepaneel er al, omdat het plafond in onze bus dicht is gemaakt.
De nieuwe versie van het schema zie je hieronder, deze keer met afbeeldingen. Zou graag feedback ontvangen!
De meeste dingen zijn reeds aangeschaft, maar de kabels en zekeringen etc nog niet. Verder liggen de kabels van de verlichting en het zonnepaneel er al, omdat het plafond in onze bus dicht is gemaakt.
De nieuwe versie van het schema zie je hieronder, deze keer met afbeeldingen. Zou graag feedback ontvangen!
- Bijlagen
-
- stroomschema v4.jpg (124.65 KiB) 863 keer bekeken
Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
De draad naar de omvormer zou ik opwaarderen naar 10 mm2 zeker als je een 50 Amp zekering gebruikt.
PS
Net als de draad naar het 12volt verdeelpunt.
PS
Net als de draad naar het 12volt verdeelpunt.
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Nog twee vragen.
Hoe lang is de kabel van de koelkast tot de accu, ivm de draad dikte.
Komt er ook een massa tussen hh-accu en start-accu.
Hoe lang is de kabel van de koelkast tot de accu, ivm de draad dikte.
Komt er ook een massa tussen hh-accu en start-accu.
-
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
======================
Ik zie ook geen dynamo?
Ik zie ook geen dynamo?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
dat spreekt toch voor zich die zit al in de auto en aan de startaccu aangesloten, ook bij een renault, niet elk dingetje moet in een schema staan, enkel de dingen die toegevoegd gaan worden blijft het wel zo overzichtelijk .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Het gebruik van de load uitgang van de laadregelaar werd hier eerder ontraden, maar zou ik toch nog eens in overweging nemen.
Voordelen gebruik load uitgang laadregelaar:
De omvormer blijft wel rechtstreeks op de accu aangesloten aangezien de piekstromen te hoog zijn voor de laadregelaar.
In jouw schema zou dan het zekeringen blok rechtstreeks op de load aan gesloten worden.
Hier nog een voorbeeld schema zoals het bij mij is aangesloten. Extra o.a. een shunt voor stroommeting een twee spannningsmeters om de accu spanningen te monitoren.
Voordelen gebruik load uitgang laadregelaar:
- Stroom gebruik van de accu afleesbaar op de MT50
- Alle belastingen in een keer uit te schakelen via de MT50 (of op de laadregelaar zelf)
- Extra beveiliging voor de accu door de instelbare spanning waarbij de load uitgang losgekoppeld wordt
De omvormer blijft wel rechtstreeks op de accu aangesloten aangezien de piekstromen te hoog zijn voor de laadregelaar.
In jouw schema zou dan het zekeringen blok rechtstreeks op de load aan gesloten worden.
Hier nog een voorbeeld schema zoals het bij mij is aangesloten. Extra o.a. een shunt voor stroommeting een twee spannningsmeters om de accu spanningen te monitoren.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Oke, ook als de afstand maar heel kort is? Ik denk 30+30cm maximaal
Dat verdeelpunt is wel slim inderdaad. Dan bedoel je de zwarte min kabel toch?
Ik verwacht dat die kabel niet langer dan 2x2,5m zal zijn. Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel stroom de koelkast gaat gebruiken, ook omdat het een tweedehands is die al best oud is. Het gaat om een 12v compressor koelkast CRX-110 als ik het goed heb.
Met een massa bedoel je dan een schakelaar? Die kan ik wel toevoegen. Een 100A schakelaar moet voldoende zijn.
Laatst gewijzigd door Max en Evelien op do 03 jan 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Dankjewel voor je toelichting. Wat zouden nadelen zijn dan? Is de belasting die op de load wordt aangesloten dan niet te hoog? Ik wil in de toekomst ook nog een 12v diesel kachel en nog een extra 12v paneel met usb, 12v uitgangen en spanningmeter installeren, maar die staan nog niet in dit schema, aangezien ik daar nog geen onderzoek naar heb gedaan. De laadregelaar die jij (2215) hebt is iets anders dan die van mij (2210a). Maakt dat uit voor de belastbaarheid van de load?albertrietjens schreef: ↑wo 02 jan 2019, 11:19Het gebruik van de load uitgang van de laadregelaar werd hier eerder ontraden, maar zou ik toch nog eens in overweging nemen.
Voordelen gebruik load uitgang laadregelaar:
- Stroom gebruik van de accu afleesbaar op de MT50
- Alle belastingen in een keer uit te schakelen via de MT50 (of op de laadregelaar zelf)
Vooral het laatste heeft al een aantal malen er voor gezorgd dat de accu niet diep ontladen werd.
- Extra beveiliging voor de accu door de instelbare spanning waarbij de load uitgang losgekoppeld wordt
De omvormer blijft wel rechtstreeks op de accu aangesloten aangezien de piekstromen te hoog zijn voor de laadregelaar.
In jouw schema zou dan het zekeringen blok rechtstreeks op de load aan gesloten worden.
Hier nog een voorbeeld schema zoals het bij mij is aangesloten. Extra o.a. een shunt voor stroommeting een twee spannningsmeters om de accu spanningen te monitoren.
De voordelen die je benoemde klinken erg goed, vooral omdat ik lang getwijfeld heb om zo'n beveiliger van de accuspanning aan te schaffen.
Over de MT50: Ik heb hem nog niet gebruikt, maar zit te twijfelen om de bijbehorende dongel voor een app te kopen om daar van alles op te zien en in te kunnen stellen. Iemand daar ervaring mee?
- albertrietjens
- Berichten: 637
- Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
- Locatie: Nederweert
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Wanneer de maximum belasting onder de 20A blijft zie ik een, twee, drie geen probleem. Mijn laadregelaar is ook 20A net als die van jou. Ik vermoed dat het belangrijkste verschil de behuizing is. Wanneer je onze schema's vergelijkt zie je daar nagenoeg dezelfde opstelling, op de kachel na. Tot nog toe heb ik nog geen problemen ondervonden met deze opstelling.
Op het display van de MT50 kun je trouwens precies zien welke stroom er via de LOAD uitgang geleverd wordt. Bij twijfel kun je dan altijd nog een deel buiten de LOAD om aansluiten. Maar vooralsnog zie ik niet zo snel dat je in de problemen komt bij deze verbruikers.
Op het display van de MT50 kun je trouwens precies zien welke stroom er via de LOAD uitgang geleverd wordt. Bij twijfel kun je dan altijd nog een deel buiten de LOAD om aansluiten. Maar vooralsnog zie ik niet zo snel dat je in de problemen komt bij deze verbruikers.
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A
Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7 https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8458137
LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6
iSwitch: https://photos.app.goo.gl/64aSnPByWbuut1bQ6
-
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Oke bedankt! Voor de tips! Zal het schema nogmaals aanpassen en dan weer plaatsen voor laatste goedkeuring!
Re: Elektriciteit: gele Renault Master L2H2
Goedkeuring door het forum met al die tegenstrijdige en soms slecht onderbouwde adviezen? Iedere leek kan zich op het forum ongecontroleerd als deskundige opwerpen. Je bent echt helemaal zelf verantwoordelijk voor het ontwerp en de uitvoering van je installatie.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)