Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Goedenavond,
De 20A zekering (in de motorruimte van mijn Ducato uit 1998) die geplaatst is tussen de dynamo en de huishoudaccu is compleet oververhit geraakt en uiteindelijk gesmolten. Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk is? Die zekering hoort er toch gewoon uit te knallen?
Kan dit te maken hebben met slecht contact of matige kwaliteit zekeringen?
Of heeft de dynamo te lang te veel stroom moet leveren (door intensief gebruik van de huishoud accu tijdens het rijden) en heeft de zekering het hierdoor begeven?
Ik waardeer alle suggesties en adviezen enorm! Dankjewel alvast.
Paul
De 20A zekering (in de motorruimte van mijn Ducato uit 1998) die geplaatst is tussen de dynamo en de huishoudaccu is compleet oververhit geraakt en uiteindelijk gesmolten. Heeft iemand een idee hoe dit mogelijk is? Die zekering hoort er toch gewoon uit te knallen?
Kan dit te maken hebben met slecht contact of matige kwaliteit zekeringen?
Of heeft de dynamo te lang te veel stroom moet leveren (door intensief gebruik van de huishoud accu tijdens het rijden) en heeft de zekering het hierdoor begeven?
Ik waardeer alle suggesties en adviezen enorm! Dankjewel alvast.
Paul
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Zekering gesmolten, waar kan dit aan liggen?
Een zekering knalt eruit bij kortsluiting.
Bij een langdurige overbelasting zal hij door oververhitting smelten.
Een hoge weerstand veroorzaakt door corrosie kan ook tot oververhitting zorgen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Bij een langdurige overbelasting zal hij door oververhitting smelten.
Een hoge weerstand veroorzaakt door corrosie kan ook tot oververhitting zorgen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
- Travelmaster
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
- Locatie: Wezep
Re: Zekering gesmolten, waar kan dit aan liggen?
als een zekering te heet word zonder dat er kortsluiting is geweest dan komt dat meestal door een slecht contact van de zekering in de houder, dan is er warmte ontwikkeling waardoor de contact veren warm worden, waardoor de veerkracht minder word waardoor het contact nog slechter word ,enz enz.
remedie de zekering EN de zekeringhouder vervangen door een ander type waar de zekering in/op vast geschroefd word b.v..
https://www.rdae.nl/fha120-maxi-zekeringhouder.html of deze.
https://www.rdae.nl/rfm30-30a.html met deze.
https://www.rdae.nl/fha360-stripzekeringhouder.html
als het laden met meer amperes gebeurt dan de waarde van de zekering dan vliegt ie er ook uit, zit het net op het randje?, dan word ie ook heet, dan kan je overwegen om als de draden naar de hh accu dat toelaten een iets zwaardere zekering te plaatsen, b.v de 30 ampere uit de link.
jos
remedie de zekering EN de zekeringhouder vervangen door een ander type waar de zekering in/op vast geschroefd word b.v..
https://www.rdae.nl/fha120-maxi-zekeringhouder.html of deze.
https://www.rdae.nl/rfm30-30a.html met deze.
https://www.rdae.nl/fha360-stripzekeringhouder.html
als het laden met meer amperes gebeurt dan de waarde van de zekering dan vliegt ie er ook uit, zit het net op het randje?, dan word ie ook heet, dan kan je overwegen om als de draden naar de hh accu dat toelaten een iets zwaardere zekering te plaatsen, b.v de 30 ampere uit de link.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Zekering gesmolten, waar kan dit aan liggen?
20A zekering tussen de dynamo en huishoudaccu?
Heb je dan zo´n kleine huishoudaccu?
Heb je dan zo´n kleine huishoudaccu?
Paul.
- Peter LMC
- Berichten: 10184
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Zekering gesmolten, waar kan dit aan liggen?
20 Amp zekering is wel heel erg weinig.
Zekering en zekering houder vernieuwen en een zwaardere zekering monteren.
Kijk even naar de zwaarte van het scheidingsrelais.
Als dit er eentje van bv 50 Amp is dan een 50 ampere zekering er in.
Als de rest van de bedrading het toelaat.
Jos zegt eigenlijk hetzelfde.
Zekering en zekering houder vernieuwen en een zwaardere zekering monteren.
Kijk even naar de zwaarte van het scheidingsrelais.
Als dit er eentje van bv 50 Amp is dan een 50 ampere zekering er in.
Als de rest van de bedrading het toelaat.
Jos zegt eigenlijk hetzelfde.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Mooi dat de zon ook een zekering heeft bij Hymer. Maar is 10A niet een beetje te licht?
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
zal wel aan de ruim bemeten kabeldiameter liggen die himer heeft toegepast.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
ALL,
Onder de motorkap en gesmolten.
Dat is duidelijk: bloostellen aan alle weersinvloeden, met de gevolgen zoals omschreven.
Inderdaad bij kortsluiting gaat de zekering kapot.
In dit geval is er een overgangs weerstand, veroorzaakt door de weersinvloeden, tussen de aansluitingen van de zekering.
Door die overgangs weerstand en de wel wat hogere stroom onstaat er WARMTE, met het smelten van de zekering.
De enige vraag die we nog kunnen stellen: Wat is de maat van deze zekering? De standaard 20mm?
Dan is het helemaal te verklaren, klopt mijn verhaal, en de zekering is MECHANISCH te klein, ik bedoel te kleine aansluit contacten.
