Nieuwe accu('s)

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
dvissa
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 aug 2018, 22:07

Nieuwe accu('s)



Bericht door dvissa »

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een oude Mercedes Tabbert camper en wil hier eind van de zomer mee weg. Nu is het echter zo dat de huidige startaccu overleden is. De tweede grotere accu is al langer kapot. Ik moet dus in ieder geval een nieuwe accu kopen, maar ik wil graag ook wat lampjes en mobiele telefoon opladers gaan aanleggen in de camper, en daarom twijfel ik tussen twee opties:

1. Eén grote accu om zowel mee te starten als de lampjes op aan te sluiten.

Voordelen: Goedkoper, makkelijker

Nadelen: Risico dat je geen energie overhoudt om mee te starten

2. Eén normale accu om mee te starten, en een tweede accu om de lampjes op te laten branden

Voordelen: Zekerheid dat je start energie overhoudt

Nadelen: Duurder, ingewikkeld aanleggen

Op dit moment is qua elektronica alleen de start accu aangesloten. (opladen, starten) Ik ben van plan om 4 led spotjes te installeren en deze gaan waarschijnlijk 4 uur per dag branden. Daarnaast 2 telefoons per dag opladen (2600mAh per stuk) De planning is om maximaal 3 dagen stil te staan zonder stroom. Het is dan de bedoeling dat beide accu's weer opladen tijdens het rijden, zodat we op de volgende plek er weer tegenaan kunnen.

Nu heb ik helaas geen ervaring en weinig kennis van accu's en lampjes. Ik heb een poging gedaan om te berekenen hoeveel capaciteit ik nodig heb, maar ik ben er niet uitgekomen. Weet iemand hoeveel Ah ik nodig heb en wat de slimste optie is? Ik heb nog geen lampjes uitgekozen, want ik weet ook niet hoeveel wattage spotjes ik nodig heb.

Ik hoop graag op een reactie.

Met vriendelijke groeten, Tobias
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door de Jonckheer »

Als je voor 1 accu gaat kun je het beste de multi purpose van Varta kiezen, die kan voor zowel start als huishoud ingezet worden. Een startaccu is over het algemeen niet blij met dagenlange kleine verbruikers. Gezien jouw stroomverbruik lijkt mij 1 zo groot mogelijke geen probleem. Led lampjes gebruiken vrijwel niets, die doen het ook weken op een klein batterijtje en een lader laad tot de telefoon vol is, dat is ook geen grootverbruiker. Het mooiste zou zijn als je een 230 AH accu zou kunnen plaatsen, dan kom je op zeker niets tekort.
Spotjes zou ik bestellen bij Aliexpress, daar vind je ze te kust en te keur en nog goedkoop ook.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door jielus »

Ik sluit me aan bij de Jonckheer. Een hele grote of twee, zelf heb ik zelfs drie accu's maar dat is weer een ander verhaal.
Verlichting is persoonlijk en bij Aliexpress heb ik al veel verschillende gekocht. Het probleem is echter dat je je verkijkt in de licht opbrengst van die kleine dingen. Vier keer 5 watt en je zit 's avonds met je zonnebril op in de camper!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door de Jonckheer »

Wij gebruiken boven het bed led spotjes van 1,5 watt als leeslamp. Ruim voldoende licht. In de badcel 3 watt lamp, ook ruim voldoende. In het woondeel zou ik geen spotjes maar iets gezelliger lampen plaatsen maar dat is persoonlijk uiteraard. Wij hebben een combinatie van schemerlampen en spotjes. Let er op dat je met led verlichting heel snel te veel licht hebt omdat velen denken dat 1 watt nooit voldoende licht kan geven. Het tegendeel is waar!
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door blizard »

Je accubak bepaalt in feite je accugrootte.
Ik heb goede ervaring met Optima, in jou geval zou een yellowtop een goede keuze zijn, die kunnen zowel voor starten (veel stroom in 1 keer) als laden (langzame stroomgebruikers) gebruikt worden. Pak de grootste die in je bak past
ErikCiesluk
Berichten: 6
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 14:07
Locatie: Goor, Overijssel

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door ErikCiesluk »

Als je de ruimte hebt zou ik voor een aparte start accu en losse huishoud accu gaan. Met een scheidingsrelais er tussen hoef je er nooit zorgen over te maken dat je de startaccu te ver leeg trekt.

Met echt alleen een paar LED lampjes en het opladen van telefoons heb je maar een hele kleine accu nodig om 3 dagen vooruit te kunnen.