Je moet hier minstens een MAXI zekering MET MAXI houder monteren, deze heeft trouwens M5 aansluitingen, is 20mm2 doorsnede.
Ben blij om te horen dat de 20Ampere er niet uitgaat bij het laden van de accu: Dat is namelijk een eeuwig durende discussie.
Dit vanwege de bewering dat er wel ruim 150Ampere stroom loopt tijdens het laden en je draad moet gebruiken van zeker 25mm2.
Welke draaddiameter gebruikt HYMER dan?
10mm2 t/m 16mm2 is meer dan voldoende. (PRAKTIJK)
Ik heb in meerdere campers een maxi zekering geplaatst van 60Ampere, deze is er nog nooit uit gegaan. Dus er loopt NOOIT meer dan 60Ampere.
OPLOSSING in dit geval:
Plaatsen/vervangen van een MAXI zekering met houder en er mag wel een iets zwaardere zekering in: 50Ampere.
Haije.
Onder de motorkap en gesmolten.
Dat is duidelijk: bloostellen aan alle weersinvloeden, met de gevolgen zoals omschreven.
Inderdaad bij kortsluiting gaat de zekering kapot.
In dit geval is er een overgangs weerstand, veroorzaakt door de weersinvloeden, tussen de aansluitingen van de zekering.
Door die overgangs weerstand en de wel wat hogere stroom onstaat er WARMTE, met het smelten van de zekering.
De enige vraag die we nog kunnen stellen: Wat is de maat van deze zekering? De standaard 20mm?
Dan is het helemaal te verklaren, klopt mijn verhaal, en de zekering is MECHANISCH te klein, ik bedoel te kleine aansluit contacten.
Je moet hier minstens een MAXI zekering MET MAXI houder monteren, deze heeft trouwens M5 aansluitingen, is 20mm2 doorsnede.
Ben blij om te horen dat de 20Ampere er niet uitgaat bij het laden van de accu: Dat is namelijk een eeuwig durende discussie.
Dit vanwege de bewering dat er wel ruim 150Ampere stroom loopt tijdens het laden en je draad moet gebruiken van zeker 25mm2.
Welke draaddiameter gebruikt HYMER dan?
10mm2 t/m 16mm2 is meer dan voldoende. (PRAKTIJK)
Ik heb in meerdere campers een maxi zekering geplaatst van 60Ampere, deze is er nog nooit uit gegaan. Dus er loopt NOOIT meer dan 60Ampere.
OPLOSSING in dit geval:
Plaatsen/vervangen van een MAXI zekering met houder en er mag wel een iets zwaardere zekering in: 50Ampere.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
In 99 procent van de gevallen heb je gelijk. Maar er zijn er hier setups, die toch echt hogere aanvangslaadstromen hebben.
Met mijn volle HH-accucapaciteit parallel (2 banken) en dan ook aardig ontladen, trek ik de dynamospanning (gemeten bij de dynamo!) fiks naar beneden. Dit omdat de dynamo slechts een 70A uitvoering is. Zou ik een modernere auto hebben met een zwaardere dynamo, zou de "bulk"stroom richting HH bij een volle startaccu met gemak die zekering van 60A doen springen.
Met mijn volle HH-accucapaciteit parallel (2 banken) en dan ook aardig ontladen, trek ik de dynamospanning (gemeten bij de dynamo!) fiks naar beneden. Dit omdat de dynamo slechts een 70A uitvoering is. Zou ik een modernere auto hebben met een zwaardere dynamo, zou de "bulk"stroom richting HH bij een volle startaccu met gemak die zekering van 60A doen springen.
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Nog steeds geen reden om 25mm2 of zelfs 35mm2 aan te leggen.
Heb ik het ook nog niet over de ZEER grote aansluitingen op deze kabels die je nergens kwijt kan.
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Dat ligt ook aan de lengte. Een 4 meter lange 10mm² kabel ga je niet zekeren met een zekering van 100A. Dan neem je een dikkere kabel bij zulk één zekering.
Ik heb zelf 16mm² en heb het verschil bekeken met een 16mm² er parallel aan te leggen. Toename stroom vond ik niet de moeite waard.
Ook omdat ik nooit de twee banken tegelijkertijd aan de dynamo heb hangen. Een laadstroom van 30A is een mooie waarde voor 200AH (de grootste accubank). Slaat onderwijl mijn koelkast aan stijgt het richting de 35A. Dit in het geval er geen solar-energie geleverd wordt.
Ik heb zelf 16mm² en heb het verschil bekeken met een 16mm² er parallel aan te leggen. Toename stroom vond ik niet de moeite waard.
Ook omdat ik nooit de twee banken tegelijkertijd aan de dynamo heb hangen. Een laadstroom van 30A is een mooie waarde voor 200AH (de grootste accubank). Slaat onderwijl mijn koelkast aan stijgt het richting de 35A. Dit in het geval er geen solar-energie geleverd wordt.
Re: Zekering gesmolten: waar kan dit aan liggen?
Zware laadstromen kan je krijgen als je HH accu "plat"" is en je start
Dan zullen de 30A korte tijd overschreden worden tot de T-EMK(lading) zich opbouwt
Idealer zou dan zijn een 220/12V lader aan de HHaccu te hangen
Ik heb dit voorgehad met de verdamperKK !!!
Dan zullen de 30A korte tijd overschreden worden tot de T-EMK(lading) zich opbouwt
Idealer zou dan zijn een 220/12V lader aan de HHaccu te hangen
Ik heb dit voorgehad met de verdamperKK !!!