Stel je pakt 12 watt aan lampjes (4 stuks van 3 watt bijv), dan verbruik je ca 1Ah per uur, stel je hebt ze 4 uur aan op een dag, zit je op 4Ah per dag/12Ah per 3 dagen.

Dan nog 5.2Ah per dag om beide telefoons op te laden, dus 15.6Ah per 3 dagen.

In totaal heb je dan 27.6Ah nodig voor 3 dagen.

Kies een accu altijd lekker ruim, de genoemde 230Ah is overdreven groot, maar als het budget en de ruimte het toe laat is dat wel erg prettig.

Denk er ook aan dat als je nu een wat grotere accu aanschaft, dan hou je ook ruimte om in de toekomst wat meer verbruikers toe te kunnen voegen zonder dat je dán alsnog een grotere accu moet aanschaffen.
Volvo Duett 1968, zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door Kroppie »

en als je een cyrix relais neemt als scheidingsrelais, is het heel simpel om met een 2e accu te werken, 2 dikke draden met zekeringen tussen de plussen van de 2 accu,s en een dun massa draadje en klaar.
de rest van de installatie blijft hetzelfde als wanneer je 1 accu neemt alleen tak je die dan niet van de startaccu af, maar sluit je dan de camperinstallatie aan op de 2e accu, en loop je nooit het risico van een lege startaccu.

maar net wat je wilt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben juist afgestapt van separate accu's om reden dat een startaccu er altijd maar werkeloos bijstaat (in mijn geval 2x 230 Ah). Nu staan er 6x 230 Ah Varta Multi purpose in en kan ik bij 50% ontlading nog gewoon starten. Natuurlijk is dat niet helemaal met de situatie van TS te vergelijken maar aangezien hij een dermate laag stroomverbruik heeft lijkt mij een aparte accu nergens voor nodig en kan hij met 1 accu het makkelijk redden. Een 230 zal idd wat aan de zware kant zijn, een 180 doet het ook maar het prijsverschil is dermate klein dat hij beter voor de grootste kan gaan. Of 2 kleintjes van 90, dat kan uiteraard ook. Zet ze parallel en je hebt ook 180 Ah. Beter 50 Ah teveel dan 10 te weinig . . :lol:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door kampo »

Je hebt dus een camper.
En je wilt hem als camper gaan gebruiken, zoals ik het begrijp.
De camper is een paar jaar oud maar werd destijds voorzien van een normaal elektrisch circuit voor campergebruik.
Dat elektrisch circuit is geschikt voor het gebruik dat je ervan wilt maken.
Zoek het uit en je zal het begrijpen.
Een paar zaken zijn versleten en die moeten gewoon vervangen worden.
Geef me 1 reden waarom je het bestaande elektrische circuit zou gaan aanpassen …


PS: ik ga hier echt geen vergelijking maken met het elektrisch systeem van een 16TON voertuig.
Ook niet als ik zelf zo een voertuig zou hebben.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door Ponytail52 »

Ook zou ik me afvragen: hoe lang/ver moet je rijden om de grote accu op te laden door de dynamo?
Zeker na een dag of 3 staan...
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door Peter LMC »

Dat zal weinig verschil maken denk ik.
Als je een hele grote accu hebt waar 20 AH uit is of een kleinere waar 20 AH uit is.
Dan zal er bij beide weer 20 AH terug in moeten en hij is weer vol.
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door Ponytail52 »

Peter LMC schreef:
Dat klopt wel, maar hoeveel rijtijd/motordraaitijd vergt dit? Ofwel hoeveel laadcapaciteit moet de dynamo hebben/leveren?
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door Kroppie »

de laad/rijd tijd is afhankelijk van wat er weer in de accu moet om hem weer vol te krijgen, is afhankelijk van de capaciteit van de dynamo, en is ook nog eens afhankelijk van wat op dat moment de dynamo nog meer moet verzorgen, is ook afhankelijk van het type en de leeftijd van een accu, dus er is zonder veel meer gegevens geen zinnig woord over te zeggen, wel is er heel veel over te discussieren, maar dat laat ik aan anderen over .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Nieuwe accu('s)



Bericht door jielus »

Mijn ervaring zegt: 230 Ah Varta Professional, 300 Wp zonnepanelen en een 20A MPPT LDR EPSolar Tracer Laadregelaar.

Ben je in een klap klaar en hoef je je nooit meer zorgen te maken over elektriciteit aan boord van je camper, zelfs niet wanneer je een 230V huis, tuin en keukenkoelkast plaatst.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie